Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
n00b trenger utstyr
#168485 13/10/2010 3:43 PM
banan_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har nylig gått litt lei preparerte bakker og søker nye utfordringer. Dette er derfor starten av min rando-karriere, og jeg søker hjelp fra dere mer erfarene til å finne fram i denne jungelen av ski og diverse annet utstyr.

Jeg har stått aktivt på ski i flere år, men lite off-piste. Jeg er 167cm lav og 55 kg tung, og kjører aggressivt.

Det jeg først og fremst lurer på er hvor breie disse skiene burde være? Jeg kommer til å bruke dem 100% til topptur, og regner med at det blir varierte forhold (ikke pudder hver gang slik jeg skulle ønske det var). Jeg vil ha noen ski som ikke synker i pudder, og som takler litt is.

Ellers vurderer jeg følgende:Völkl AuraBlack Diamond SyncraBlack Diamond StarletDynafit ManasluG3 VivaAtomic AspectAtomic Drifter

Noen som kjenner til noen av disse? Jeg er helt blank egentlig.

Ellers så tar jeg med glede i mot anbefalinger av sko og bindinger. Det er det neste jeg må sette meg inn i. Setter pris på alle svar! smile

Re: n00b trenger utstyr
banan_ #168486 13/10/2010 11:58 PM
Medlem
Medlem

Hvis du skal gå lange toppturer (>1000 høyde m) kan det være riktig å legge vekt på vekt, men ellers ville jeg prioritert kjøringen og gått for ski med 100 mm midje eller mer. Du vil tape noe på grep på is, men i fjellet kjører man sjeldent for full pinne når det er is. I gjennomslag og pudder er litt over 100 suverent. Völkl Aura og Line Pandora kan være gode alternativ. Noen av modellene du nevner er veldig lette og fine, men holdbarhet og spenst er bedre i ski med mer solid trekjerne. For de virkelig lange og krevende turene kan de være riktig, men for

banan_ #168487 13/10/2010 11:58 PM
Medlem
Medlem

Hvis du skal gå lange toppturer (>1000 høyde m) kan det være riktig å legge vekt på vekt, men ellers ville jeg prioritert kjøringen og gått for ski med 100 mm midje eller mer. Du vil tape noe på grep på is, men i fjellet kjører man sjeldent for full pinne når det er is. I gjennomslag og pudder er litt over 100 suverent. Völkl Aura og Line Pandora kan være gode alternativ. Noen av modellene du nevner er veldig lette og fine, men holdbarhet og spenst er bedre i ski med mer solid trekjerne. For de virkelig lange og krevende turene kan de være riktig, men for

banan_ #168488 14/10/2010 12:03 AM
Medlem
Medlem

banan_ #168489 14/10/2010 12:08 AM
Medlem
Medlem

Hvis du skal gå lange toppturer (over 1000 høydemeter) kan det være riktig å legge vekt på vekt, men ellers ville jeg prioritert kjøringen og gått for ski med 100 mm midje eller mer. Du vil tape noe på grep på is, men i fjellet kjører man sjeldent for full pinne når det er is. I gjennomslag og pudder er litt over 100 suverent. Völkl Aura og Line Pandora kan være gode alternativ. Noen av modellene du nevner er veldig lette og fine, men holdbarhet og spenst er bedre i ski med mer solid trekjerne. For de virkelig lange og krevende turene kan de være riktig, men for under 1000 høydemeter er det kjøringen som teller!  Binding er vanskeligere å være skråsikker, men Marker Baron eller den lettere Tour F10/12 er solide kjørebindinger for tøff kjøring. De er vesentlig tyngre enn Dynafit eller G3 Onyx, men gir trygghet i bakken og i krevende terreng. Jo breiere ski, dess viktigere er det å ha litt god støtte i støvlene. Her er det mye å velge i og jeg ville definitivt fått hjelp hos en god forhandler med godt utvalg. Støvler til topptur må passe godt også etter to-tre svette timer oppover! Thermofit er et møst!

banan_ #168490 14/10/2010 8:53 PM
Fersking
Fersking

Når det kommer til ski, finnes det 1000 forskjellige alternativer! er ikke kjent med de skiene du nevner.Men jeg kan tilføre noe alternativer:

K2 WayBack - lett toppturski(1.47 kg@174), med OK bredde.

K2 Backlash - noe tyngre(1.7kg) og breier ski, med bedre kjøregenskaper

Skulle jeg hatt en ren toppturski, for lange turer(1000m ++) ville jeg gått for K2 Wayback.

Hvis du vil ha en breiere ski, som er bedre egnet for pudder, kan G3 Zenoxide være et alternativ!

Binding:For 100% topptur, er jeg ikke i tvil: dynafit evt g3 onyx! Bruker selv marker duke, men hvis man skal bruke skia kun på toppturer, er det ikke nødvendig med en så kraftig bindig, spør du meg.

Sko:Igjen en jungel, men noen alternativ: - dynafit zzero aka "the green machine", relativt lett sko, med 4 spenner.- Scarpa Skookum , noe tyngre og stivere sko.

Har også hørt at "Dalbello Sports Virus Lite" skal være en god sko. En ny type gå-funksjon, gjør at den blir mer bevegelig i skaftet.

banan_ #168491 14/10/2010 11:15 PM
nos Offline
Fersking
Fersking

Anbefaler også K2 Wayback hvis du kun skal gå toppturer. Wayback veier lite og ingenting f eks

banan_ #168492 15/10/2010 10:24 AM
Ringrev
Ringrev

I og med at du har stått aktivt på ski regner jeg med at du er flink. Jeg tenker som så:- topptur => litt mindre agressiv kjøring enn vanlig off piste- god kjører => takler smale ski bedre- god kjører => flyter bedre (kan øke fart og styre vektfordeling)- kjøre i Norge => lite pudder => unngå de bredeste skiene- mye snø => skredfare => man står over noen pudder dager/sider og velger å kjøre avblåste rygger (følg rygg vær trygg)

Jeg startet med rando for over 10 år siden med 75mm ski. Gikk gradevis opp til 105mm - som er helt greit. Men har gått ned til 87mm fordi jeg synes det er bedre opp og stort sett ned. Er veldig fornøyd med Dynafit Mustagh Ata SL på 187 (er 184 selv). Det er kanskje ikke den mest spennende skien, men den er veldig allsidig - noe jeg setter stor pris på. Det er disse jeg bruker på 90% av turene mine. Trodde egentlig ikke at dynafit lagde så gode ski.

Har dynafit sko (zzero 4) fordi jeg har smal lest. Dynafit bindinger. Dynafit tlt5 sko frister...men er litt usikker mht fremovervinklingen. Hvis jeg ikke allerede hadde sko ville jeg tatt en grundig titt på de - synes de ser revolusjonerende ut!

Skal teste ut småfjellski i vinter. Da velger jeg bredt og kort, samt gir blaffen i vekt... (skal prøve med alpine trekkers).

Velg smalere!
banan_ #168493 15/10/2010 11:19 AM
Fersking
Fersking

Når du veier 55 kg og er rimelig teknisk god, er det ingen grunn til å velge ski med midjebredde på over 90 cm. Du vil få det artigere med litt smalere ski med radius < 25 meter. Jeg har selv mange par ski, fra de aller bredeste pudderplankene til graderte racingski til bruk i pisten. Skiene som er mest brukt har målene 135/98/125 med lengde 185. Disse er bedre enn pudderskiene (150/122/141x189)til alt unntatt dyp løssnø i liten fart.

banan_ #168494 15/10/2010 1:38 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat skimachine:- mye snø => skredfare => man står over noen pudder dager/sider og velger å kjøre avblåste rygger (følg rygg vær trygg)

Jeg må bare si med en gang at jeg hadde aldri våget å dra på topptur med deg! Følg rygg vær trygg -regelen kan i værste fall ta livet av deg. I mange tilfeller vil det være mye, mye tryggere å ferdes på et tykkere snødekket da man ikke klarer å påvirke et evt svakt lag i snødekket. Velger man derimot å ferdes på en avblåst rygg, er det mye mindre snø oppå det svake laget og man påvirker dette i mye større grad. Det gjelder også hvis ryggen er mindre enn 30 grader bratt, men hvis man har brattere terreng over seg. Vet om flere som har gått på en smell ved å følge rygger...

banan_ #168495 15/10/2010 3:40 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat StianLa:<blockquote><p>Sitat skimachine:- mye snø => skredfare => man står over noen pudder dager/sider og velger å kjøre avblåste rygger (følg rygg vær trygg)

</p>

Jeg må bare si med en gang at jeg hadde aldri våget å dra på topptur med deg! Følg rygg vær trygg -regelen kan i værste fall ta livet av deg. I mange tilfeller vil det være mye, mye tryggere å ferdes på et tykkere snødekket da man ikke klarer å påvirke et evt svakt lag i snødekket. Velger man derimot å ferdes på en avblåst rygg, er det mye mindre snø oppå det svake laget og man påvirker dette i mye større grad. Det gjelder også hvis ryggen er mindre enn 30 grader bratt, men hvis man har brattere terreng over seg. Vet om flere som har gått på en smell ved å følge rygger...

</blockquote>Tenkte faktisk at det var litt for enkelt da jeg trykket enter - det er en regel med unntak.Ved svake lag i de nedre lagene (slik som det var mye av i fjor) har du helt rett i at områder med lite snø ofte er mer rasfarlige. Da jeg skrev det over tenkte jeg på en spesiell hendelse i fjor da vi kjørte ned et tilsig og en isete rygg, og ikke en flanke med løs snø mot bakken. Pga forholdene i fjor droppet jeg mange turer på vinteren. (Skal ikke gå inn på når rygger faktisk er tryggere nå - da det vil bli forenklinger) Men du minte meg på et viktig punkt:- skredkunnskap er viktig (den lille skredboka, eller backcountry skiing:...av wheeler) er gode kilder, men et kurs er ikke å forrakte: da får man se alt i praksis, og får føle det på kroppen- skredutstyr er viktig- gå på tur med folk som du kan diskutere skredfare med på vei opp. Da lærer man, og blir tryggere.

banan_ #168496 20/10/2010 1:10 PM
Fersking
Fersking

Kan varmt anbefale Dynafit Manaslu, har tatt noen høydemeter med den selv, og de takler alle forhold samt at de virkelig flyter i pudderet. Fellesystemet til dynafit er jo rett og slett genialt. De nye TLT5 mountan skoene er rett og slett rå og har en usedvanlig behagelig vekt.Om du skal kjøpe ski her hjemme så er det kanon bra tilbud på Dynafit seven summit super light på vintersport messa i Trondheim i helga og et kurant tilbud på bindinger.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå