Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
All-mountain/Randonee for nybegynner
#168505 19/10/2010 9:47 PM
toki Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg kan vel godt kalles en nybegynner da jeg aldri har eid egne ski for nedoverbakker, og tidligere kun har hatt noen få turer på leide ski i preparert bakke. Nå har jeg derimot tenkt å skaffe meg eget utstyr. I den forbindelse har jeg begynt å se på randonne som en mulighet, da det frister med muligheten for å stå på ski utenfor heisanlegg. Likevel vil jeg også ha noen ski som fungerer greit i preparert bakke. Hvilket utstyr er det egentlig en trenger? Er det noe mer enn ski/binding/støvel, staver, feller?

Har sett litt rundt på nettet og funnet fram til merket Hagan. Er det noen som kan si noe om dette?Er Dynastar Legend Sultan 80/85 et bra valg?

Er det noen bindinger som du må ha noen spesielle sko til, og omvendt.

Selv er jeg 183/184 cm høy og rundt 75 kg.

Re: All-mountain/Randonee for nybegynner
toki #168506 20/10/2010 12:57 PM
Fersking
Fersking

Skal du i det hele tatt ha glede av slikt utstyr så bør du tenke på vekten på pakka.Dynafit har masse snadder, TLT5 mountan skoene er virkelig flotte og lette.Manaslu skia takler alle forhold, er virkelig ei kanon ski, da sammen med TLT Z12 bindingene.Min erfaring er at man kan like gjerne kjøpe det utstyret man virkelig vil ha først som sist.

Kan forresten si at er den Dynastar skia ei fantastisk bra ski, men til topptur hadde jeg valgt en annen.

dynafit.
toki #168507 20/10/2010 1:10 PM
Fersking
Fersking

hei.hvis du vil ha en lett og kjørevenlig ski, kan jeg på det sterkeste anbefale dynafit MUSTAGH ATA SUPERLIGHT.den er akkurat passe bred, passe lett og passe lettkjørt. kjører den selv satt opp med dynafit TLT vertical st og er superfornøyd.har ikke prøvd de i preppet bakke, men tror ikke det er noe problem med mindere du skal hoppe og kjøre hardt, da ville jeg heller valgt ett tyngere oppsett. foreksempel volkl mantra med marker baroon bindinger.Skall du kjøre med dynafit bindinger må du ha sko som passer til dette systemet,foreksempel dynafit ZZERO4 U TF eller noe annet som passer til dynafit systemet.

i tilleg til ski, bindinger, sko, staver, og feller burde du ha skredutstur: sender mottager, søkestang og spade.

toki #168508 20/10/2010 3:16 PM
Ringrev
Ringrev

Er godt fornøyd med oppsettet beskrevet over. Veldig allsidige ski og sko. Bra i bakke også...vekt tatt i betrakning.

toki #168509 20/10/2010 3:43 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat KetilG:Dynafit har masse snadder, TLT5 mountan skoene er virkelig flotte og lette.

<p></p>
[Tråd kapring...] Hvordan er de å kjøre med? Har siklet litt på de selv siden de virker veldig bra til fjellturer på ski (gode å klatre og gå med, samt bedre på flatene). Det som gjør meg litt skeptisk til nedover egenskapene er vinklingen i skaftet (15 grader), samt effekten av fleksen i tåen....Hvor mange turer har du hatt med de? (Har sett reviewene av de - som har vært bra. Tar riktig nok amerikanske tester med en spade salt - utah pudder er ikke det mest relevante i en sko-test....)

toki #168510 20/10/2010 5:16 PM
toki Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for innspill. Et annet kriterie som ikke er nevnt er pris, og jeg vil prøve å holde det så billig som mulig... Virker som Dynafit både gjør utstyret og lommeboka lettere...

Jeg er fortsatt ute etter info om Hagan. En annen ting; er det kun sko fra Dynafit som passer i Dynafit-bindinger? og hvilke randonee-sko passer også i alpint-bindinger?

toki #168511 20/10/2010 10:20 PM
Fersking
Fersking

Har nok ikke testa de ennå, ferdig støpt da og de sitter som et skudd, for meg ser de jo nesten like stabil ut som ZZero skoene jeg hadde før.Skal til og med bruke de på Stoke skia, blir spennende å prøve til helga nå.

Til TOKI.Ingen ting er så dyrt som å bomme på Randone utstyr, kjøp gjerne noe tungt utstyr, du vil aldri nyte hverken oppturen eller nedturen. Muligen laffe opp noen høydemeter og renne ned. men hva er vitsen med skibestigning utstyr da om en ikke skal klatre noen høydemeter og være på verdens tak :-)

PS spare deg 4000 på pakka fra Sport_Conrad, men da må du vite nøyaktig hva du skal ha...!!!

Lykke til.

toki #168512 20/10/2010 10:21 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg kjørte på Hagan Tour Carbon i noen år - med fritschi. Synes de var greie - men det var noen år siden....så forventningene og skiene har nok endret seg.Kunne godt finne på å kjøpe Hagan på nytt - men da trolig som en ski-alpinisme ski kombinert med dynafit tlt5.Du har forøvrig rett i at dynafit er dyrt - påslaget til Norge er så stort at man nesten blir tvunget til å handle i utlandet. Man ønsker jo å støtte den lokale sjappa - så da er det bare å prute....Alle sko med dynafit inserts passer til dynafit bindinger. Dynafit-sko er litt enklere i bruk pga noen styre-spor...men alle fungerer.

Randoutstyr
toki #168513 21/10/2010 12:12 AM
Fersking
Fersking

Dynafit Titan passer både i randobindinger og alpinbindinger og leveres med såler for begge deler. Denne er laget i PU plast og er en mye stivere støvel en f.eks ZZero.

Jeg ville ikke valgt for lette randoski. Mustagh ata superlight som er anbefalt over er ski jeg har dårlige erfaringer med. Den er fantastisk å gå oppover med, men et sant helvette på turen ned dersom du møter på vanskelig isete føre. Skien er for lett og takler ikke høye hastigheter. Ville heller anbefalt Manaslu eller Stoke. Bruker selv G3 Saint som er en ski jeg også kan anbefale. Du kan spare en del vekt på å velge en lett ski, men du ofrer da vekk mye kjøreegenskaper på nedturen:-)

toki #168514 21/10/2010 8:36 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hvor skal du prøve skiene til helgen, KjetilG?

toki #168515 21/10/2010 12:12 PM
toki Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Passer Scarpa Avant til Dynafit-bindinger?

toki #168516 21/10/2010 1:40 PM
Fersking
Fersking

Hvor turen går søndag er usikkert, men man skal ikke se bort fra at Dronningkrona er klar ved Sunndal og at om den snøen som er meldt i romsdalen kommer så åpnes det en del der inne også. Anmasj må en dog regne med. Skla sjekke nærmere til eller i helgen.

toki #168517 21/10/2010 1:40 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat skidemon:Dynafit Titan passer både i randobindinger og alpinbindinger og leveres med såler for begge deler. Denne er laget i PU plast og er en mye stivere støvel en f.eks ZZero. Jeg ville ikke valgt for lette randoski. Mustagh ata superlight som er anbefalt over er ski jeg har dårlige erfaringer med. Den er fantastisk å gå oppover med, men et sant helvette på turen ned dersom du møter på vanskelig isete føre. Skien er for lett og takler ikke høye hastigheter.

<p></p>
Ser vi er sterkt uenige her. Har skiene i 187 utgave, og jeg er svært positivt overrasket over nedoveregenskapene. Vil rate nedoveregenskapene til 80% av BD Corvus. Jeg ville ikke ha vaglt de til et storslalomrenn, men jeg hadde kunne brukt de i et klubbrenn uten å dumme meg ut (dvs. jeg holder litt tilbake, men kan kjøre storslalomsvinger ned det meste med kontroll). Jeg bruker forøvrig skiene med zzero4 sko. Mulig at det er en teknikk-sak her: ikke alle ski passer alle personer. (Jeg synes f.eks. at K2 Coomba var skremmende, fordi den ga etter når det var hardt...mens mange elsker den - og den var vel en "testvinner").

toki #168518 21/10/2010 2:30 PM
toki Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Er det noen ski på skishopen.com som passer for en nybegynner?

toki #168519 21/10/2010 3:15 PM
Ringrev
Ringrev

Der ville jeg ha sett på ski som K2 Backlash/backup eller volkl qanik. Qanik er en mer "gammeldags" ski, og egner seg nok mest for kontrollerte kort-svinger.Så lenge du ikke på død og liv må kjøre på en bestemt måte fungerer det meste så lenge det ikke er for tungt. Mine første rando-ski var de billigste jeg fant. Regnet med at de kom til å bli ødelagt ganske fort uansett pga stein o.l. De var morsomme de også.(Tror nok k2'ene hadde vært førstevalget mitt.)

toki #168520 21/10/2010 3:24 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat toki:Passer Scarpa Avant til Dynafit-bindinger?

<p></p>
Tror ikke det. (Hvis du først skal legge penger i noe, så legg de i skoene....)

dynafit
toki #168521 22/10/2010 9:29 AM
Fersking
Fersking

er en butikk i kongsberg som har ett par dynafit mustagh ata superlight 187 lange, med binding, som du får 40% rabatt på.

Mest lest på FRIFLYT.NO