Hmmm...ble litt usikker nå: ser at det finnes en binding som heter vertical lite...vet ikke om den har lange eller korte pinner. Men, ellers er det veldig enkelt: - bindingene kan deles inn i tre typer (Vertical (ST og FT), speed og race)- hvis man skal ha stoppere velger man ST eller FT.- hvis man trenger din 12 velger man FT- hvis man vil ha det letteste velger man race, men da har man ikke din justeringer (fast din 7 hvis jeg husker riktig)- tlt speed kan ikke ha stoppere nå...men den kunne det tidligere (jeg monterte dette selv)- tlt speed er den mest robuste bindingen (kun metall)
Det finnes også tech kompatible bindinger som ikke lages av dynafit. Det er G3 Onyx som er mer freeride orientert og de andre som er race bindinger uten horisontal utløsing.
90% av alle dynafitbindinger man ser i norge er FT eller ST. I alpene ser man mye annet også.
Det er også snakk om "comfort", dette er en gammel binding som ikke fungerte så bra. Touring har jeg ikke hørt om....kan ikke se at det er en del av navnet på noen av dynafit bindingene.... (http://www.dynafit.com/uk/15/674/binding.html?puid=&liid=&limit=0&lang=uk)
Slik jeg ser det må man ha en god grunn for å ikke velge FT eller ST - f.eks. at man skal ha det ekstremt lett, eller ekstremt robust.