Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger noen tips til kjøp av komplett utstyr for toppturer.
#167353 20/02/2010 8:51 PM
Dolph Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal gå til innkjøp av komplett utstyr for å gå på toppturer. Har ingen erfaring med dette fra før, men har kjørt mye i bakke. Dette er hva jeg ser for meg. Alle innspill tas i mot med takk!

Skal ha K2 ski, har enten sett for meg Wayback el Backlash. Kan noen gi meg noen gode tips i forhold til disse 2 skia?

Bindinger: Dynafit TLT Vertical FT Z12

Støvler: Scarpa Skookum el Garmont Radium, kommer ann på hvem som sitter best på foten.

Staver: Life-link Carbon Pro

Hvilken feller kan jeg bruke på disse skiene?

Re: Trenger noen tips til kjøp av komplett utstyr for toppturer.
Dolph #167354 21/02/2010 7:23 PM
Medlem
Medlem

G3 el Black Diamond lager bra feller. styr unna andre merker.. Til K2 backside serien får du faktisk tilpassede feller fra K2. det er jo et fint alternativ, men jeg vet ikke noe om kvaliteten på disse.

Høres ut som en bra pakke du har sett deg ut synes jeg.

En ting å tenke på m støvler er at Garmont har ræva innerstøvler. Scarpas Intuition er mye bedre. men du får prøve hva som passer foten din.Selv kjøpte jeg Garmont siden de var på tilbud, men kastet innerstøvelen på bålet etter et par turer, det var tortur å gå med de..

Lykke til.

Dolph #167355 21/02/2010 9:34 PM
Dolph Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar!

Trur du Wayback el Backlash er det best alternativet for meg?

Dolph #167356 21/02/2010 9:56 PM
Dolph Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er forresten Dynafit støvlene noe alternativ?

Dolph #167357 21/02/2010 11:21 PM
Medlem
Medlem

Har ikke prøvd de skiene selv, men kanskje noen andre kan svare på hvordan de er. K2 backside skiene har i hvertfall fått ganske så bra kritikker så det blir sikkert bra uansett.

Hva veier du? Liker du å dra på eller blir det mer cruising? Blir det vårskiturer eller drar du ut for å kjøre pudder?

Generelt kan man vel si at om du legger mest vekt på nedkjøringen og at du jakter pudder så skal du gå for noe litt lenger og feitere f.eks Coomback 188cm. el sidestash. Bedre flyt i løssnø og mer stabilt.

Hvis du vil knuse kompisene dine på veien opp :grin og det blir mere vårturer kan du gå for noe smalere og kortere som Wayback.

Tenk litt gjennom det før du velger.

Dynafit støvlene er bra saker. skal du ha noe som tilsvarer Skookumen er det vel Titan el Zzeus som gjelder.

Dolph #167358 22/02/2010 12:45 AM
Entusiast
Entusiast

Titan er ein ganske hissig støvel med nokså smal lest. Fruen har skookum og er kjempefornøgd! det er ein kjempegod støvel i følge ho og mange andre.

Ang fellar har eg følgande erfaring: Black diamond sine glidelight fellar har DÅRLIG lim...har to par fellar. eit par nokså gamle G3 fellar som har fulgt meg sidan 2005 og limet e rkjempebra enda. dei har også veldig godt feste. Vidare kjøpte eg eit par BD fellar til nyeskia mine i vinter og dei har veldig dårlig lim tykkje eg. eg synest også dei sitter dårligare og ikkje glor noko betre.Eg ville valgt G3 fellar! G3 har også eit velig bra system for hukking av fellane på tuppen av skia.

Ser K2 Sidestash blir nevnt her, har skia sjølv og det er etter mi meining ei meir "drapåski" som er nokså tung og kanskje kler ein marker baron/duke binding betre enn ein dynafit.

Dolph #167359 22/02/2010 3:23 AM
Dolph Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Veier 73 kg, er 181 høy.Har som sagt ingen erfaring med dette. Men trur det er mest aktuelt med vår turer. Blir vel mest crusing i begynnelsen tenker jeg, spørs vel hvor dreisen jeg får på dette her. Liker å tråkke til godt når jeg kjører i bakke.Takker for all hjelp smile

Dolph #167360 22/02/2010 8:31 AM
Entusiast
Entusiast

Kommenterer stavene jeg da smile

Sikker på at du vil ha disse? Skrulåsing på teleskopstaver er noe j***a drit i mine øyne - enten får du ikke strammet de nok slik at når du traverserer og mister balansen og støtter deg på staven så synker de sammen eller så står du på toppen og skal justere de ned til kjørehøyde og så får du ikke skrudd de opp...

Anbefaler deg staver med Flick Lock eller tilsvarende. Black Diamond, K2 og Gipron har i hvert fall dette.

Selv har jeg BD Pure Carbon og har gode erfaringer med BD. Kan jo legge til at 3/4 trinsene til BD er geniale når det er hardt og bratt.

Dolph #167361 22/02/2010 9:19 AM
Entusiast
Entusiast

Ok - må kommentere ski også :P

Wayback og Backlash er to ganske forskjellige ski. Wayback er toppturskiene blant de du har valgt - lette og mykere. Backlash er konstruert for litt tøffere kjøring - metallkonstruksjon - det øker naturlig nok vekta.

Jeg kjører et par K2 Anti Piste som topptur/allroundski (mer eller mindre samme ski som Coomback). Den er ren trekjerne og en ski jeg er svært svært fornøyd med - klink is duger den ikke til. Coomback er da litt tyngre men flyter bedre i pudder og er kjempestas i vårsløsj. Kan jo også legge til at Sportslageret har Coomback på tilbud: http://www.oslosportslager.no/produkt/k2-coomback-freerideski-toppturski-kampanje-12854.aspx

Dolph #167362 22/02/2010 9:34 AM
Medlem
Medlem

Etter min mening behøver du ikke være så bekymret for vekta når du skal gå for en Dynafit binding. Har et par pro rider med Dynafit.. det er helt ok. og prorider er TUNGE ski med metall.

Personlig ville minst gått for Backlash eller Coomback. det vil funke bra overalt og være mye lettere å håndtere i løssnøen. Sidestash kan kanskje bli litt overkill hvis det blir mer vårskiturer til å begynne med.

Kan si meg enig med Tæff om limet på Black Diamond fellene. Det er ganske dårlig lim på mine, men jeg har ikke opplevd det som noe problem på tur ennå..

Dolph #167363 22/02/2010 9:42 AM
Medlem
Medlem

..du har jo også Hardside m 98mm midje som et alternativ..

Dolph #167364 22/02/2010 3:11 PM
Dolph Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har vært en tur på Oslosportslager nå. Har bestemt meg for Backlash, da jeg trur det er god allround ski jeg kan få mye glede a.De hadde desverre ikke Garmont støvelen, prøvde Scarpa Skookum. Denne passet bra. Hvilken str velger dere i støvler. Prøvde 27.5 og 28. Har samme skallet. 27.5 kjenner jeg såvidt tuppen når jeg bøyer meg forover, det gjør jeg ikke på 28. De skal vel sitte som støpt, men vil helst ikke ha for trange. Utvider de seg noe ved bruk?Hadde tenkt til å kjøpe FT Z12 binding, men han som jobbet der mente det holdt med ST. Dette fordi jeg bare veier 73 kg og at DIN 5-10 gikk kun på vekt og at man skulle stille den på 6-7 ved min vekt. Hadde jeg veid over 100 kg mente han jeg burde ha DIN 5-12.Da blir det G3 feller på 130 mm, men er det Alpinist Skins el Expedition Skins som gjelder??Ang staver hadde de noen K2 staver med Flick Lock, kanskje disse er et bedre alternativ da...

Dolph #167365 22/02/2010 3:20 PM
Medlem
Medlem

Skookum er en kjempesko, men for all del, kjøp den ikke for liten.. Tåa skal du kunne bevege greit. Jeg bruker normalt sett 43 i sko, Skookum gikk jeg for 29, og det føler jeg passer meg veldig bra så langt. Bruker kun ett sett tynne ullsokker.

Dolph #167366 22/02/2010 8:56 PM
Fersking
Fersking

Anbefaler deg å prøve Black Diamond Factor støvlene også før du bestemmer deg. Jeg kjøpte selv disse støvlene etter å ha prøvd alle de andre som er nevnt i tråden. Har overlegent best passform, spesielt sitter de veldig godt i hælen.

Dolph #167367 22/02/2010 9:11 PM
Entusiast
Entusiast

Angående skostørrelse vil jeg selv anbefale sko som sitter veldig godt. Jeg bruker selv 44 til vanlig og har Scarpa sko i 28 som jeg er meget fornøyd med. Jeg stanger tåa litt i de når jeg står rett opp og ned, men dette er ikke noe problem når jeg kjører eller går. De sitter generelt helt perfekt.

Dolph #167368 22/02/2010 9:25 PM
Entusiast
Entusiast

BD Factor skoen kan eg berre også anbefale.

Suveren gå komfort...betre enn skookum, spirit 4 og alt anna eg har testa av randosko. Ankelen vert heil frikobla samt at ein har boa snøring på innerstøvelen.

Den er også stiv og fin for nedturen....einaste minuset med denne kontra andre randosko e atte den e noko tyngre..

Dolph #167369 22/02/2010 9:55 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Dolph:Har vært en tur på Oslosportslager nå. Har bestemt meg for Backlash, da jeg trur det er god allround ski jeg kan få mye glede a.De hadde desverre ikke Garmont støvelen, prøvde Scarpa Skookum. Denne passet bra. Hvilken str velger dere i støvler. Prøvde 27.5 og 28. Har samme skallet. 27.5 kjenner jeg såvidt tuppen når jeg bøyer meg forover, det gjør jeg ikke på 28. De skal vel sitte som støpt, men vil helst ikke ha for trange. Utvider de seg noe ved bruk?Hadde tenkt til å kjøpe FT Z12 binding, men han som jobbet der mente det holdt med ST. Dette fordi jeg bare veier 73 kg og at DIN 5-10 gikk kun på vekt og at man skulle stille den på 6-7 ved min vekt. Hadde jeg veid over 100 kg mente han jeg burde ha DIN 5-12.Da blir det G3 feller på 130 mm, men er det Alpinist Skins el Expedition Skins som gjelder??Ang staver hadde de noen K2 staver med Flick Lock, kanskje disse er et bedre alternativ da...

Sko er i mine øyne det aller viktigste du kjøper. Her er det en del feller å gå i og er det første gang du kjøper denne type sko er den vanligste å kjøpe for store støvler. Er viktig å måle foten for å få en pekepinn på størrelsen. Det neste er å prøve med foten i skallet - du bør ha 1-2 cm klaring bak hælen med tærne så vidt i kontakt i tuppen. 1 cm er supertight og gir mest kontakt med binding og ski, 2 er mer komfortabelt. Jeg har 2 par (telemark-)støvler et i 25 og et i 25,5 og da måler føttene mine 25,3cm (ja jeg har små føtter...). De største brukes i hovedsak på tur av komfort-hensyn men gir ikke den samme råe kontakten som de minste. Denne guiden gir deg en god pekepinn selv om det er telemarkstøvler: http://www.skiogsykkel.no/skisport-guider/424-telemarkstovler-finn-riktig-storrelse

Dolph #167370 01/03/2010 11:42 AM
Dolph Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei igjen, tilbake fra vinterferie c",)

Da er Backlash skia bestilt.

Noen som vet hvor jeg kan bestille FT 12 binding på nett med 92 mm stoppere til best mulig pris?? På Oslosportslager har de bare 110 mm stoppere, de blir vel litt vel brede til disse skia som er bare 92 på midten?

Har ikke hatt tid til å prøve noen flere støvler. Tenkte å ta turen innom Sportsnett for å prøve Dynafit støvlen. Har målt foten, den måler akkurat 28 cm. Er vel liksom dette som er min str da. Ellers så heller jeg mest mot Skookum for øyeblikket.

Har skiftet mening ang staver, kommer til å kjøpe de nye BD Traverse stavene. Ang lende på disse: fåes i to lengder. Min høyde er 181. Ville dere valgt de som er 95-145 cm el 105-155 cm??

Da blir det G3 feller på 130 mm, men er det Alpinist Skins el Expedition Skins som gjelder??

Dolph #167371 01/03/2010 12:10 PM
Entusiast
Entusiast

Alpinist er toppmodellen til G3 og den som egner seg best til ren topptur, så det er denne du bør ta.

Angående stoppere burde det fungere fint med de på 110mm. Skulle dette vise seg å være et problem er dette noe som er lett å bytte i ettertid.

Dolph #167372 01/03/2010 1:18 PM
Fersking
Fersking

Enig - Alpinist for alle penga. De har både lavere vekt og bedre gli enn Expedition.

kommer du til å bruke dem på 95 cm? neppe.
Dolph #167373 01/03/2010 11:10 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

ta de lengste. da kan du late som du heter aukland ut ringsdalen.bd lager forrøvrig meget bra staver.

Dolph #167374 08/03/2010 3:47 PM
Dolph Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er Bergans helium brukanes på toppturer?

Har jo meget lav vekt, men hvordan fungerer det med ski på sekken? Er jo begrenset kvalitet på stoffet.Noen som har erfaringer med dette?

Tips til en god dagstur/topptur sekk?

Dolph #167375 08/03/2010 5:13 PM
Fersking
Fersking

Ikke glem s/m, spade og søkestang siden du brukte begrepet "komplett" utstyr til topptur...

Dolph #167376 08/03/2010 6:15 PM
Dolph Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har tenkt å bestille Barryvox Mammut Pulse Avalanche Beacon, Black Diamond Deploy 3 Avalanche Shovel og Black Diamond Super Tour 265cm Probe fra www.snowbigdeal.com

Noen invendinger på dette??

Dolph #167377 08/03/2010 8:05 PM
Entusiast
Entusiast

Løyp og kjøyp wink

søkaren er utprøvd og god.

spaden bør etter min meining ha metallblad og søkestanga vere robust.

Teste og øve med alt utstyret!! berre det å få montert søkestanga si er det mange som brukar vedrifulle minuttar på..... her finnast det mange ulike patentar for dei ulike fabrikantane og det gjeld å kjenne ditt utstyr smile det same gjeld søkaren og spaden forsovidt! :grin

Jag köpte
Dolph #167378 12/03/2010 2:38 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei har precis gått igenom vad du gör nu, jag slutade med följandeK2 coombaa, dynafit tlt 12 och scarpa spirit4 med feller från Kohla.Allt för 772? hos Sport-conrad

Sedan en transa från Arva deras Evo3 tre antenner och mycket användarvänlig med säck från Haglöfs rand 38l och skredstav och spade från blackdiamond. Allt slutade på 3800 Nok från Scandinaviska.

Alltså helt kittad för under 10000 nok ganska ok sen kan man ju alltid byta ut vissa elemnt som inte fungerar. Men som helthet är jag nöjd

Lycka till

Dolph #167379 26/03/2010 6:21 PM
Dolph Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da er alt utstyret handla inn!!

K2 Backlash, Dynafit TLT FT 12, K2 feller, BD traverse, Skarpa skookum, Voile Mini Telepro T6, Voile Tourlight Avalanche Probe, Arava 3Axes.

Alt kom på ca 13.000,-

En stor takk til alle som kom med innspill!!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå