Salomon Quest 12
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hvor i Norge (evt. nord-sverige) kan jeg prøve Salomon Quest 12 boots`n?
|
|
|
 2010/2011 modell
|
Fersking
|
Fersking
Quest-serien fra Salomon er 2010/2011 modeller. Det er lite trolig at de er enkle å finne i butikker før neste vintersesong. (2010/2011 sesongen).
|
|
|
 Kan fåes tak i i England
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
mottok faktik et par Qest 12 i posten i går, bestilt fra England der enkelte butikker har mottatt noen par. Tok en tur med dem på storslalåmskia i går, og i helga blir det topptur. Dette er virkelig en alpinstøvel med gå-mulighet, men skaftet vandrer nok ikke i nærheten av en lett randostøvel. Men denne kombinert med marker duke kan være en vinner.
|
|
|
 Hvilken side?
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
|
|
|
 Re: Salomon Quest 12
|
Entusiast
|
Entusiast
her: http://tetongravity.com/forums/showthread.php?t=191256&highlight=quest Quest er tilbakekalt etter at Salomon har innrømt at de har brukt betalende kunder som prøvekaniner for Dynafitkompatible inserts som ikke holder mål for fem øre. Det gikk hardt utover fyren i tråden jeg postet til, som neppe kommer til å kunne kjøre noe særlig på ski igjen. Jeg kommer ikke til å kjøpe Salomonprodukter med det første.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Dette er vel enda mer utrolig. http://tetongravity.com/forums/showpost.php?p=2950216&postcount=441
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Nok en god grunn til å se på andre løsninger enn dynafit, hvis du som meg setter mest pris på turen nedover Quest 12 er en god alpinstøvel med gåfunksjon, perfekt i kombo med duke, en alpinbinding med gåfunksjon. Lett utstyr er for pingler, ser jo hvordan vektbesparelser går utover kvaliteten. Jeg liker utstyr jeg kan stole på.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Hæ? Det som er greia er jo at Salomon har laget en egen Dynafitkompatible insert som er alt for svak. Ikke at Dynafit sin binding har gått i stykker.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Vekt og robusthet har vel heller ikke en en-til-en sammenheng. Har både duke og dynafit, og jeg er ganske sikker på at duke'n ryker før dynafit'en: synes all plasten virker pinglete. (Duken holder nok en stund hvis den ikke er i gå-mode). Husker i gamle dager da vi windsurfingmaster knakk som fyrstikker og veide ett tonn - ny karbon-master er både lettere og sterkere enn alu og glassfibervariantene....
|
|
|
 Oppdatering Quest
|
Fersking
|
Fersking
Quest kommer i 2 serier - en typisk rando serie, og en for alpinbruk m/topptur egenskaper. Det er kun Quest Pro Pebax og Quest Pro som foreløpig er kansellert (sammen med touring pads). Quest 12, 10, 8 og Quest Women er å finne i butikken fra høsten!!!! (til sist:)Sjekk fakta før forumposting!!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
og en siste oppdaering til meg selv. Alle støvler i Quest serien blir å få kjøpt men med ordinær såle for alpine bindinger. Altså hele Quest serien blir å få kjøpt!!:-)
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Spørsmålet er bare om du har lyst til å støtte Salomon etter at de har sluppet et uprøvd og elendig produkt på markedet og noen har betalt prisen ved aldri igjen å kunne stå på ski. (Snakker om selve inserten. Støvlene er sikkert finfine de, men ville ikke kunne kjørt på de selv uten å få en dårlig smak i munnen. Det finnes andre i samme klasse, og det blir stadig bredere utvalg.)
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat SiSt:Spørsmålet er bare om du har lyst til å støtte Salomon etter at de har sluppet et uprøvd og elendig produkt på markedet og noen har betalt prisen ved aldri igjen å kunne stå på ski.(Snakker om selve inserten. Støvlene er sikkert finfine de, men ville ikke kunne kjørt på de selv uten å få en dårlig smak i munnen. Det finnes andre i samme klasse, og det blir stadig bredere utvalg.) Støttes! Salomon er sikkert ikke de eneste som av og til prøver seg på "en spansk en", men dette var pinadø drøyt. Så et røngtenbilde på nettet en plass av beinet til han stakkar'n...det var seriøst føkka...
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Salomon ville vel spare penger og vekt, desverre sparte de litt for mye og det er nettopp dette som er poenget mitt. Hadde Dalton kjørt på duke så hadde han hatt to velfungerende bein den dag i dag. Nuff said.Må legge til at jeg også sverger til dynafit på lange turer, men jeg vet også at jeg må anpasse kjøringen deretter. Det må jeg ikke med duke under beina!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Så det er hans egen skyld at han stolte på en støvel som viste seg å ha en insert laget av aluminiumsfolie, som Salomon har markedsført som det drøyeste, stiveste og råeste på markedet for rando både med og uten dynafit? Oppsummering:http://tetongravity.com/forums/showpost.php?p=2954311&postcount=497
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Tror du ikke tar poenget mitt Sist, som er at Dynafit er og blir en randobinding. Den har alpine egenskaper, men er absolutt ingen alpinbinding! Duke er det motsatte, og pga. erfaringene gjennom jobben min så er ikke jeg i tvil. Dynafit er litt for hypet opp, og jeg ler litt inni meg hver gang jeg ser noen med dynafit i heisen. Er dere innom hemsedal kan dere ta turen innom legevakta, Lystad viser villig frem bilder av knær som mangler både det ene og det andre. For det er ingen hemmelighet at Dynafit har en dårlig utløserfunksjon i fronten. Nå og da ser jeg en luring med klørne foran låst, da blir jeg nesten litt uvel.
|
|
|
 Ok, men kanskje litt off topic?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det kan i og for seg være en grei diskusjon å ta, dette med om låsing av Dynafit ved frembinding er så lurt, og andre problemstillinger rundt denne bindingen til "vanlig" bruk. Men i denne sammenhengen så var bindingene helt uskyldige. Som man kan se på wildsnow.com (m.m), så var kvaliteten til den tech-sålen til Salomon helt elendig. Det er veldig synd fordi skoen som sådann er meget bra. Dette vet jeg fordi jeg kjørte på de største delen av forrige sesong. Det er ikke så lett å se med første øyekast at tech-sålene er så katastrofalt dårlige, men når man kan se på dem i etterpåklokskapens lys, så er det egentlig ikke så vanskelig å forestille seg. Aluminiumsfolie-look er en ganske god analogi, som nevnt ovenfor.Selv brukte jeg bare tech-sålene en gang, resten av tida brukte jeg de sammen med duke eller vanlige alpinbindinger, og var stålende fornøyd. Derfor er det ekstra synd, synes jeg, at disse støvlene nå skal ha et rykte om dårlig kvalitet heftet til seg. Men sånn går det når man slurver i svingene.
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Ingen i denne tråden som har påstått at Dynafit er like sikker/god som en skikkelig alpinbinding npr det gjelder å løse ut. Om du låser tåa har du selv ansvaret dersom kneet ditt går åt skogen, vurderingen må isåfall være at det er bedre med et ødelagt kne enn at skiene detter av, altså skal du være i en rimelig drøy situasjon av typen, you fall, -you die. Heller ingen som har sagt at Quest er en dårlig støvel, den har en elendig tech-såle, som ikke har blitt skikkelig testet før den ble sluppet på markedet. Grunnen til at jeg blir hissig på Salomon er at jeg var i markedet etter den typen støvel (stiv, gåfunksjon, dynafitkompatibel) og fort kunne funnet på å kjøpe Quest om jeg ikke hadde lest om skaden til "Thin Cover" på TGR. Det kunne altså fort vært meg som hadde et fullstendig vræka kne pga elendig kvalitetskontroll og produktutvikling hos Salomon. De satte profitten først, sendte et uferdig produkt ut på markedet og gamblet med brukernes liv og helse. Etterpå har de skyldt på at det bare var en "pre-production" -modell (ljug) og at det ikke finnes en norm for dynafitkompatible systemer. (forsåvidt riktig, men likevel bare bullshit, dynafit ER normen, og har så vidt meg bekjent ikke hatt denne typen ulykker noensinne) Poenget mitt er at jeg ikke vil støtte noen som driver på denne måten, gambler med mitt liv og min helse for å tjene mer penger. Har kjøpt et par Dynafit Titan istedet, og det finnes som sagt etterhvert mange konkurrenter i dette markedet.
|
|
|
 .
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Du har helt rett i at Salomon har gjort en dårlig jobb i forhold til både produksjonen av tech-sålen og opprydding i ettertid (det er i alle fall mitt inntrykk). Når det gjelder Quest-støvelen i seg selv så vil jeg ikke sammenligne den helt med f.eks. Titan. Jeg har kjørt med begge støvlene og vil si at selv om Titan er en meget god kjøre-randonnè kombinasjon, så er den ikke en like god ren kjørestøvel som Quest. Det er derfor jeg synes det er så dumt at folk nå kanskje vil komme til å styre unna denne støvelen p.g.a alt rotet med tech-sålen (som altså er helt og holdent Salomons egen feil). Quest er en meget god kjørestøvel som fungerer godt til å gå med. Imidlertid spørs det om den egentlig vill eh vært en konkurrent på det mer rendyrkede randonnèmarkedet, for selv om den fungerer godt til å gå med, så er det andre støvler (som f.eks. Titan) som er bedre til å gå mye med og som er gode å kjøre med. Quest (12) er en støvel til å kombinere med duke eller vanlige bindinger. Spørsmålet er vel om ikke Salomon skulle ha styrt unna hele tech-såle kjøret i denne omgang.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Word trekuk! Jeg kommer til å fortsette på mine quest 12 også kommende sesong fordi det er en knallgod støvel, så får vi håpe amer rydder opp i problemene med tech sålen som du sier. Salomon tester utstyret sitt før de får lov til å selge det, her er det standarder de må følge. Å tro at amer gjorde dette med overlegg er bare for banalt. Titan er helt klart bedre randostøvel, den er lettere enn quest 12, men også en god del mykere. Quest pebax er nok mer i denne kategorien, jeg syntes denne ble for myk, men som randostøvel i dynafit burde det være en fin kombo. Jeg testa dette noen dager i våres og merket ingen ting til svakheten i tech sålen da. Skal nevnes at jeg ikke dro på nevneverdig siden jeg var på topptur for å spise høydemeter, ikke høkke. Må samtidig nevne at onyx som er markedsført som en frikjøringsbinding tåler mindre medfart enn ft12. Ler masse hver gang jeg får inn en ødelagt onyx, siden salgsargumentet til g3 er at de har forsket på denne i 4 år og drevet grundig testing mens de bare ventet på at patenten til dynafit skulle åpnes. Onyx er bare en litt tyngre randobinding, med dårligere alpine egenskaper enn ft12. Noen heftig frikjøringsbinding er det definitivt ikke.
|
|
|
 endelig konklusjon
|
Fersking
|
Fersking
jeg har sett på disse støvlene lenge. Det er vanvittig trist det som skjedde, men desverre ser det ut til at disse støvlene passer perfekt for meg. Bare for å være på den sikre siden:så lenge quest 12 brukes sammen med marker duke, skal det ikke være noe problem. Det var innfestingen som benyttes ved bruk med dynafit-bindinger som gav etter?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Stemmer. Anbefaler å sjekke om dynafitkompatible pads kommer til å være tilgjengelige for denne støvelen dersom det er noe du ser for deg at du kommer til å trenge en gang. Så vidt jeg vet er disse trukket fra markedet på ubestemt tid.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
|