Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
ski til lett støvel
#167407 25/02/2010 12:12 AM
Mingus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, jeg har på impuls kjøpt meg et par Garmont Summit TLT støvler. Dette er etter hva jeg kan forstå randoneestøvler av det mjukere slaget. Jeg fikk de nye i butikk til 1400,- så det var ikke mye å tenke på, selv om jeg nå i ettertid ser at jeg har skapt meg selv et nytt behov.

Jeg trenger hjelp til å velge ski og bindinger som passer disse støvlene. I dag så jeg på Völkl Qanik, dette er lett og smale ski. Jeg så også på K2 Wayback og Völkl Nanuq, men jeg vet ikke om jeg vil ha nok støtte i støvelen til å kjøre slike ski?

Jeg lurer også på valg av binding, bør jeg gå for Marker Baron eller Dynafit Vertical?

Mitt bruksområde: Toppturer uten spesielt krevende nedfarter. Crusing i slak alpinbakke.

Mitt ferdighetsnivå: nybegynner med ambisjoner om både å gå mange høydemeter og bli litt flinkere til å stå på ski.

Jeg er takknemlig om dere kan bidra med erfaringer knyttet til Völkl Qanik, og/eller anbefalle et par ski som står godt til forholdsvis myke støvler.

Re: ski til lett støvel
Mingus #167408 25/02/2010 8:58 AM
Ringrev
Ringrev

Baron vs Dyanfit => Dynafit- kan ikke se noen fordeler med baron til den typen skikjøring som du beskriver.

Ski: tror begge volkl-skiene du viser til er bra valg. Har selv Volkl Snowwolf som jeg synes er en veldig bra ski. Den har "Fartssperre", men holder man seg under den er den god.

Bredt vs smalt: en smal ski er lettere å gå med og bedre på is. En bredere ski er tyngre å gå med, men vil kreve mindre stabil skikjøring i vanskelige forhold. Med en myk ski, vil du lide litt mer med en bred ski når det blir hardt....men hvis du ikke forventer at å kjøre i maks-fart, tror jeg ikke det er noe problem. Jeg ville valgt en myk ski fremfor en stiv ski....og tror det er viktigere enn bredt vs smalt.

Mingus #167409 26/02/2010 12:02 AM
Okv Offline
Fersking
Fersking

De ligner på mine lette Garmont, og de er helt fine å kjøre med, også med det man i dag kan kalle mellomstore ski.

Var på tur bl a i dag med de lette skoa, og et par Coomba (181 eller 185?), virker helt greit. Det er en myte at sko må være veldig stive og kraftige.Kommer an på hva slags teknikk man har, og hva man er vant med.

Men på store ski, og til krevende nedkjøringer, opplever jeg at det er en fordel med kraftigere sko med mere støtte.

i beg to differ...
Mingus #167410 26/02/2010 2:47 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

For det første: Dynafit tlt comfort er mest aktuelle binding til denne bruken.

Tildels uenig med siste post her, med forbehold om at dette er disse støvlene med dynafit inserts http://www.garmont.com/eng/ski/prod_det.php?itemid=358&catid=4. Nanuq er vel en lettet mantra, noe som skulle tilsi at det er en relativt krevende ski sett i randonnesammenheng. Når du først har så lette støvler skulle jeg tro det var mest fornuftig å kjøpe ski som står til støvelen. Du får uansett lite utbytte av kraftige ski om du ikke har støtte i støvelen til å utnytte dem, og ender dermed med å dra på masse ski som du ikke får brukt.

At man ikke nødvendigvis trenger 130 i flex skal jeg være med på, men det får da være måte på. Den her går jo knapt over ankelen. Så mitt svar er nei, du får ikke nok støtte i støvelen til denne type ski. Jeg hadde hvertfall ikke kommet til å bruke en mantra i kombinasjon med disse.

Når det er sagt kunne jeg gjerne tenkt meg et par støvler av denne typen selv. Da i kombinasjon med enten lette randonneski for toppturer med mye opp og ned, som feks volkl qanik(omtrent samme ski som skimachine nevner, eller toppturski med smørelomme/kortfell for turer med lang anmarsj.Feks Åsnens Storetind http://www.asnes.com/ProductDetails.aspx?itemid=16 eller Fischer boundles e129 http://www.oslosportslager.no/produkt/e129-boundless-tour-fjellski-toppturski-4980.aspx

sport-conrad.de selger fjorårsmodeller av mange randonneski drittbillig.

Mingus #167411 26/02/2010 7:33 AM
Entusiast
Entusiast

Veit du for sikkert at skoa er dynafitkompatibel? dersom det er skoen på biletet så er den ikkje det. Så då er det nok ikkje så rart at du fekk dne billig wink

Dersom det er tilfellet at der ikkje er dynafitinserts så må du handle deg binding av type Fritchi Freeride Plus foreksempel. Evt ei binding som heiter Naxo... (sånn ca)

Ikkje fullt så lette og gode å gå med som dynafit og litt meir "slarkete" i oppbygginga, men heilt brukandes.

Mingus #167412 26/02/2010 8:44 AM
Ringrev
Ringrev

Hvis den ikke er dynafit-kompatibel burde du nok se på en klassisk fritschi binding, eller eventuelt den nye eagle. Har duke på et par dra-på ski...og det er ikke noe jeg vil anbefale på tur.

Garmont Summit TLT
Mingus #167413 26/02/2010 3:26 PM
Mingus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, takk for mange gode svar.støvlene er Dynafit kompatible, men ellers er de like de på bildet.

Hva er forskjellen på Dynafit tlt comfort og Dynafit tlt Speed?Er det butikker i Norge som fører Comfort nå eller er det en utgått modell?

Jeg har sett på Volkl Qanik og det kan godt bli de jeg ender opp med.

Mingus #167414 26/02/2010 3:47 PM
Ringrev
Ringrev

Unngå tlt comfor: det er en binding som det har vært en del problemer med. Den produseres uansett ikke mer, så det burde ikke være noe problem.

Bindingene du kan velge mellom fra dynafit er: race, speed og vertical. Vertical kommer i to varianter: ST og FT. ST har din 10 som maks, ft har din 12 som maks.

Vertical bindingene har lengre bakpinner enn de andre, og slipper dermed noen pop-out problemer man kan få med de kortere pinnene (jeg opplevde det aldri med speed, men jeg har lest om det). Vertical bindingene har vinkler støvlene litt fremover hvis jeg ikke tar feil.Det er kun vertical bindingene som kan ta stoppere. Speed kunne det tidligere (før comfort og vertical kom på markedet), men ikke lenger nå....så med race og speed må du ha fangremmer.

Mingus #167415 26/02/2010 4:00 PM
Ringrev
Ringrev

Ser at Qanik ikke er den skien jeg trodde det var. Det er Mauja som har tatt over for snowwolf. Mauja er en god del dyrere enn Qanik - så det er nok en helt annen ski. Qanik er sikkert ok, men siden den markedsføres som en begynnerski regner jeg med at responsen og isfestet ikker 100%....men det er rene spekulasjoner.

Mingus #167416 26/02/2010 4:16 PM
Mingus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg faller jo definitivt i nybegynner-kategorien.

Hvordan vil en ski som for eksempel Rossignol B78 fungere med nokså myke sko og Dynafitbindinger?

jeg går og cruser litt mer i sportsbutikkene utenfor kontoret :grin

Mingus #167417 26/02/2010 8:36 PM
Entusiast
Entusiast

Ikkje for å kuppe tråden, men kva er det som har vore problemet med Comfort bindingen? Har den sjølv og har aldri opplev noko trøbbelmen. Greit å vite kva ein skal vera obs på...

K2 Wayback
Mingus #167418 28/02/2010 11:11 PM
Mingus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for alle innspill på denne tråden. Jeg har så og si bestemt meg for å gå for K2 Wayback med Dynafit Vertical. - Påskeferien hos svigermor i Sogn blir forhåpentligvis aldri helt den samme!

Mingus #167419 07/03/2010 4:21 PM
Ringrev
Ringrev

Tror at comfort-bindingene har hatt noen kvalitetsproblemer (dvs brudd). Det var knyttet til brukav skare-jern hvis jeg ikke tar feil...

Mest lest på FRIFLYT.NO