Råd og tipps til valg av randonne bindinger
|
Fersking
|
OP
Fersking
Som tittelen sier så er jeg på utkikk etter bindinger til k2 coomback skiene mine. Har sett på endel ulike bindinger og akkurat nå står valget mellom to bindinger: Marker tour f12 og Diamir Freeride Pro. (Er selvsagt åpen for andre bindinger) Når det gjelder bruksområdet til skiene så ønsker jeg å bruke dem både i bakke og på toppturer. Vet at det er umulig å få i pose og sekk, men er selvsagt på utkikk etter det valget som gir mest for pengene. Alle råd tas mot med stor takk! Tipps om sko og feller tas også imot med stor takk!
|
|
|
 Re: Råd og tipps til valg av randonne bindinger
|
Ringrev
|
Ringrev
Jeg hadde valgt freeride pro. Har ikke prøvd marker tour eller freeride pro, men både duke og fritschi (eller diamir tour extreme). Hovedgrunnen er at duke-designet er lite hensiktsmessig på turer i Norge hvor det gjerne går litt opp og ned, samt snøen lett fører til ising på skinnene som bindingene låses i.Fritschi har fått mye pepper, men jeg mener de er bedre enn sitt rykte. Fritschi har også noen fordeler jeg savner på mine høyt skattede dynafit-bindinger (tenker på lett skifte fra ski til gå-mode).
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hva kommer du til å kjøre mest? I bakke eller på tur? Om du kjører mest bakke ville jeg gått for Marker Duke eller lignende. Duke er jo egentlig ei alpinbinding med gåfunksjon, og ikke ei fullgod rando-binding. Men til dagsturer funker den likevel som bare det, selv om den kan bli litt tung på lengre turer. Knakende god i bakken er den og 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hva med å vurdere G3 Onyx?Så langt er jeg meget fornøyd og det virker som en lett og solid binding. Må passe støvlene da, vet ikke hva du har?
|
|
|
 Hipp som happ kanskje...?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Marker vs Fritschi er vell hyppig diskutert her før..? Fritschi har fordelen av at man ikke trenger å ta av seg skia for å veksle mellom gå- og ski-modus. Kjører selv Marker og har aldri savnet denne funksjonen. Marker er dog kjip å gå bortover med, så om du regner med å måtte gå en del innmarsj for å komme til fjellet, vil nok Fritschi være et bedre valg (har noe med rotasjonspunktet under frambindingen å gjøre). Dette har jeg kun savnet en gang, ettersom mine "hjemmefjell" i Tromsøområdet ikke har særlig innmarsj. De Fritschi-bindingene jeg har fikla med, har for meg virket litt pinglete...har ikke helt tiltro til den stanga, men angivelig skal denne ha blitt stivere i år. Jeg har iallefall et inntrykk av at Markers bindinger er mer "solide" i kjøremodus og jeg prioriterte dette. Markers konstruksjon gjør de muligens litt følsomme for slitasje, men har ikke merket noe til det enda...og utstyret er vell til for å slites..? :wink Ang. sko må du bare prøve hva som passer din fot best. Både Fritschi og Marker er kompatible med "alt". Jeg hadde iallefall sjekka ut Dalbello Virus, Dynafit ZZeus, Scarpa Skookum, etc...de skoa som er mest kjøreretta, siden du tenker å bruke de i bakke også. Ang. feller så har vell K2 ferdigmekka feller til alle sine ski?
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for fine og RASKE tilbakemeldinger! Har fundert på bindingsvalget siden tidlig i mars og må si at jeg begynner å passe frustrert. Utrolig mange forskjellige meninger ute og går, og vanskelig å sette seg inn i for en som ikke har så mye peiling. Når det kommer til bakke bruk så blir det fort 7-10 dager i bakke, men har et twintip par som kan brukes på harde dager. Er vel egentlig på utkikk etter det som kan kalles for en allround ski til både bakke og topptur.
|
|
|
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
7-10 dager i bakke er nesten ikke noe. Det er omtrent det jeg antallet jeg bruker det rene rando-utstyret mitt i bakke for å kjøre meg inn på det. Hvis andelen tur er så stor ville jeg ha tatt en titt på onyx eller dynafit ft12 også...
|
|
|
 binding
|
Fersking
|
Fersking
byttet ut Duke til fordel for Dynafit på mine Coomback, Duke ble aaltfor tungt. Ihverfall til mitt bruk (dropper ikke så mange klipper). Før det har jeg brukt Fritschi i endel år og vært strålende fornøyd med det, er solid og forutsigbar nok til bakkekjøring og mer enn lett nok til toppturer.Min soleklare anbefalig er ihverfall Diamir Freeride hvis du tenker deg noen toppturer i løpet av en sesong. Marker funker kanskje i Hemsedal for å labbe de siste hundre meterne opp, men ikke til lengre toppturer (med mindre du har lår på størrelse med Ådne Søndrål)
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
..helt enig med skimachine, dersom bakkebruken ligger på det nivået du nevner så er det ikke noe å tenke på engang! Dynafit FT 12 eller onyx! Selv kjører jeg på FT12 med ei av de bredeste skiene på markedet og har aldri angret. Har ca 30-40 tusen høydemeter med erfaring på det oppsettet. Tidligere har jeg brukt Baron, lillebroren til Duke, og dersom du ikke budsjetterer med X antall 1000 til heliskiing eller kjører opp mot verdenseliten så har du ihvertfall ikke bruk for noen av de bindingene. Markers tour f12 eller Diamirs bindinger kan vurderes etter at du evt har forkastet de to førstnevnte..
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk igjenn for mange nyttige svar, men vil reformulere bruksområdet litt. Gikk litt fort i svingene når jeg skrev innlegget.... Skisessongen i år vil antagelig se slik ut: Blir enten å kjøpe sessongkort på bjorli eller legge av de pengene til skikjøring i forskjellige trekk i nærområdet. For at sessongkort skal lønne seg så må du ha 12 turer eller mer i året. Dvs at det minste antall turer jeg vil ha i bakke vil være 12 dager. Når det kommer til de kommende skisessongene så går jeg inn i studentlivet og vil antageligvis ikke få stått så alt for mye på ski. Jeg ser for meg at mesteparten av skiståingen vil foregå i bakke, men selvsagt også intressant å prøve seg på fjellene rundt bergen, men noe begrenset siden jeg ikke skal ha bil i studenttiden. Min egen konklusjon blir dermed at jeg kommer til å bruke skiene mer i bakken enn på toppturer. Et annet viktig argument kan være at dette er mitt første ordentlige skipar og jeg ønsker å starte i det små for så å sikte seg inn på lengre toppturer på sikt.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Ville ikke vært så skeptisk til antall turer som student. Friheten du har må utnyttes, og i studentmiljøet finner du garantert andre som er gira, har bil, vil på tur og trenger noen å spleise på bensinpenger med. Skal du gå mye på tur, gå for dynafit og et par skikkelige støvler som funker til mer agressiv kjøring også. Se så etter gode tilbud på brukte ski og bindinger du kan ha til bakkebruk dersom det er noe du føler behov for. Noen år gammelt utstyr med f.eks Duke eller baron vil være et godt valg ettersom bindingen da kan brukes både med touringsåler og alpinsåler og de tåler røff kjøring.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Studentlivet = mulighet for MASSE skikjøring! Handler bare om å prioritere riktig 
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat skimachine:Hovedgrunnen er at duke-designet er lite hensiktsmessig på turer i Norge hvor det gjerne går litt opp og ned [...]. Vel, nå er ikke dette et problem i f.eks. tromsøområdet og lyngen, hvor jeg kjører ski. Her går det som regel rett opp fra parkeringsplass, og så kjører man ski helt ned til den igjen. Antar at det som gjelder møre og romsdal...(?) Selv velger jeg bindinger etter egenskapene for nedoverturen. Jeg kjører ikke ski fordi jeg gikk opp; jeg går opp for å kjøre ned 
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Kan ikke si at jeg synes duke er noe bedre å kjøre enn dynafit...hvis det ikke er beinhardt: da oppleves dynafit som kanskje litt for kontant. Med mine litt slitte støvler oppleves duke mer slarkete enn dynafit.
|
|
|
 Randobindinger
|
Fersking
|
Fersking
Jeg ville holdt meg unna Marker Duke. Er tunge og har dårlige hæløftere. Hadde store isproblemer med disse bindingene. Tungvindte i bruk! Du kan også sjekke ut G3 Onyx som jeg synes fungerer meget bra!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Etter mye om og men så har jeg bestem meg. Det blir Diamir freeride pro og lurer på følgende: * Hva skal jeg velge mellom brake widt 108mm eller 120mm* Hvilken størrelse skal bindingen være? Ligger på 43-44 i skostørrelse. (kan velge mellom small, medium og large)* Hvilke sko vil dere anbefale til denne bindingen
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tja, stopperbredden avhenger av ditt skivalg. Hvor brei er skia på midten? Bindingsstr. avhenger av lengden på skosålen (det står trykt på alle sko), men med din "normale" skostørrelse i mente er det nok en medium som gjelder. Alle typer sko kan brukes med den bindingen, men hvilken sko du skal velge er vanskelig å si. Du må nesten bare prøve alle de forskjellige merkene og finne ut hva som passer din fot. Feil sko = smerte/liten skiglede/masse hodebry. Gå til en butikk som kan sine saker og få de til å hjelpe deg. Randosko-markedet begynner å bli stort; Scarpa, Black Diamond, Dynafit, Salomon, Dalbello, Garmont, Technica. Alle har forskjellig form og farge, så umulig å si på forhånd hva som vil passe.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...ser nå at du skal sette bindingene på Coomback, som er 102mm på midten. Da er det 108mm stopper som gjelder...
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Var innom Platou i Ålesund i dag og prøvde skisko. Prøvde en rekke sko fra dynafit og scarpa, men var ikke serlig fornøyd med noen av de.. Problemet var at de enten ble for små nede ved fotbladet eller oppe med leggen. Noen tips til sko som er kjent for å være litt ekstra breie?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har du nedsunket lengdebue på føttene? Altså er du plattfot og breifot? Isåfall vil en innleggssåle med med oppbygning under foten kunne korrigere dette, samt i samme slengen "gjøre foten din smalere". Mine Scarpa Skokoom er relativt breie i framfoten. Spenner rundt legg og ankel kan som oftest flyttes på for å gjøre det mer behagelig i det området. Jeg har en brei fot og "tjukke" legger, og Dynafit-sko er definitivt ikke skapt for meg. Har prøvd de nye Dalbello-skoa og BD Factor, og begge disse virket lovende i butikken på min fot. Kjøp for all del ikke for store sko. Innerskoen vil bli mer sammentrykt over tid og dermed vil skoen bli litt større. Før termofitting og muligens litt banking av skallet skal skoen være trang og i grenseland ubehagelig...
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har på ingen måte plattfot. Fotbladet er bare bredt og "høyt". Når det kommer til "legg problemet" så var problemet at jeg følte at leggen kom i klem når jeg strammet skoen. Dvs at fremsiden av innersålen ble for smal i forhold til leggen og dette resulterte i at den presset ubehagelig på leggmuskelen. Hvor mye gir skoene etter? er det slik at jeg skal beregne med å kjenne fronten av skoen med storetåa? sleit litt med dette på slalomskoen da foten hadde en tendens til å presse voldsomt mot tåa i hop og drops.. Ps: Tusen takk for fantastiske tilbakemeldinger, setter virkelig pris på kjappe og forståelige svar! 
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ville ikke vært så bekymret for det med leggen. Ved termofitting vil nok den delen av innerstøvelen forme seg etter leggen din. Ville fokusert mer på trykkpunkter nede i skoen, samt at hælen sitter fast når du spenner skoa sammen rundt leggen. En innleggssåle vil nok også være bra for deg, om lengdebuen er høy. Tenker da på at ikke foten skal bli presset flat at toppen på tåboksen.Som sagt er Scarpa Skookum både brei og har stort volum, samt at den er lett å "modde" på både ene og andre måten. Kanskje den nye Scarpa Mobe er lik sånn sett?
|
|
|
 zzeus
|
Fersking
|
Fersking
Har Dynafit Zzeus. Disse var altfor smale for min fot, men etter å ha sjekket litt rundt tok jeg sjansen og termoformet dem. De sitter nå helt perfekt på foten. Du gjør mye med den termoforminga!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat lovund:Hva vil termofitting si? Innerstøvelen varmes opp, stikk såler og føtter med tå-caps nedi innerstøvel, stikk fot med innerstøvel ned i skallet og stram til. Når innerstøvelen kjøles ned formes den etter foten din. Kan gjøre underverker for passformen. Fortalte de deg ikke dette på Platou Ålesund?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Er Dynafit Vertical ST et bra valg? Hvis man kun tenker topptur.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ble ikke fortalt om dette nei... var egentli utrolig skuffet over kompetansen til han som ekspiderte meg.. følte han hadde lite peiling på rando utstyr...
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat NOPPE:Er Dynafit Vertical ST et bra valg? Hvis man kun tenker topptur. ja
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat lovund:Ble ikke fortalt om dette nei... var egentli utrolig skuffet over kompetansen til han som ekspiderte meg.. følte han hadde lite peiling på rando utstyr... Sånn var det for meg også på Platou i Tromsø (nå nedlagt). Ville anbefalt deg å stikke innom en seriøs butikk med godt utvalg og god kompetanse/kundebehandling. Randosko er dyre og syyykt kjipe når de ikke passer skikkelig, så like greit å være nøye i innkjøpsprosessen...om så reise litt for å komme til en butikk med peiling.
|
|
|
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Er bosatt ved skianlegget i Oppdal, og har i mange år (15) brukt alle ledige vinterdager til ski. Heis og Rando. For det meste i Oppdal og Hurrungan, samt vestlandet. Erfaring med med bindinger går fra tidligste generasjon Fritschi, via de aller fleste Dynafit, til siste generasjon Onyx (som jeg dog ennå ikke har prøvd). Skibredde på randoski fra 68 til (Fischer Hans Kammerlander) til 104 (4FRNT VCT).Erfaring? Alt funker! Den største forskjellen? Vekten og skifølelsen. Dynafit er superlette og svært driftssikre. Og du har svært god kontakt med underlaget (bygger lite). Fordelen med Fritschi: Funksjon i bruk lett inn og ut av binding. Lett fra kjøre til gåmodus. Onyx? Veit ikke ennå, men er spent:) Tips: Kjøp Dynafit FT 12, da blir du garantert ikke skuffet. Relativ lett, svært driftssikker, gjennomprøvd. God tur:)
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Da var bindingen montert på skia! Landet til slutt på marker tour f12 og er meget spent på hvordan disse blir på tur. Nå er det kun sko som gjenstår og jeg prøvde to par sko som jeg syntes var utrolig behagelige. Begge fra Salomon sin quest serie (quest 8 og quest pro). Noen erfaringer med disse skoene? er litt redd for at de blir litt for tunge og stive...
|
|
|
|
|