Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilken dynafit-binding?
#168120 04/08/2010 10:38 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

...jeg tror jeg skal over på randonnebindinger på allroundskia,og da blir det trolig Dynafit. Har kikka på sidene deres og søkt litt på nett,men jeg skjønner ikke hvilken jeg skal ha.

Noen som gidder å gi meg en kvikk innføring eller kan peke meg til en?!

Re: Hvilken dynafit-binding?
Gammel-Erik #168121 04/08/2010 11:41 PM
Entusiast
Entusiast

Har du dynafitkompatible støvler?

Hvor mye veier du?

Hvordan kjørestil har du?

Allroundskia? Allround topptur eller allround allround? Hvilke ski evt...

Hvor mye topptur/hvor mye bakke og annlegg?

Gammel-Erik #168122 05/08/2010 12:15 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

..skal handle støvler.Veier 95kg.Akkurat nå er allroundskia Obsethed.Ikkeno bakke.

Vekt er ikke sånn kjempeviktig. Vil vel ha de som har høy DIN og som tåler litt røff kjøring.

Gammel-Erik #168123 05/08/2010 8:28 AM
Entusiast
Entusiast

Da er det FT12 du skal ha.

Alternativet er kanskje Tour12 eller nyversjonen av Fritschi, men det blir helt meningsløst hvis du uansett har dynafitkompatible støvler. Så vidt jeg kan forstå er Dynafit ikke bare lettere, men mye bedre å gå med og mer driftssikkert enn alternativene, tried and true. (De er dog dyrere.)

(Har selv nettopp handla et par FT12 og et par Titan T-FX smile

Gammel-Erik #168124 05/08/2010 9:52 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

....ettersom hva jeg lese ,så er touringbindinga noe sikrere i forhold til å løse ut osv?

Sjekk ut fjerde avsnitt her:

http://www.wildsnow.com/articles/dynafit_faq/comfort_faq.html

Gammel-Erik #168125 05/08/2010 10:35 AM
Entusiast
Entusiast

Hm, skjønner ikke helt hva du mener. Comfort er samme bindingen (i prinsippet) som FT og ST. TLT er noe annet, med kortere hælpinner og annen tå.

http://tetongravity.com/forums/showthread.php?p=2717035&highlight=hoji#post2717035

Sjekk de tre nederst postene. Det fikk ihvertfall meg til å tenke at Dynafit funker. Selv skal jeg ha de på et par som er 115mm på midten.

Gammel-Erik #168126 05/08/2010 10:40 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

..enig. Det som er mitt hovedproblem er at jeg ikke finner ut hva forskjelle på de forskjellige er.

Ok om det er FT12 jeg skal ha. Men hvorfor det?!

Hva gjør den til den beste bindinga for min kjørestil og vekt?

Gammel-Erik #168127 05/08/2010 10:45 AM
Entusiast
Entusiast

Den har "din" (de er ikke godkjent av tekniske årsaker, (annet interface mellom binding og støvel enn hva som er standarden for alpinbindinger) men løser ut ved samme belastning) til 12, ikke til 10 som de andre modellene.

Gammel-Erik #168128 05/08/2010 10:49 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Aha. Nemlig. Så det er den med høyest DIN. Begynner å lande på noe da. Leste forøvrig et eller annet sted her at de tåler smådropp og halvharde landinger bedre enn de andre og.

Gammel-Erik #168129 06/08/2010 10:12 AM
Ringrev
Ringrev

Med 95 kilo bør du nok satse på FT12 - alt etter kjørestil. DIN bør brukes med måte - det er en fordel å kjøre med så lav din som mulig...Det er flere grunner til å velge en av vertical-bindingene (som ft12 er en av): de har litt mer oppbygging bak (mer agressiv kjørestil), de har lengre pinner bak (mindre sannsynlig at man poppes ut av bindingen), de har justering av lengde (man kan til en viss grad bruke forskjellige sko). Du kan eventuelt også se på G3 Onyx.

Gammel-Erik #168130 06/08/2010 10:18 AM
Ringrev
Ringrev

Sitat SiSt:Hm, skjønner ikke helt hva du mener. Comfort er samme bindingen (i prinsippet) som FT og ST. TLT er noe annet, med kortere hælpinner og annen tå.http://tetongravity.com/forums/showthread.php?p=2717035&highlight=hoji#post2717035Sjekk de tre nederst postene. Det fikk ihvertfall meg til å tenke at Dynafit funker. Selv skal jeg ha de på et par som er 115mm på midten.

<p></p>
Wildsnow.com er vel den beste kilden vedr. dynafit. 115 på midten kan by på problemer:- å de bredeste stopperne er 110mm. Har selv brukt 90mm stoppere på 105mm ski, og det fungerte så som så...stopperne løste ut, men ikke på en slik måte at de stoppet skiene. Med riktige stoppere har jeg ikke hatt problemer. Mulig at Onyx er bedre på det punktet - men jeg har ikke prøvd Onyx.

Gammel-Erik #168131 06/08/2010 10:55 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

..det jeg leste på wildsnow var at de "touring" hadde lengre pinner på bakbindingen.

..er alle de modellene med T i navnet touring da eller?!Eller alle verticalbindingene?Hvorfor så lav DIN som mulig;jeg skjønner jo at det er en fordel at skia løser ut tilslutt,men er det noe annet?

Synes det er litt forvirrende å se de store forskjellene på disse selv om jeg har lest det som står på WS.

Gammel-Erik #168132 06/08/2010 11:58 AM
Ringrev
Ringrev

Hmmm...ble litt usikker nå: ser at det finnes en binding som heter vertical lite...vet ikke om den har lange eller korte pinner. Men, ellers er det veldig enkelt: - bindingene kan deles inn i tre typer (Vertical (ST og FT), speed og race)- hvis man skal ha stoppere velger man ST eller FT.- hvis man trenger din 12 velger man FT- hvis man vil ha det letteste velger man race, men da har man ikke din justeringer (fast din 7 hvis jeg husker riktig)- tlt speed kan ikke ha stoppere nå...men den kunne det tidligere (jeg monterte dette selv)- tlt speed er den mest robuste bindingen (kun metall)

Det finnes også tech kompatible bindinger som ikke lages av dynafit. Det er G3 Onyx som er mer freeride orientert og de andre som er race bindinger uten horisontal utløsing.

90% av alle dynafitbindinger man ser i norge er FT eller ST. I alpene ser man mye annet også.

Det er også snakk om "comfort", dette er en gammel binding som ikke fungerte så bra. Touring har jeg ikke hørt om....kan ikke se at det er en del av navnet på noen av dynafit bindingene.... (http://www.dynafit.com/uk/15/674/binding.html?puid=&liid=&limit=0&lang=uk)

Slik jeg ser det må man ha en god grunn for å ikke velge FT eller ST - f.eks. at man skal ha det ekstremt lett, eller ekstremt robust.

Gammel-Erik #168133 06/08/2010 12:08 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat Gammel-Erik:Hvorfor så lav DIN som mulig;jeg skjønner jo at det er en fordel at skia løser ut tilslutt,men er det noe annet?

<p></p>
Det er ikke noe annet. Hvis du ikke bryr deg om utløsning så er det bare å velge en race binding og låse frontbindingen. Da sitter skien, men du ødelegger også knærne hvis den skulle ha løst ut. Man bør ytterst sjelden ha din instillingen på mer enn vekt/10+1 - også det er langt over det som anbefales i din-charts. Kjører selv med dynafit på din 10 (veier mellom 80 og 90kg netto), men begynte først med det da jeg fikk brede ski som var gode på is og løste ut på din 9.

DIN
Gammel-Erik #168134 06/08/2010 1:35 PM
HPK Offline
Medlem
Medlem

Jeg har erfaring med at man skal være litt forsiktig med høy DIN i terrenget:Jeg var uheldig og landet litt frampå i tung snø etter et lite dropp på ett par meter. Skia hang litt igjen i snøen og jeg kom frampå med litt rotasjon. Lav fart og slow-motion bevegelse forover som jeg ikke fikk stoppet før høyre ski løste ut. Med all vekt og rotasjon over på venstre bein var FT12 og DIN 8-9 nok til å knekke leggen min. 90 kg og ikke beinskjør.

Gammel-Erik #168135 06/08/2010 1:41 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

...ser den.

Jeg vil bare ha den som tåler mest hard kjøring egentlig. Kanskje hoppsinger på hard underlag, partre meters dropp i myk landing osv. Går det med Dynafit?!Veldig mye meninger om det,helt umulig å bli klok på.

Kanskje jeg ikke skal ha dynafit?! Utrolig vaskelig altså!

Ser også Fritchi kommer med nye forbedret utgave av Freeride,men det er jo en helt annen vekt igjen.

Gammel-Erik #168136 06/08/2010 10:12 PM
Medlem
Medlem

Jeg sverger til Duke hvilken dag som helst, unntak er drøyt lange turer, som jeg praktisk talt aldri har lenger. I kombinasjon med alpinstøvler med gåfunksjon som f.eks. soloman quest 12 og en ski med midje rundt hundre mm så har du alt du trenger. Onyx og dynafit er ikke alpinbindinger, og jeg har sett mange eksempler på hva som skjer når folk prøver å motbevise det.Har ikke prøvd den nye marker tour f12, men det kan hende du kan klare deg med denne.Sånn som jeg oppfatter din kjørestil, kombinert med +90 kg så ville jeg vurdert det nøye om vektbesparelsen er så viktig.Kan legge til at duke kommer med høyere hælløftere i år.

Gammel-Erik #168137 07/08/2010 12:19 PM
Ringrev
Ringrev

Hoppsvinger og smådropp er ikke noe problem med dynafit: det er vel nesten det de er laget for.....man kommer ikke unna hoppsvinger ned fra 8000 meterstopper. Det er på tilnærmet konkuransekjøring på is jeg har løst ut med lavere din enn jeg har nå. Har kjørt 60 gradersheng med skare uten å løse ut (med din 8). Tror det muligens er litt avhengig av ski også. Løste ut hyppigere med coomba enn de 4 andre dynafitparrene jeg har hatt. Kan være fordi coomba var for myk for meg når det ble hardt.

Gammel-Erik #168138 07/08/2010 12:27 PM
Ringrev
Ringrev

Det er riktig at dynafit ikke er noen alpinbinding....men duke er heller ikke en turbinding. Kjører selv med duke på corvus som det tunge parret. Kjører vel med ca 80 prosent av ytelsen med tur utstyret....og føler at det skoene og vekten på skiene som begrenser.

Dynafit tåler mer enn man tror!
Gammel-Erik #168139 07/08/2010 6:36 PM
Entusiast
Entusiast

Eric Hjorleifson synes tydeligvis Dynafit er kraftig nok til å stikke på filmshoot med MSP.Selv har jeg brukt dynafit store deler av sesongen, både i bakke, og på toppturer, og prerelease har kun vært ett problem når jeg har fått oppbygging av snø under bindingen, slik at den ikke har lukket skikkelig.Dynafit tåler fint dropp på ett par-tre meter, uten at det er noe problem i det hele tatt.

Gammel-Erik #168140 08/08/2010 9:01 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

..skulle det være en videp der eller?!

Ser på Marker sine nye AT-bindiger nå. Ikke værst. Forvirringen er nå total.

Gammel-Erik #168141 08/08/2010 9:50 PM
Ringrev
Ringrev

Må si at jeg ikke helt forstår hypen rundt marker tour. Virker som om det er en lettere duke/baron - men de har jo aldri vært gode turbindinger...også hvis man ser bort fra vekt. Gleden av å hakke is på dukene mine for å kunne kjøre ned etter en tur i iståke er vanskelig å beskrive, likeså tryggheten jeg følte da jeg merket at bindingen gradevis løste ut på vei over en bratt isflanke over et vann i Jotunheimen. Kunne kanskje også nevne gleden over at bindingen blir mer og mer slarkete ettersom skosålen blir slitt. At man må ta av seg skiene for å skifte mellom tur/ski- og ski/tur-mode er vel heller ikke så bra.Hadde heller valgt fritschi eller silvretta...hvis man først ikke skal ha dynafit.

Gammel-Erik #168142 08/08/2010 10:12 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

...ser poenget. Nå skal det sies de har flytta knekken lengre inn på foten,og- jeg pleier faktisk å ta av skia når jeg drar av fellene, så sant det forsvarlig. Hvis den er tait og holder så er det faktisk et veldig mye lettere alternativ da, enn Fritchiene.

Silvrettaen er jo interessant ut.

-Tror at nå som markedet har eksplodert i Norden og i statene kommer det til å komme mye nytt fremover.-Blir enda vanskeligere å velge.

Men jeg har ivertfall kommet fra til at jeg ikke skal ha noe som gjør at jeg må legge om stilen fordi bindigen kan løse ut. Bare å få på lettere støvler og gå ned etpar-trehundregram på hver binding vil trolig gjøre underverker for meg.

Video
Gammel-Erik #168143 08/08/2010 10:42 PM
Entusiast
Entusiast

Sorry, har ikke fått helt teken på video på forumet enda.Her finner du i alle fall Hjorleifson sin blogg, med videoen og rapporter blant annet fra en av turene med MSP, hvor han brukte Dynafit sko og bindinger hele turen.FriFlyt testet for ett par år siden radnobindinger, og Silveretta fikk vell meg bekjent ikke allverdens karakterer der. Mener å huske den ble opplevd som ustabil og svak, eller tar jeg feil nå?

Gammel-Erik #168144 09/08/2010 9:34 AM
Ringrev
Ringrev

Mulig det stemmer vedr silvrettaen. Kompisen min har de, og synes de er greie.

En negativ ting med dynafit: stopperne fungerer ganske bra nå, men ikke dersom de er bøyd ut, og det er noen fall som kan gjøre at de ikke løser ut. Man bør derfor være litt forsiktig ved bruk av dynafit i bakke. De er også ubehagelige når det er hardt: fordi koblingen til skien er så tett kjenner man alle viberasjoner veldig godt. (kan kanskje også skyldes skoene mine).Med dynafit kan man låse tåen. Det er veldig kjekt når man skal hugge spor i is, eller absolutt ikke vil løse ut på nedkjøringen...men kanskje ikke like kjekt dersom man blir tatt av ras.

Skal man kjøre veldig hardt (type ekstremski) er nok alpin-bindinger og alpinsko veien å gå. Ikke fordi dynafit ikke holder en på plass...men fordi utløsning er mer forutsigbart med alpinsko og alpinbindinger (gjelder også duke). Bruker man rando-sko er det ikke like forutsigbart...Dynafit bakbindingen trenger også litt vedlikehold når den brukes mye...ikke noe problem når man går opp, men kanskje dersom man tar heis (fordi det blir veldig mange flere turer ned)...vet ikke om det gjelder andre bindinger.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå