Hei alle sammen!
Først; Takler du ikke lange nybegynnerspørsmål kan du bare peise videre!
Jeg skriver dette i håp om å bli litt klokere - og det skal ikke så veldig mye til... Greia er at jeg i det siste har blitt veldig gira på å prøve meg på det dere kaller bratt friluftsliv! Jeg har alltid vært glad i å forsyne med av det fjellet kan by oss på, både når det gjelder fysiske og mentale (og gastronomiske sådan, men det finnes vel et annet forum for det) opplevelser.
Disse har (fram til nå) foregått i heller trygge og flate omgivelser, både med og uten ski på beina (snakker da om langrennski; skøyteski på knallhard skare en tidlig påskemorgen på snaufjellet er ikke så værst det heller!). Men som sagt har jeg blitt sugen på å gjøre litt mer ut av utforkjøringene! Og som så mange andre lurer jeg nå på hva slags utstyr jeg skal gå til anskaffelse av. Jada, jeg har lest endel rundt på forumet, men jeg har noen spørsmål jeg ikke finner svar på andre steder.
Okei, målet er da å bli litt klokere på hva slags ski/bindinger/støvler jeg skal kjøpe, jeg prøver å gjøre det litt systematisk:
Om meg:73 kg, 186, cm. Meget uerfaren når det gjelder det meste av alpint-ski, brett osv. Driver derimot aktivt med langrenn, og tørr påstå at jeg har godt over snittet bra skifølelse. Lek, morro og fart er absolutt mulig både på langrennski og miniski!
Bruksområde:Her ligger kanskje det som gjør det hele vanskelig. Jeg vil gjærne ha et (bare ett) skipar som jeg kan bruke til det meste (kall meg kravstor). Topptur er det som lokker mest, og sannsynligvis det det vil bli mest av. ?Toppfaktoren? kommer nok derimot til å variere. Alt fra relativt slake lange turer, til bratte topper er av interesse. Her er litt av cluet; skia må være grei å gå med i slakt terreng i et par-tre timer, men toppturegenskapene (nedover) kommer nok til å bli hovedfokuset. (Dette krever kanskje vel så mye av skoen som av skia?)
Med tanke på min manglende erfaring og kriteriene nevnt ovenfor; hva slags type ski bør jeg gå for? Synes det ser fryktelig morro ut å svinge seg nedover fjellsida på telemarkski, men er det vanskelig å lære seg/håpløst å gå bortover med? Såkalte randoski er vel også et alternativ, hvis dere guruer mener det er bedre for en fersking.
Så er det skoproblematikken. Hva slags/hvor stive sko kan jeg velge uten at det går så mye utover ?gå-comforten?? Tenker ikke på turer over flere dager i flatt terreng, da hadde jeg kjøpt fjellski!
Og så var det bindinger, og her er jeg ganske blank. Gåfunksjon? Telemarkbinding? Randonee?
Er meget åpen for konkrete/mindre konkrete forslag til utstyr jeg kan kjøpe! Brukt er meget akuellt!
På forhånd takk!