Hvis du vil jibbe, er gjerne Flyt bedre. Jeg går off-piste nå i år, og vi skal ikke ha noen jibbeturer. Men du har jo muligheten ellers, på fritid osv. Vi har har skisenter med hopp/rails som brukes mye på fritid i kjøredistanse fra skolen. Har vært en dårlig vinter her i nord til nå, men nå er snøen på vei inn, så får sikkert testet det ut litt nå. Vi har ett par-tre jibbere i klassen, og de trives prima de også. Vi har railet og hatt photoshoot utenfor internatene, og i gymsalen er springbrett og tjukkasser stadig i bruk for å øve inn saltoer o.l..Men hvis du vil bruke en del tid på jibbing åp skolen, er ikke offpiste den perfekte linjen, da ville jeg vurdert Flyt i stedet. Men hvis du vil ta jibbingen på fritiden, og bruke tiden på å bli en knallgod skikjører utenfor løypene er Offpiste tingen.Vet Flyt skal på jibbetur til Levi hvis det sier deg noe. Det er et anlegg i Finland som har mye bra park greier. Løypene der holder forresten WC-standard, bare så du skjønner størrelsen. Kan forøvrig nevnes at dette ligger 4 timer i bil unna, så hvis dere er en gjeng med bil, kan dere fint ta dere helgeturer. Er ikke helt ekstreme priser på leie av hytter heller.
Angående valgfag har jeg terrengsykkel, allsidig trening, ski og telemark og ski og telemark topptur. Ja, jeg er ganske ensidig, men det er skikjøring jeg brenner for. Hvis du vil bli en komplett fjellmann kan det være lurt å f. eks ta klatring om høsten. Men må virkelig si at terrengsykkel valgfag var verdt det. Jeg fikk en utrolig bra oppladning mot vinteren med all syklingen, samt at jeg ble fullstendig hekta på terrengsykkel. Syklingen varierer mellom alt fra viddesykling til lett downhillsykling. Men ingenting er så ekstremt at du ikke klarer deg med en hardtail;)Vil anbefale deg å velge valgfag etter interesser, men tenk også litt opplevelser. Med valgfaget hund og ekspedisjon vil du ganske sikkert få opplevelser du aldri ellers vil kunne oppleve. Læreren er Harald Tunheim, en av de mest berømte norske hundekjørerne. Han er en av få nordmenn som har kjørt Iditerod hvis det sier deg noe som helst. Forøvrig må jeg si at lærerne på Ski og telemark er av eksepsjonelt høy standard. Det er 3 lærere ettersom vi er en stor gruppe, så er vi i grupper fordelt på lærerne, og veksler mellom dem. Dette fungerer utmerket, og vi lærer utrolig mye.
Kunne skrevet i det vide og deg lange om dette her, så bare send meg en melding hvis du lurer på noe.