Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dynafit FT12 løser ut
#167204 03/02/2010 1:42 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har et par völkl gotama 09/10 med dynafit ft12 binding. Disse ble stilt inn til sko og min kroppstyngde fra butikk og har fungert godt på noen toppturer.

Ble derimot sjokkert da utstyret ble prøvd i preparert bakke forleden dag og bindingene løste ut ved den minste belastning.

Løsningen ble å stille bindingene bedre mht skostørrelse og stramme bindingenes utløsermekanisme. Eneste som gjorde susen var å smekke opp til DIN 12 samt å låse fremre del av bindingen i gåmodus. Er dette normalt eller har jeg kjøpt en dårlig kombo ski/binding? Og kan jeg ved å låse fremre del gå ned igjen på innstillingen i bakre del av bindingen? Veier 80 kg.

tja...
tannleg1 #167205 03/02/2010 2:45 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kroppstyngde har ikke alt å si for DIN-innstilling heller, kan hende du hadde kommet unna med bare å skru opp DIN uten å låse. Selv om jeg tviler på det, siden jeg har opplevd det samme når jeg har testet mine ft12 i bakken (med full pupp på bakbindinga/70kg) uten å låse. Det ble dermed fastslått at låst frambinding er det eneste aktuelle for meg. Du kan sikkert skru ned igjen DIN hvis du uansett kommer til å kjøre låst, personlig kommer jeg ikke til å gjøre det. Problemet ligger vel i elastisiteten i bindinga slik jeg har skjønt det, noe som fører til svakheter på hardt og slagete underlag, bindinga enten sitter eller flyr av (ONYX skal være bedre på dette).

For å svare på spørsmålet ditt: Du har jo kjøpt en kjempekombo for toppturbruk, men ikke optimal for anleggsbruk. spørsmålet blir da bruksområdet til skiene, siden toppturutstyr fortsatt handler om kompromisser.50 bakke/50 topptur = ikke så bra50topptur = kjempebra.

siste setning...
tannleg1 #167206 03/02/2010 2:47 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

50topptur = kjempebra.

hmm
tannleg1 #167207 03/02/2010 2:48 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

mindre enn 50 bakke/mer enn 50 topptur = kjempebra

mer/mindre tegn funker ikke nei...

Re: Dynafit FT12 løser ut
tannleg1 #167208 03/02/2010 7:16 AM
Medlem
Medlem

jeg har samme binding. har løst ut en gang i bakke og da var det is i hull og binding.

en kompis har ft10 binding som løste ut bare du tok en sving. da han tok kontakt med dynafit leverandøren fikk han beskjed om at det visstnok var en feil som gikk igjen med tådelen av bindingen. men at det like ofte var skoene. at hullene var satt skjevt inn i skoen....

du må i såfall feilsøke litt og klage enten på sko eller binding om du finner feil...

tannleg1 #167209 03/02/2010 9:32 AM
Ringrev
Ringrev

Gå gjennom dynafit tutorialene på youtube (fra wildsnow). De hjelper. Is er det vanligste problemet.

Du kan også låse frembindingen noen hakk - dvs ikke låse helt. Jeg har testet på gulvet hjemme og i bakke. Det hjelper og jeg løser fremdeles ut.

(mer senere)

takk for svar
tannleg1 #167210 03/02/2010 12:42 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for hjelp, kommer til å fortsette med den innstillingen jeg nå har. Det funker jo fett utenfor løypa uten å låse fremre.

Blir vel 80/20 topptur/bakke så må bare huske å låse foran når det blir hardt.

Skal sjekke ut tutorialene på youtube:)

ski-sko-binding...
tannleg1 #167211 03/02/2010 7:27 PM
Fersking
Fersking

Hei,jeg har kjøpt nytt utstyr i slutten av desember: DYNAFIT MANASLU+ FT12, jeg veier 77kg og har fått bindingene stilt inn på 10 DIN (anbefalt av forhandler i Italia). Bruker SCARPA F4 sko.Jeg har kjørt to hele dager i bakkken, på to forskjellige steder og testet også litt kulekjøring og har ikke opplevd noe problem med bindignene.Kan det være at innstillingen av dine bindinger ikke er 100% i fohold til sko og ski du bruker?Jeg tror dette høres ikke normalt: de er topptur-binding, men de skal tåle en tur i bakkene.Jeg ville ha fått butikken til å sjekke innstillingen en gang til...Lykke til.

tannleg1 #167212 03/02/2010 10:06 PM
Ringrev
Ringrev

...mer svar.Har hørt at sko/bindinger må kjøres inn litt før de fungerer optimalt sammen. Det kan stemme med egne erfaringer.

Jeg har hatt følgende utfordring:- dynafit tlt 4 sko med skjevt montert bak-feste(løst ved å montere bindingene litt skjevt)- preutløsing grunnet sålebrudd i sko (fikk ny sko)- lett preutløsning (skyldtes løs pinne bak, garantisak)- preutløsning av frontbinding i bakke. Dette var noe jeg merket mye til tidligere, men problemet ser ut til å ha gått seg til. Mulig at det har en sammenheng med inngåing av sko. Har merket at frontbindingen har åpnet seg ved hopp i park med skjev landing på is. Jeg merket mer av dette på brede ski enn på smale ski.

Jeg stamper i bakken noen ganger før jeg kjører. Virker det som om skiene sitter bra da, så sitter de også i bakke. Jeg kan kjøre storslalom ned wyller med dynafit...men, skiene mine er lette og har "fartssperre" så det blir ikke racing fart.

Når det er veldig hardt "låser" jeg bindingen et par hakk. Det låser den ikke helt, så den løser fremdeles ut. Jeg låser aldri bindingen helt...synes det virker skummelt.

scarpa adapter plate
tannleg1 #167213 07/02/2010 10:28 PM
Fersking
Fersking

Jeg hadde samme problemet, og måtte låse frembindingen. Dette ble løsningen for meg: http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_48_384_389&products_id=6602Nå lar jeg frembindingen stå i kjøremodus og har aldri mistet skien, selv på hardt slagete føre.

PS: For å bruke denne med Dynafit TLT Vertical FT må du skjære bort en del plastikk fra undersiden av platen. Den bindeplaten mellom frem- og bakbinding kommer i veien.

tannleg1 #167214 07/02/2010 10:41 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har vært borti dette noen ganger. Her det som i 99% av tilfellene er problemet: når man under montering drar til skruene på tåstykket kan dette vri seg litt. Sjekk at når du fester tåstykket så skal hullene på hælen og treffe ganske presist rett på de to metallpinnene på hælen. Gjør de ikke dette så må tåstykket skrus fast på nytt.

Dynafit har gjort det som etter min mening er et kukstykke når de lagde gjenger i plastplata under tåstykket. På grunn av denne bør man ha litt erfaring med monteringen. Få derfor en butikk til å skru tåstykket fast på nytt for deg. Dette er hvordan de skal gjøre det: skru den løs og ha lim i hullene på nytt. Skru først de tre fremste skruene litt fast i skien sånn at den tåstykket i metall sitter løst fast i skruene. SÅ setter du støvelen fast i tåstykket, låser inn hælen og skrur til de tre skruene skikkelig. Når det er gjort tar du av støvelen og skrur på de to siste - hey presto! Presist monterte bindinger!

Det er ikke butikken som har gjort feil, det er bare det at Dynafit sine bindinger har noen detaljer som gjør at de kan være litt kinkige å montere. Løsningene på noen av disse problene er sånn som butikker må løse etterhvert og som ikke Dynafit har noen prosedyre på.

Men hva støvler angår: feilmonterte maljer er virkelig sjeldne. Det er som oftest tåstykket som har vridd seg når man drar til skruene..

avstand sko/bakbinding
tannleg1 #167215 10/02/2010 3:44 PM
Fersking
Fersking

sjekk også at det er riktig avstand mellom sko og binding bak. skal vel være 4 eller 6 mm, jeg husker ikke hvilken avstand som gjaldt TLT og FT. Om dette er feil vil bindingen løse ut pga bøy og tøy i skia. Og dette skal iflg han som monterte min binding være helt eksakt for at dette skal fungere, slurv med dette fører til at skia løser ut,- eller i motsatt fall, at den ikke løser ut når den skal (i flere tilfeller er jo dette vel så skummelt)

instruksjonsboka inneholder også instruks for hva DIN settes ift dynafit. den regnes utifra ferdighets/toleransenivå, vekt, lengde på støvel (høyde?) som du sier. Jeg har TLT speed, har bindinger stilt på 6, veier med sekk rund 75 kg (bindinga er stilt etter "alle slags variabler"). Den løser slik jeg ser det ut når den skal så langt både i og utenfor løype, så jeg vil tro at den ikke er riktig montert, eller at du har en defekt binding.

ps- all låsing av frembindingen kan medføre at bindingen ikke løser ut slik den skal.. jeg mener ganske bestemt at man da behandler et symptom med feil medisin.. Det går an å få til disse bindingene uten all den triksingen som postes her, men jeg tror det dessverre er mye dårlig håndverk med innmontering av slike bindinger, og de er nok i tillegg også ganske vanskelig å få til bra..

tannleg1 #167216 11/02/2010 10:03 PM
Ringrev
Ringrev

Nå begynner jeg snart å bli overtroisk.

Har kjørt med dynafit i snart 10 år uten problemer. I fjor var det så bra at jeg lurte på å kun kjøre med dynafit. I vår begynte pre-releasene med noe nytt utstyr. Sålebrudd på en sko fikk skylden. Fikk nye, men problemene forstatte til en viss grad. Så røk en bakbinding. Da trodde jeg at jeg hadde funnet årsaken. Fikk nye bindinger, men problemene var der...men hver gang jeg kjørt ble de litt mindre. I dag tok jeg en testtur. Den ene skia virket litt merkelig. Den satt på foten, men kjentes løs ut. Tok den av og snurret bakbindingen rundt noen ganger. Satt den på...og kjørte semi-hardt ned wyller uten problemer. Jeg var veldig påpasselig med å fjerne is. Det var den samme skien som var problemet uansett hvilken fot jeg hadde den på... Vel, nå begynner jeg å tro at sko/bindinger trenger litt innkjøring. Kan kanskje nevne at jeg også har et par andre dynafit-ski som har fungert hele tiden, bortsett fra rett etter at jeg fikk de nye skoene, Litt nedskjæring av sålen fikset de - fjernet all gummi som berørte bindingen forran. Sjekket ikke om de nye bindingene berørte andre punkter.Så nå har jeg ett par som jeg kjører i ski-mode, og stoler 100% på. Det andre parret trenger et par turer til, men jeg håper det går veien. (Kjører med bindingen på 10 horisontalt og 12 vertikalt.)

En ting til: hvis du først låser bindingene så trenger du vel ikke ha de på 12 vertikalt (Hvis du ikke er veldig tung). Tross alt bedre med vertikal utløsning enn ingen utølsning.

Sidestash og FT 12
tannleg1 #167217 11/02/2010 11:24 PM
JoB Offline
Fersking
Fersking

Hei.Jeg har nylig fått mitt første skipar (K2 Sidestash) med Dynafit FT12, og var også "plaget" med at spesielt forbindingen slapp litt for lett. For min del synes det også som at problemet har blitt mindre etter flere kjøringer. Men jeg føler meg fremdeles ikke trygg i bratt og meget hardt terreng... Men det er heller ikke det kombinasjonen er laget for, så det er forsåvidt greit tenker jeg.

Ref låsing av frembinding, så er det min oppfatning at det gjør jeg kun dersom konsekvensen av å miste skien er større enn å knekke foten/leggen.... Men det er nå min mening.

Scarpa?
tannleg1 #167218 04/03/2010 12:12 PM
Fersking
Fersking

Vad har du för skidsko? Jag har kört på scarpa i 10 år. Sista 6 på matrix med dynafit. Då dessa var utslitna köpte jag nya spirit 4. Dessa gick sönder på 1 dag! Jag fick nya spirit 3 på reklamation som nu har samma problem efter ca 10000 höjdmeter på tur med smala skidor. Spirit 3, 4, Diva och Skookum har en TLT-insert i tådelen som är mycket vekare än de lättare modellerna hos scarpa, black diamond eller dynafits egna skidskor. Skidorna är nya black diamond voodoo 180 cm, 88 mm med perfekt monterade och nya dynafit speed. Har även slitit ut matrix men då körde jag ganska hårt i pist och off-pist med gotama och låst tå. Belastninngen förs då över på bindningen som gaska snart blir rank. Följden avdetta blr att bakbindningen ändrar läge på vägen upp vart 15e steg. Oerhört irriterande! Min rekommendation för alla över 70 kg är: Åk inte med skidor över 90 mm med dynafit i pist och undvik diva, spirit 3, 4 och skookum p.g.a en alldeles för klen insert. Matrix och en annan 88 mm skida fungerade perfekt på 120000 höjdmeter tur och massa åkning i anlegg!

Mest lest på FRIFLYT.NO