Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dynafit/Onyx på Kuro?
#167783 07/04/2010 10:01 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Jeg lurer på om dette er en mulighet som funker? Har flere andre oppsett, med dukes på. Nå har jeg egentlig et par kuro som blir lite brukt, og tenkte da kanskje å utforske litt. Hvis det går ann med en lett binding som de jeg har nevnt? Kan Kuro være et alternativ på laaange pudderekspedisjoner. Erfaringer noen? Kommer bindinga bare til å flyge av skien pga størrelse og kjerne? Har ingen erfaringer med dynafit eller lignende.

Re: Dynafit/Onyx på Kuro?
homiebrotha #167784 07/04/2010 10:32 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

..kjører med Dynafit på mine BD Megawatt, og har aldri opplevd problemer denne sesongen. Fikk dem i slutten av januar, har vel nærmere 20 000 høydemeter på dem siden da. Nå har sesongen nærmest uten unntak vært pudder, men noen unntak har det vært, og foreløpig har det ikke bydd på noen problemer. Kjører med store svinger og høy fart, men dropper (altfor) lite. Uansett så angrer jeg overhodet ikke på avgjørelsen ift bindingsvalg, det lå mye vurderinger frem og tilbake før jeg bestemte meg. Jeg er 99% på topptur iløpet av sesongen, og kanskje 1% i bakke, så det forklarer også litt av valget..

Det er to fordeler med Onyx, fremfor Dynafit. Det ene er muligheten til å endre fra kjøremodus til gåmodus uten å ta av bindingen (slik jeg har forstått det), det andre er muligheten til å, dersom du har flere par ski, å bestille kun bunnplaten til bindingen på de resterende par skiene.Men jeg valgte Dynafit pga vekt og velprøvd system.

homiebrotha #167785 07/04/2010 11:29 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Tenke kun å bruke skien de dagan det e PUDDER. Så tenke kanskje at det ikkje e nokka problem då? Har som sagt fleire andre oppsett, om eg sku være usikker på forhold. Og ski før bakkebruk. Heller mer mot dynafit siden de er vell utprøvd.

homiebrotha #167786 08/04/2010 8:14 AM
Ringrev
Ringrev

Kjører du uten stoppere? Bindingen låst/ulåst?

homiebrotha #167787 08/04/2010 6:28 PM
Medlem
Medlem

det avhenger nok litt av hvor tung du er og hvor agressivt du kjörer. veier du mer enn 90 kg kan du få problemer.

personlig (82kg) hadde jeg styrt unna denne kombinasjonen. dynafit har et ganske smalt monteringsmönster og med en Kuro vil det bli ganske store krefter på bindingen (kraft x arm) hvis du treffer et avblåst område.

det er mange som har erfaring med at tådelen på dynafitbindingen blir revet ut av skia (meg bla. på en ski med metall) dette sammen med völkls noe frynsete rykte på kinaproduserte ski (se annen tråd her på forumet) er vel kanskje ikke den beste combo'n.

på den andre siden er det jo mange som kjörer skikkelig feite ski m dynafit uten problemer og synes det fungerer utmerket..

homiebrotha #167788 08/04/2010 7:38 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Jeg veier ca 83-84 kg.

Tenker litt av det samme som du sier. Hvis det skjer på ski med metall, så spørs det vell om dette blir å funke noe særlig. Men samtidig så hører jeg om folk som kjører på feite ski og er fornøyd. Vanskelig dette her. Vanskelig å finne noen virkelige gode svar.

homiebrotha #167789 08/04/2010 10:00 PM
Fersking
Fersking

jeg (77kg) kører mantra 191 med dfit ft 12. efter lidt startproblemer med at få tåbindingen til at låse ordentligt, er jeg godt tilfreds. Bindingen udløser kun når den skal, selvom jeg kører hårdt terræn og stil.

homiebrotha #167790 08/04/2010 11:00 PM
Medlem
Medlem

Sitat larsDK:jeg (77kg) kører mantra 191 med dfit ft 12. efter lidt startproblemer med at få tåbindingen til at låse ordentligt, er jeg godt tilfreds. Bindingen udløser kun når den skal, selvom jeg kører hårdt terræn og stil.

ganske stor forskjell på en ski som er 96mm i midjen (mantra) vs 132mm.

Hvis du skal bare bruke den i pudder tror jeg det kan funke fordi du ikke kjörer skia på kant på samme måte som når man kjörer på hardere underlag. Jeg ville montert med epoxy istedetfor trelim eller helst inserts/helicoils.

ta noen turer i anlegg på en pudderdag for å sjekke at det funker så slipper du å miste bindingen på fjellet.. det kan jo väre litt kjipt..

..om det ikke funker kan du alltids sette på en duke igjen og trene som et dyr för neste tur..

(sorry for Ä og Ö.. svensk keyboard )

homiebrotha #167791 08/04/2010 11:02 PM
Fersking
Fersking

Kjører Gotama med FT 12. Har tilbakelagt ca 10000 høydemeter på dem i vinter (mest pudder, men også noen turer på skare/ hardt føre). Liker å kjøre fort i store svinger og har ikke hatt et eneste problem med oppsettet. Jeg sier GO!

homiebrotha #167792 08/04/2010 11:33 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for svar folkens.

Enig at det er ganske stor forskjell på mantra, og også gotama vs kuro. Ja, hvis jeg skal montere, blir det med sterkest mulig saker, og det skal helt klart testes godt ut før tur. Spesielt med tanke på hvilke turer jeg tenker å bruke skiene på. Har gått turer med armada arg og 4frnt ehp, begge med dukes, og klart det fint. Alt fra korte turer helt opp til 1400-1500 høydemetre. Men vil helst ikke miste bindingen min på en sånn tur.

Jeg kan jo også vente til neste sesong og se på de nye marker bindingene som skal komme og evt andre nyheter. Vanskelig dette.

homiebrotha #167793 11/04/2010 6:21 PM
Fersking
Fersking

Sitat hol68:Det er to fordeler med Onyx, fremfor Dynafit. Det ene er muligheten til å endre fra kjøremodus til gåmodus uten å ta av bindingen (slik jeg har forstått det), det andre er muligheten til å, dersom du har flere par ski, å bestille kun bunnplaten til bindingen på de resterende par skiene.Men jeg valgte Dynafit pga vekt og velprøvd system.

Siden trådstarter nevnte Onyx er det på sin plass å nevne en ting til. Den tredje fordelen med Onyx er at tåbindingen tåler mer kraft før den løser ut. På en stor og tung ski skulle jeg tro dette vil komme godt med. Linken under har mer info om dette:http://www.wildsnow.com/2823/wildsnow-tech-onyx-and-dynafit-jaw-pressure/

Det presiseres der at langt ifra alle har problemer med at tåbindingen til dynafit løser ut, så for de fleste er nok dette et ikke-problem.

Er også helt enig med hol68 i at Dynafit er mer utprøvd enn Onyx, men siden Onyx så godt som er en blåkopi av dynafit kan man jo lure på hvor mye som faktisk kan gå galt?

homiebrotha #167794 12/04/2010 5:47 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Tror kanskje jeg venter til nye Marker ft12 tour kommer. Blir jo det samme om jeg går for uprøvde onyx som marker sine nye uprøvde. Har kanskje mer tro på ei slik marker binding i forhold til skia og kjørestilen min.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå