Sitat Reggi:Snakka med en jeg kjenner som har peil på slikt og han mente det er uvanlig at en butikk ikke vil betale det det koster å få varen tilbake. Når de velger å ikke få varen i retur er varen "gitt opp" og den tilfaller kunden. Han/hun står da fritt til å gjøre det som ønskes med varen. At en butikk kan forlange at en vare skal ødelegges med borring syntes han var veldig rart og kan man forlange at alle skal ha tilgang på en drill? I så fall hvem skal bekoste anskaffelse av en drill? Butikken er til syvende og sist 100% ansvarlig for at kunden får det han betaler for; en vare uten feil!

Da bør kompisen din kansje sette sig bedre ind i det globaliserede handelsmarked.Når "lokalbutikken" får defekte vare retur, retuneres dei til producenten som destruerer dei - dette af en rekke grunne. Det samme gelder selvsagt i tilfeldet af utenlandskunder.Reklamationspolitikken som Sport-Conrad og andre store nettbutikker praktisere, har endret sig som et modspill til et af de største minuser ved å handle globalt - nemlig reklamationsbehandling og tid. Dette er et tiltag for å optimere servicen overfor den globale forbruger. Som alternariv til at samle reklamationer og sende dem til felles destruktion, krever forhandleren at kunden udfører og dokumentere "destruktionen" - denne dokumentation bruges over for/efter avtale med producenten, som jo har leveret et produkt med feil til forhandleren. Tid sparet - service optimeret.Der etter er produktet rigtig nok "gitt opp", men det er jo ikkje det sagen her handler om. Sagen her handler om at forfalske dokkumentationen å undrage sig reel destruktion - hvilket er bedrageri.

Har kunden ikke tilgang til drill, er det fortsat muligt å sende varen retur til "gammeldags" reklamationsbehandling - men lur mig om ikke dei aller fleste har eller kan låne en drill... (Ved reklamationssager på jakker, har jeg oplevet at jakken skulle klippes i 4 stykker).

At butikken har ansvar for at produktet er 100% OK, er vi ikke uneige om, men husk at selger også har ret til at reparere produktet, han MÅ ikke bytte til nyt. (dog skal det siges, at ved ubesigtet køb, som fx. netthandel, har forbrugeren udvidet rettigheder i forhold til påpegelse af feil ved produktet)Havde eg modtaget en reklamation som beskrevet her, ville eg nok ha valgt å reparere den (umiddelbart er det gjordt på under en time + 1døgn tørretid). Igjen for å tilfredsstille den globaleforbruger vælger mange store nettbutikker å heller bytte end å reparere.

Men bra at det løste sig! SC er jo løsningsorientert, tilfredse kuner er god forretning!