Når du kjøper et splitboard, følger det med selve brettet, foruten feller (som du bruker i oppoverbakkene), og bindingsplater. På disse platene monterer du dine helt vanlige snowboardbindinger (plater med vanlig 4 skruehull, så hvis du bruker burton sitt 3-hullssystem må du kjøpe nye plater. Dette får du fra hvor som helst).
Når det gjelder splitboard, er det etpar ting som du kommer til å oppdage etterhvert, men som kanskje ikke butikk-duden forteller deg:1. Et splitboard har en del høyere vekt enn de fleste vanlige snowboard. Dette gjør at brettet kan føles "tungt" å svinge med når du kjører nedover, spesielt i skog. Disse brettene er uten tvil laget for store svinger i åpent landsskap (når det er sagt er det jo bare egen dyktighet som setter grenser, øving gjør mester!)2. I norge sliter vi med en del is, spesielt nærmt fjelltopper. Du vil merke at når du går oppover med et splitboard har du ikke på langt nær samme sideveis "grep" som våre ski-venner har. Dette gjør kan gjøre det litt nervøst å traversere på hardt eller skarete underlag. Jeg har derfor ALLTID med et sett skarejern for å behjelpe dette. Skarejern er en slags dings med "pigger" du fester på midten av splitboardet, som graver seg ned i snøen/isen, og gjør oppoverturen mye mer behagelig.
ellers er det bare å si skaff skaff! Mitt snowboardliv forandret seg TOTALT etter at jeg kjøpte splitboard...
Og ikke minst, Måns (www.splitboard.no) er mannen å prate med i Norge, han selger både Prior og Voile, som er to av de bedre splitboard-merkene. Never Summer (som importeres av Norkite på Kongsberg) lager også meeeget fine brett.