|
 Topptur til helga rundt Tromsø
|
Medlem
|
OP
Medlem
Tenker at det blir skitur til helga, burde være mulig å finne noe. MEN spørsmålet er hvor jeg skal dra, noen tips til hvor det er mulig å dra uten å dø av stein som lurer under snøen i tromsø området?
|
|
|
 Re: Topptur til helga rundt Tromsø
|
Fersking
|
Fersking
Er det SÅ mye snø i Tromsø nå da? Kommer fra Tromsø selv, men nylig flyttet til Bergen. Gjett om jeg angrer altså!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Tror det funker å ta fjellheisen opp til fløya å stå på toppen der litt :)Kjenner noen folk som var der 3. Oktober i fjor.
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
tenke nok litt mer enn bare å dra på fløya, har sett på vargrenna som en mulighet: http://skifjell.com/index.php?option=com_content&view=article&id=5:vargrenna-lavangstinden-1215-moh&catid=1:tromso
|
|
|
 Lavangstind
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Tror du treffer innertier der!!Hvis været kunne bedret seg seg noe er dette godt alternativ.Har selv alldri vært der men ønsker å prøve meg en tur i løpet av sesongen.RIN wink:wink
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
været blir jo som så, men drar på overnattingstur der og da blir d flere tura opp
|
|
|
|
|
|
 God tur!
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Gi tilbakemelding dersom du tar deg en tur!Håper dere er flere (skredsikkerhet) RIN
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Ja vi e flere som skal, blir å vurdere om d e trygt å gå til toppen osv. Du kan sjekke turrapport på www.looped.no d blir å kommer der!
|
|
|
 "Bra" med sne i fjellet!
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Kok meg en tur på beina på finnlandsfjellet ,bak Kvaløysltta i ettermiddag og skulle teste ut miniskia.Funka dårlig, må utbedres!Relativt lite sne til 200,men derfra og oppover var det 20cm kram sne i bunn med 10-20 cm PUDDER på toppen!!Bare været holder så bærer til fjells i morgen.Har nettopp glidet skia:twisted RIN
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
høres veldig bra ut! mene du at det va skiføre fra 200moh?
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
tenke d blir en del rasfare etter store snøfall, noen som har andre tips enn vargrenna?
|
|
|
 mere pudder
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Ja finfint føre fra 200m og opp.Nå har det snødd nye ca 10cm pudder fra i går så idag blir det morro!RIN
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Du må gi en rapport! gjerne bilda!
|
|
|
 Nedtur!!!
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Når jeg kom over tregrensa blåste det stiv kuling og all de deilige puddersneen fra i går var borte eller samlet ienkelte store "puter"MENjeg fikk tatt meg noen telesvinger og det var deiiiiilig!.Prøver andre nærområder i helga hvis været holder for nå er vi igang igjen:twisted Fikk også testet de nye telebulldogbindingene og de virket bra! RIN
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
var en tur på Rottenvikfjellet i Lyngen i dag, ikke noe særlig bra fjell for kjøring men tok skiene med i tilfelle det var mulig for noen telesvinger. det var det absolutt! ca 40-50 cm snø på 400-500 moh. vil tro at Store Kjostind begynne å bli klar no!
|
|
|
 Rødtind
|
Medlem
|
OP
Medlem
va nettop på rødtind, og d va helt greit. Helt flatt lys og ganske vekslanes føre men pudder, og traff ingen stein!
|
|
|
 Finnlandsfjellet
|
Ringrev
|
Ringrev
hei.Var en ettermiddagtur ,igjen,på Finnlandsfjellet.mye bedre forhold i dag,men flatt lys.eirik:Hvor kjørte du ned?I skaret?,eller bare rett ned? RIN
|
|
|
 rødtind
|
Medlem
|
OP
Medlem
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
OP
Medlem
Vi skulle på nonsbu i dag, og nonstind i mårra men vi måtte snu sia æ datt gjennom snøen og knakk splitboarde :frown ekstremt tungt å gå, snøen klabba nåkka sykt på fellen, og tung snø til knærne
|
|
|
 Uflaks!
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Slikt føre er nå er den ensete måten å unngå kladding av feller på å smøre dem med skivoks.Neste gang anbefaller jeg å gå med turlangrennskia til Nonsbu med splitboarden i sekken:winkDersom det blir fjelltur i morra så er fellene smørt! RIN wink:wink
|
|
|
 Rødtind
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Måtte bare ha med en tur på RT før mildværet.Der treffer alltid kjente og nye fjes som smiler fra øret til øret og vi utveksler litt om skiforholdene etc.Tungt føre litt dårlig sikt men bedre gli enn forventet(gul glider funka bra)Gud å godt det er å være igang igjen:wink Har forresten bestilt meg ny hodelykt for turer i mørket som lyser ekstremt bra,til en rimlig penge.Kommer med tilbakemelding etterhvert. RIN
|
|
|
 Tromsø
|
Fersking
|
Fersking
Og til helgen (22-24 okt) - fremdeles muligheter? Hvilke topper anbefales så tidig i sesongen?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Er kommet enda mer snø i løpet av uka, og det snør fremdeles Men tror nok folk er sparsomme med å gi tips på denne tiden av året...
|
|
|
|
|
|
 Fremdeles litt tidlig!
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Jeg har til nå ventet litt med de litt høyere toppen på Kvaløya,kun lekt meg på Rødtind og finnlandsfjellet.Var en tur på Finnlanandsfjellet på tirsdag når temraturen sank og det var nesten polert på fjellet .stiv kuling.Nå i dagene derpå har det nok kommet en ca 20cm pudder ++ ,kommer ann på hvor høyt enn velger å gå.Tror desverre at det kan være noe rasfare siden denn nyseen ikke har fått festet seg.Skal en liten kveldstur på Finnlandsfjellet i kveld å leke meg og sannsynligvis til Kattfjordeidet i helga MEN da må det slutte å sne(er heller litt feig enn dø) RIN
|
|
|
 ...og det snør fortsatt sinnsykt mye :-D
|
Fersking
|
Fersking
Har kjørt forbi RT noen kvelder, men har ikke sett lys, så jeg antok at det ikke var snø nok. Så feil kan man ta..
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Rin : Smører du hele fella me skivoks, tykt lag eller ?Har aldri testa det ut, men funker det så hadde det vært gull...
|
|
|
 JA!
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Når forholdene er skiftene(fuktig nede -tørt i høyden) og det er fare for kladding smører jeg glider på hele fella.Bruker ikke glider ellers når det er minusgrader men kanskje det kan funke slik at en kan spare noen ekstra krefter på vei opp.:wink(idag var det brukbar glid men 106 midje ble for tynt i 20cm pudder/lett kramsne.Prøver med 116 i morra:twisted) RIN
|
|
|
 Ullstind
|
Medlem
|
OP
Medlem
Va på Ullstind i dag, og kan melde om sykt bra forhold, fra 500-600m va d alt fra 20-40cm lett, urørt pudder! Eneste dumme va null sikt, men vi kjørte rundt sporan våres så d gikk greit
|
|
|
 Tååååke!
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Ja nå venter vi bare på at skydekke skal lette lit så vi får kjørt litt i urørt toppturpudder:razzRIN
|
|
|
|
|
|
 Fagerfjell
|
Fersking
|
Fersking
Var på Fagerfjell forrige helg, noe som var greit nok! Bra på toppen, dårligere lengre nede! RIN hvilken hodelykt har du kjøpt? Ny i nordnorge, men har vel forstått såpass som at lys snart blir nødvendig!
|
|
|
 Et must i mørketida!
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!,Lånte den av en kollega og teste den bak huset.Ble overasket over hvor mye bedre den var en den jeg hadde som fungerte bra.Har bestil og håper jeg får den iløpet av en uke(ca 14d vent) http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44459Samme merke kan kjøpes iNorge men til trippel pris. RIN
|
|
|
 spent...
|
Fersking
|
Fersking
har akkurat bestillt den lykten i "5-mode". Veldig spent på hvordan den er, men har sett at den har fått masse gode kritikker bl.a hos www.terrengsykkel.no. om du ikke kjøper 3-mode pakken, husk å bestille hjelm/hode-feste og converter til norske kontakter (koster 1$).
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Takk for svar. Det ble en skifri helg på meg. Håper jeg ikke gikk glipp av for mye bra kjøring. Gikk tur på beina ved Rekvik / Hollenderan i går, mye skare og ikke så mye snå nede ved 2-300m. Men neste gang, da stiller jeg med ski.
|
|
|
 Tromsdalstinden øst sia?
|
Medlem
|
OP
Medlem
Noen som trur d går an å kjøre tromsdalstind på øst sia (ramfjorden)? har vanvitti lyst å kjøre der!
|
|
|
 Vårtur
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Baksia av tind er vanligvis en seinvinter/vårtur opplevelse,men så lenge det er nok sne det jo bare å trå til!RIN
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mener å huske at det er ganske så mye stein der...hele selve Tinden er vell ur? Så hadde vell venta på bedre forhold enn det som er nå. Finnes flere "gressfjell" som er snillere med skia på denne tiden av året :wink
|
|
|
 Ny hodelykt.
|
Ringrev
|
Ringrev
wow,wow for en åpenbaring å kjøre i mørke med god hodelykt.-Var en tur på Finnlandsfjellet i kveld og testet:http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44459Fin fine forhold over 300m.ræva nedenforgleder meg allerede til neste opplyste mørketur:grin RIN
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
noen som har lagt planer for helga? værmeldinga ser jo bra ut, ivertfall i morgen!
|
|
|
|
|
|