Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Rando støvel m/gummi såle og Marker
#168858 02/12/2010 6:48 PM
xytron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Var innom en sportsbutikk nylig og skulle ha meg nye Randostøvler og ble frarådet å kjøpe feks Scarpa Skookum til bruk sammen Marker Tour binding. Dette fordi uttløsning ved fall kunne virke veldig ustabilt siden slike sko ikke er flate under. Jeg trodde dette skulle gå fint. Hva tror dere?Kjører 60/40 bakke/topptur. Så kanskje jeg skal investere i dynafit bindinger? Eller blir de "pinglete når jeg kjører såpass mye i bakke?

Info: Har Volkl Gotama 186 og veg ca 80 kg

Ikke optimalt, men funker..
xytron #168859 02/12/2010 6:59 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det går fint, men er ikke "optimalt"

Det er en grunn til at alpinsko lages med hard flat såle.Det er også en grunn til at dynafit titan og bd factor kommer med utskiftbar såle.. En flat såle får større kontaktpunkt med bindingen (sitter tightere), dessuten er det mer friksjon mellom gummisålen på f.eks scarpa skookum og sideutløsnings platen på frembindingen.

Men som sagt, det funker! smile

Re: Rando støvel m/gummi såle og Marker
xytron #168860 02/12/2010 7:23 PM
Medlem
Medlem

Stjeler tråden litt. Ble nye ski med marker duke på til sesongen, budsjettet strekker foreløpig ikke til no randostøvel. Har reine alpinstøvler, Salomon energyzer 90 ellerno. hvite og blå. Ambisjoner om noe topptur i vinter, hvordan er det med slike støvler på tur?

xytron #168861 02/12/2010 7:56 PM
Fersking
Fersking

Var nettopp innom en butikk selv og hørte om det samme. De informerte meg om at så lenge du kjører Marker Tour eller Duke (med andre bindinger med gåfunksjon) så har det ingenting å si. Forskjellen ligger i at gummisålen bygger mer i høyden, men ettersom nevnte marker-bindinger kan justeres i høyden har det ingen ting å si. Skal du derimot bruke gummisåler i en ren racing-bindinger vil du kunne få problemer med at støvelen er for "høy" i forhold til bindingen

Konklusjon
xytron #168862 02/12/2010 10:04 PM
xytron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da blir vel konklusjonen at jeg går for marker tour bindingen og dropper å kjøpe meg dynafit binding siden jeg kjører noe mer i skianlegg enn topptur, og kjøper meg noen skikkelige randostøvler.Skookum eller dynafit zero 4c?

Skookum
xytron #168863 11/12/2010 9:31 PM
Fersking
Fersking

Hei

Kjører selv 2 par ski med Duke og Scarpa Skookum. Har aldri hatt noe spesielt problem med det. Som sagt kan du bare justere tåplata, og da får du skoa til å sitte tight.

Synes Skookum er veldig gode sko. Men når har jeg jo aldri prøvd dynafit zero da...

xytron #168864 11/12/2010 11:43 PM
Entusiast
Entusiast

Spesielt med Duke og Baron sammen med gummisåler på tech-støvler har det noe å si. Ikke så forferdelig mye, men nok til at det IMHO er sløseri å kjøpe en rå støvel og ei rå binding når koblinga mellom de bare er sånn skikkelig midt på treet. Jeg pleide å jobbe på ei sjappe hvor jeg fikk sett noen støvler bl.a. Skookum som var brukt sammen med Dukes e.l. hvor "leppene" på støvelen var ganske slitte på grunn av at det alltid var litt mer bevegelse enn det burde være. Noen støvler, f.eks BD Factor og Dynafit Titan har utskiftbare såler sånn at du får ordentlig konktakt.

For å understreke at problemstillinga er høyst reell, så er det jo bare å vise til at på Marker Free T-bindingene trekkes jo fram det at kontakten mellom tech-såler og bindinga skal være bedre enn ellers. Duke/Baron har ingen slike tilpasninger. De er rene alpinbindinger som har fått en hengsel under.

Skal du ha en tech-støvel så gå for T10/12 eller Fritschi Freeride Pro. Skal du ha Duke så er det smartere å kjøpe en randostøvel med utskiftbar såle.

xytron #168865 11/12/2010 11:46 PM
Entusiast
Entusiast

Bruker selv Factor. Stor, tung og kanskje ikke verdens største utslag i gåfunksjonen, men komfortabel som helsike og en nydelig kjørestøvel - Om den passer foten din. Det burde alltid gå i første rekke. Å kjøpe en "rå" støvel til halv pris hvis den ikke passer foten din er bortkasta penger.

xytron #168866 12/12/2010 12:43 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kan bekrefte det Peddyslate sier om at Marker Duke/Baron "eter" litt på f.eks Skookum. Mine gamle Skookum ser litt herja ut etter en sesong i Baron.

Jeg har skaffet meg et par Dynafit Titan som jeg skal bruke i Marker Tour12. Kommer til å bruke gummisålen ettersom det blir mest topptur og sikkert en del bootpacking. Spent å se om det samme kommer til å skje.

Zzero 4c og marker tour
xytron #168867 12/12/2010 1:11 PM
xytron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for alle gode innspill. Ble til at jeg gikk for Marker Tour Binding og Dynafit Zzero 4c siden den nye Tour bindingen skal være bra til den slags type sko

xytron #168868 12/12/2010 3:29 PM
Entusiast
Entusiast

Ang justering av tåplata, det er viktig at den er justert korrekt. Helst unngå å justere sånt sjøl. Men dersom du skal gjøre det så ikke stram mer enn at et papirark akkurat sitter fast mellom sålen og bindinga. Dette har å gjøre med utløsermekanismen, og dersom du drar til for å kompansere for gummisåler, så må du begynne å stramme opp DIN for å kompansere. Så er bindinga foran og bak ikke i balanse og du har det gående... Ikke at det er så sinnsykt kritisk helt egentlig, men jeg syns nå at man skal få utstyret rett første gang og ikke ta noen snarveier i ettertid! Hvis du ikke kan følge bruksanvisningene så burde det begynne å ringe noen bjeller.

xytron #168869 12/12/2010 10:19 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Å justere den såleplata er ikke veldig vanskelig akkurat, så lenge man vet om det papirtrikset som Peddyslate snakker om. Kan dog være litt vanskeligere å få bakbindingen helt 100% korrekt og sidelik.

xytron #168870 13/12/2010 10:07 AM
Ringrev
Ringrev

Lurer litt hva en tech-såle er...? Om det er tech-inserts kan umulig spille noe rolle. Regner med at det siktes til rando-såle (dvs en gummiert avrundet såle).

xytron #168871 13/12/2010 1:15 PM
Entusiast
Entusiast

Det er vel ingenting som heter tech-"såle" egentlig. Det er metallbitene på støvelen, inserts, som hører sammen med tech-bindingene som gjør den ene av to utskiftbare såler til en "tech-såle". Om det være slik vet jeg ikke, men det er nå engang sånn at såler som hører sammen med tech-bindinger har gummi på hele undersia og mønster. Grunnen er jo fordi at når man først skal på lange toppturer hvor man er avhengig av lav vekt, så er det ikke usannsynlig at man skal gå noen stykker til fots. Da er det kjekt å ikke ha såpeglatt hardplast under.

Ang papirtrickset. Det er litt mer til det enn hva jeg ga uttrykk for i siste innlegg, men jeg har ikke tenkt å utdype det. Følg instruksene til bindindingene nøye, så finner man ut av det selv. Og som sagt: hvis du av ei eller anna grunn ikke kan følge instruksjonene så er det noe gærnt og man burde stoppe opp og tenke etter hva det er som foregår. Det har med egen sikkerhet, garantier, levetid på utstyr, etc. å gjøre.

Mest lest på FRIFLYT.NO