Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kjøp av rando ski + binding + sko
#168967 15/12/2010 1:50 PM
Knutej Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Skal nå gå til anskaffelse av toppturutstyr ved å bestille fra Tyskland. Har sett på et komplett dynafit sett bestående av se7en summits, TLT Speed og Titan TF-X. Det jeg lurer på om dette er en passende pakke for meg som vil ha fokus på oppturen, men også å kunne greie å komme meg ned igjen uten store problemer. Jeg er ingen gud på ski, men har kjørt i mange år. Jeg er 85 kg og 192 cm. Hvor lange ski må jeg ha? Og er det noen som har peiling på dynafits skostørrelser i forhold til vanlige europeiske skostørrelser? Håper på svar!

Re: Kjøp av rando ski + binding + sko
Knutej #168968 15/12/2010 10:01 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg bruker 44 og har 28,5 i alpinsko (også dyanfit). Black Diamond var litt korte for meg i samme størrelse, men litt bredere. Du bør forøvrig prøve skoene - svært dyrt å kjøpe sko som ikke passer!

Stusser litt på skovalget - virker litt overkill. Jeg har mustagh ata (187) og kunne ikke vært mer fornøyd med tlt5 performance - som også kjøres bra uten tungen. Jeg ville tro at tlt5 mountain ville ha holdt for seven summits. ZZero 4C kunne nok også passe - også en god sko. Du bør nok velge 178 skiene: lengde gir litt ekstra stabilitet. Du bør også ha dynafit feller - veldig gode!

Har du gått innom en butikk i Norge og fortalt dem hva du får utstyret for i Tyskland? Man får ofte litt rabatter når man kjøper en pakke og viser at man er prisbevisst....

Knutej #168969 15/12/2010 11:43 PM
Knutej Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for svar! Hva mener du med overkill? Som du kanskje skjønner har jeg ikke så god peiling :)Kanskje du kan anbefale et oppsett til meg? Er relativt ny i topptur-gamet, men ønsker ikke å kjøpe noe dårlig utstyr, da jeg ikke har tenkt å bytte hvert bidige år smile Eneste grunnen til at jeg har tenkt på dynafit er at jeg har lest mye bra om både ski, bindinger og sko og at en venn av meg anbefalte de. Håper på svar!

Knutej #168970 16/12/2010 12:58 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvorfor ikke gå for Manaslu, om du skal ha full Dynafit-rigg? Tenker det må jo være ei bedre kjøreski, ihvertfall på mjukt føre, og er jo latterlig lett (om enn ikke like lett som Seven Summits). Regner med du har lyst å nyte nedkjøringen litt ihvertfall? wink

Tipper det han mener med overkill er at Titan er en tung og kjøreretta freeride-sko, mens resten av riggen du skisserer er tunet for oppoverturen. Bedre (og mer logiske) valg vil nok som skimachine sier være TLT5 Mountain eller ZZero4C. Begge er knallbra sko som ikke vil være utdatert på lengellenge.

Knutej #168971 16/12/2010 9:52 AM
Knutej Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for tips!Har sett på tlt5 Mountain, og regner med at det er disse jeg kommer til å gå for. Vurderer også Mustagh Ata SL, som kanskje virker som et mer gunstig valg enn Seven summits. En ting jeg lurer på er hva den lengden som står etter navnet på bindingen betyr? For eksempel Dynafit TLT Vertical ST 100 mm stopper mud.

Knutej #168972 16/12/2010 10:33 AM
Ringrev
Ringrev

100mm er stopperbredden. Viktig å ikke kjøpe for smale stoppere, da de ikke egner seg godt til å bøyes ut.

Jeg ville helt sikkert nyte nedoverturen med 7summits også...det kommer mye ann på hva du forventer. Mustagh ata er en ski jeg kan dra på med, men den er ikke lettkjørt: den har lite innsving. Lite innsving gjør at den er bedre opp og at den ikke overstyrer i vanskelige forhold...men i lette forhold vil en forholdsvis rett ski virke tungsvingt og lite presis. Dynafit lager typisk ski som er gode opp, og som ikke gir overraskelser ned - de takler vanskelige forhold bra. Alle jeg kjenner som har mustagh ata er svært fornøyd - meg inkludert. Den vant freeride rando testen i franske Ski i fjor. 7summits er kjent som en meget god klassisk rando ski.

Knutej #168973 16/12/2010 1:04 PM
Knutej Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for kjempefine og utfyllende svar!Hvis jeg sier at jeg er relativt ny i gamet, vil du anbefale meg seven summits eller mustagh ata?Tusen takk for hjelpen!

Hvilken lengde er bra?
Knutej #168974 16/12/2010 2:58 PM
tgm Offline
Fersking
Fersking

HAr også sett på Dunafit Manaslu. Er 190 høy. Ser du anbefaler 178 cm ski til en kar på 192; er ikke den på 187 bedre egnet? (Selvsagt avh av bruk etc.)?

PS. Går det å leie rando utstyr i utlandet (Zermatt) eller bør man kjøpe?

Knutej #168975 16/12/2010 9:31 PM
Ringrev
Ringrev

Franske blader er uenige. I fjor vant mustagh ata sl soleklart i bladet "ski" - knuste manaslu. Dette var i kategorien freeride rando. Bladet ga mustagh ata sl 5/5 på allsidighet. En konge i rennene.

I år testet "Montagne" 4 dynafit ski: stoke, mustagh ata, 7 summits og broad peak. Jeg har kun blitt gjenfortalt denne testen (får den om noen dager):- broad peak: Nybegynner rando ski. for myk- 7 summits: nest best i testen etter en 1000 euro carbon ski- mustagh ata: bra på store svinger, dårlig på is. ikke allsidig nok. Ikke førstevalget i rennene...- stoke: topp i løssnø, horribel på is. Testerne hadde det gøy, men kunne ikke tenke seg å bruke den som en turski

Som du ser: litt sprikende erfaring. Montagne er hovedsaklig et tur/klatre blad. Ski er et ski-blad... Jeg liker godt Mustagh ata sl - men forstår også hva montagne mener: Man må arbeide litt med de or at de skal ta kort-svinger.

K2 får middelmådig eller dårlig kritikk i begge blader. Amerikanske ski er generelt sett for pudder-orienterte for de.

Knutej #168976 16/12/2010 9:37 PM
Knutej Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ok, takk for tips!Ser ut som det baner vei mot seven summits for meg, da er egentlig mitt siste spørsmål: skal jeg legge på 4-500 kr for å få superlight versjonen? Siden jeg først skal ut med så mye penger alikevel. Tusen takk for alle svar! Mye til hjelp for en som er ny i gamet!

Knutej #168977 16/12/2010 9:41 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat tgm:HAr også sett på Dunafit Manaslu. Er 190 høy. Ser du anbefaler 178 cm ski til en kar på 192; er ikke den på 187 bedre egnet? (Selvsagt avh av bruk etc.)?PS. Går det å leie rando utstyr i utlandet (Zermatt) eller bør man kjøpe?

</p>

178 er vel den lengste 7 summits-skia. Regner med at den er laget for å kjøres kort. Jeg er 184 og kjører på 165 i racing sl ski - og 187 mustagh ata sl. En kompis på omtrent samme vekt/høyde liker sine på 178 godt. <p>Man kan leie rando utstyr, men man får stort sett dritt-sko.... Ikke alle har dynafit bindinger - fritschi er vanligst,

Knutej #168978 16/12/2010 10:18 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat Knutej:Ok, takk for tips!Ser ut som det baner vei mot seven summits for meg, da er egentlig mitt siste spørsmål: skal jeg legge på 4-500 kr for å få superlight versjonen? Siden jeg først skal ut med så mye penger alikevel. Tusen takk for alle svar! Mye til hjelp for en som er ny i gamet!

</p>

Vanskelig å si - SL er nok litt sterkere i bindingsfestet. <p>Ski a la 7 summits er ikke så hot i Norge nå. Tror grunnen til at de mer populære i alpene, er knyttet til at man gjerne går på tur først når snøen har satt seg (mindre skredfarlig). De krever nok også litt mer teknikk når det er løst. Til samboeren kjøpte jeg litt bredere ski (k2 phat luv), siden det gir litt mer hjelp når det er løst, og siden hun uansett ikke vil kjøre der det er bratt( og hardt). Hun verdsetter heller ikke responsen en smalere ski gir, og går ikke på de lengste turene. Hun er fornøyd med valget, men synes de er litt tunge å gå med.Sier dette bare for å forvirre deg litt ekstra ;-) 7 summits er helt sikkert en bra ski.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå