Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Onyx på Rossignol S7
#167159 29/01/2010 1:53 PM
donnie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har gått til innkjøp av Rossignol S7 og har lyst til å bruke de til topptur når det er drømmefohold, men mest utenfor løypa i anlegg. Vet at de fleste anbefaler Baron eller Duke på så brede ski til slikt bruk, men det blir TUNGT. Skia veier nesten 2.4 pr ski, så jeg har lyst til å presse vekta med Onyx eller Dynafit.VPG anbefaler Onyx over Dynafit på så brede ski, uten at jeg vet hvorfor. Har selv brukt Fritshi i noen år, men syns det er for mye "slark" i bindingen.

Så det jeg lurer på er om jeg kan dra på litt i bakken, utenfor og på topptur med en Onyx og S7 setup?

Jeg er 77 kg kjører ikke så voldsomt hardt, ingen store dropp, men det blir jo noen mindre flaksere i ny og ne.

Setter voldsomt stor pris på alle tilbakemeldinger, da jeg har saumfart alle forum i inn og utland etter info om G3 Onyx på brede ski. Og om disse bindingene kan brukes til å dra på litt både her og der.

Må ta med at jeg aldri har brukt Dynafit heller så jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til tech bindinger.

Re: Onyx på Rossignol S7
donnie #167160 29/01/2010 3:44 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

..lurer igrunnen på det samme selv, bortsett fra at jeg har valgt å bestille Dynafit FT12 istedetfor Onyx (til mine BD Megawatt). Er veldig i tvil om jeg har valgt rett! Men dersom valget stod mellom Baron og Onyx så ville jeg mest sannsynlig valgt Baron. Fordi vektforskjellen mellom de to bindingene tross alt er relativt liten, mens forskjellen mellom Dynafit og Baron er relativt stor. Dernest fordi jeg er veldig fornøyd med min nåværende Baron, mens Onyx er nytt og det er vanskelig å få tilbakemeldinger på om bindingen holder.

Har gått mye på oppovertur med Baron, og de som sier det er en freeridebinding med gåfunksjon har muligens rett, men etter min mening er den undervurdert som gåbinding, rent bortsett fra vekta. Har gått på tur med Dynafitbrukere og ser at det systemet har svakheter som ikke Baron har, bl.a. på traverser på hardt føre.

donnie #167161 29/01/2010 4:02 PM
donnie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er enig i at jeg burde valgt Dynafit med tanke på vekt, men jeg ble rådet til å velge Onyx av VPG på såpass breie ski. (145-115-123) De ga meg ikke annen grunn enn at Onyx er kraftigere og takler breie ski bedre enn Dynafit.

Når det kommer til vekt forskjell på Onyx og Baron er det jo snakk om en halv kg pr. bein i spart vekt med Onyx. Det er jo ikke så mye, men når utstyret er tungt fra før av (Titan + S7 = 4,4 pr bein) så føler jeg at hvis jeg kan spare litt er det bedre enn ingenting. Når det er sagt så velger jeg gjerne Ft 12 anyday, om de tåler like store påkjenninger på denne typen ski..

Er som sagt ikke den galeste i bakken så hvis jeg kan få spart på den vekta, og allikevel føle meg komfortabel og trygg på ski vil jo det være en kjempe bonus.

Håper det er noen her på forumet som har erfaring med Onyx, eller Dynafit på breie ski som kan gi meg noen råd på dette.

donnie #167162 29/01/2010 4:18 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat hol68:Har gått mye på oppovertur med Baron, og de som sier det er en freeridebinding med gåfunksjon har muligens rett, men etter min mening er den undervurdert som gåbinding, rent bortsett fra vekta. Har gått på tur med Dynafitbrukere og ser at det systemet har svakheter som ikke Baron har, bl.a. på traverser på hardt føre.

<p></p>
Lurer litt på hva du sikter til med dynafit her...Har brukt både frischi, duke og dynafit og har ikke opplevd traversproblemer bortsett fra en gang med duke...som gradvisløste ut. Årsaken var at jeg ikke hadde stilt sålehøyde-justeringen riktig. Med dynafit har jeg aldri opplevd problemer. Med innsvingte ski har jeg opplevd problemer, noe som gjør at jeg bruker skarejern i slike forhold....

donnie #167163 29/01/2010 8:00 PM
Fersking
Fersking

Såvidt jeg har forstått det løser onyx ut sideveis på en annen måte enn dynafit. Små raske støt vil slå bindingen ut, men den vil så dreie tilbake igjen, mens vedvarende belastning faktisk vil vri bindingen langt nok ut til at den løser ut. Jeg kjører selv Onyx på et par Salomon Czar 182, og bindingene har ikke sluppet for tidlig en eneste gang. Vet at skiene ikke er fult så brede som S7 med 111 på midten, men de er definitivt ikke noen lettvektsski heller.

Har fått brukt skiene både på topptur og i anlegg, og synes de funker bra til begge deler. Er nok heller ikke av de aller mest aggressive kjørererne, men føler absolutt at jeg har fått testet de i fart. Kan ikke si sikkert om de kommer til å funke på dine ski til ditt bruk, men ville i alle fall komme med mine erfaringer. Så lenge du ikke tenker droppe de største klippene, og støte på i kuleløypa (noe man neppe gjør med s7) tror jeg Onyx vil funke bra.

Håper dette hjalp litt smile

donnie #167164 30/01/2010 8:12 PM
donnie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for tilbakemeldingen! smile

Skjønnte ikke helt hva du mente med måten Onyx løser ut på? Har du hatt noen utløsninger av bindingen uten at den burde løst ut? Har lest på ett par forum at folk har slitt med at bindingen løser ut helt uten forvarsel, og at den hopper over i gå modus mens du renner. Har du/dere erfart noe lignende?

Til slutt lurer jeg på hvorfor Onyx passer bedre til breie ski enn Dynafit FT12. Veldig lite å finne om dette. Håper noen kan hjelpe meg å finne ut av det, snøen har jo endelig kommet til Oppdal, og jeg gleder meg som en liten unge til å få testa ny skiene....

donnie #167165 31/01/2010 8:25 PM
Fersking
Fersking

Var kanskje litt forvirrende forklart. Det jeg mener er at ved små raske belastninger vris ikke bindingen langt nok ut av posisjon til at støvlen løser ut. G3 forklarer det greit i en av sine videoer her:http://www.genuineguidegear.com/life/video/onyx-retention

Før i går hadde jeg ikke opplevd at bindingen løste ut før den skulle. På vei ned opplevde jeg at hælen rett og slett var løs, og det viste seg at bindingen hadde gått over i tur-modus. Usikker på hvorfor dette skjedde, men i og med at det bare har skjedd en gang antar jeg at jeg med et uhell kom borti spaken på vei opp eller noe sånt. Uggent er det uansett, og om det skjer igjen begynner jeg å tvile på bindingen.

Jeg tror grunnen til at den går for å være bedre på breie ski enn dynafits bindinger er at den holder bedre på støvlen, og er kraftigere bygd. Man kommer også noe høyere i Onyx, noe som kan gjøre det lettere å svinge større tyngre ski. Dette sammen med at hælstykket er designet mer med tanke på nedfarten, enn hos dynafit, gjør bindingene til et bra valg for de som prioriterer kjøreegenskaper over vekt. Dynafit har DIN opp til 12, men om man ikke veier en hel masse er det greit å slippe å justere så høyt. Arrester meg gjerne på dette om noen av dere som kjører dynafit er uenige i dette.