Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur sekk
#167051 16/01/2010 12:26 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Legger ein liten post om kva eg har oppi min topptur sekk, håper det inspirerer nokon og at nokre kommer med gode innspel til ein enda heitare versjon..

Utgangspunkt osprey kode 30 liter: ( snowboard )SpadeSøkestangTrugerEkstra ledd til teleskopstaveneEkstra trinseSkrutrekker, med ulike bitsKnivCa 3 meter gaffa ( trenger ikkje heile rullen )5 meter tynn line2 meter ståltråLiten div førstehjelpEin liten pose med ting eg trenger for å lage ild ( fyrstikker pakka tørt, ein liten bit stearin og alkoholserveter )Kompass2 stk varmeduker ( sånn tynn aluminiums greier )2-3 varme kluter1 stykk snickers ( husk å bytt med gjevne mellomrom :P )Vanntank i ryggen ( 2,5 liter )NødlyktTil lengre turerGrevling ( vindtett pose )og evt dunjakke

Har modifisert greiene litt for å kunne holde vekten mest mulig nede..Har eg glemt noko??

Re: Topptur sekk
Smelvaer #167052 16/01/2010 1:28 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Synes dette var godt bestykket smile

Smelvaer #167053 16/01/2010 7:11 PM
Ringrev
Ringrev

Det er snakk om snowboard er det ikke? (siden du har med truger - ellers ville jeg ha kuttet de så fort som mulig)Lurer på om det noe vits med oppfyringsutstyr - ofte lite ved i høyfjellet.

På ski har jeg med:- skarejern (det hadde ikke du med)- feller- søkestang- skredsøker- spade- SPOT hvis det er fare for at det ikke er dekning (har det ofte ellers også...)- boblejakke- ulltrøye- drikkepose (som jeg har under jakka, ikke i sekken - det holder den varm)- hjelm- gps Eventuelt:- boblebukse

Lange turer:- vindsekk (også i vindutsatte områder)- trinse- ekstra hansker- (sovepose hvis det er lang tur)- packlite bukse (går da ofte i softshell bukse)-solbriller

Eventuelt- stegjern- isøks

Mat og snacks varierer fra tur til tur.Jeg har ikke reprasjonsutstyr. Ser ikke hva jeg kan reparere. (Har dynafit bindinger -som tåler mye)

Smelvaer #167054 16/01/2010 8:56 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Det stemmer, eg står på brett.

Har forresten et lite repp sett til bindingene mine også ( ekstra reimer )Skredsøkeren har eg på megSlik eg har pakka sekken nå så er hovudromme heilt tomt, så der tar eg mat og klær etter behov.Vannsekken ligger i eit isolert rom heilt inne med ryggen så vannet oppleves faktisk varmt når eg drikker..Hjelmen sitter på hode og ligger ikkje i sekken :P

Isøks e noe eg burde få tak i, takk for tipset. Har BD staver, tror det finnes sånne økser kom kan festes på toppen av stavene..

hmm...
Smelvaer #167055 16/01/2010 9:03 PM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

Mye rart... ;P

På første liste ser ei kompass men intet kart...??

På liste to ser ei slet ikke førstehjelpsutstyr!!!???

Smelvaer #167056 16/01/2010 10:02 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg har med en sportstape - glemte det...og glemte det også på turen i dag.

Var på tur med foreldrene mine (lege og fysioterapeut) da moren min kjørte stegjernet i leggen (2 sting) mot toppen av Uranostind - ikke noe problem å legge bandasje med det man hadde med av klær, samt sportstape.

Smelvaer #167057 17/01/2010 12:12 AM
Entusiast
Entusiast

En lett sovepose har jeg alltid med i sekken. Kommer man i en situasjon der man må grave seg ned, evt. holde en skadet person varm er sovepose sammen med vindsekk livsviktig.

Forundrer meg at folk ikke har med et lite liggerunderlag! Dersom en person skader seg er det kjempeviktig å få god isolasjon fra snøen. Selv har jeg alltid med et Termarest Z-lite. Veier lite og er utrolig praktisk å pakke sammen.

Ekstra goggles pleier også å få plass sammen med 6m 4mm tau. Trenger såpass dersom man skal lage en båre.

Kart, kartmappe og kompass med clinometer er selvfølgelig alltid med i tillegg til det dere andre har listet opp.

Smelvaer #167058 17/01/2010 8:53 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg har med solbriller med utskiftelige glas, jeg bruker de på turen opp da jeg blir veldig varm med goggles. Og på turen ned hvis jeg mister goggles'ne :grin

Jeg har ikke med førstehjelpsutstyr, bare gaffa (eller sportstape, men jeg syns gaffa er bedre) - hvis ikke det kan fikses med gaffa da er det så alvorlig at jeg får ringe luftambulansen :wink

Jeg har aldrig med rep. utstyr eller trinse, det går som regel at fikse med gaffa :wink

Ellers har jeg:- ekstra votter (vanligvis bare et ektra par i gruppen)- vindsekk- stegjern- isøks- rygskinne hvis ikke denne er innnbygd i sekken- håndledsbeskyttere (kjører snowboard)

Hvis det er en vanskelig rute eller jeg er i tvivl om jeg kan kjøre/droppe linjen:- karabin- klatresele- 30 meter 6mm tau til rappel- linescoper, en kikkert på 60 gram til at se linjen jeg skal kjøre (http://www.opticsplanet.net/brunton-7x18-echo-pocket-scope.html)- kompakt kamera til at ta bilde av linjen så jeg kan huske den når jeg står på toppen- walkie-talkies

Jeg har med Suunto klokke med kompass og høydemåler. Blir det whiteout er det greit at ha høyden i tillegg til retningen, hvis ikke jeg har med GPS da.

Smelvaer #167059 17/01/2010 12:22 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Michael J:- 30 meter 6mm tau til rappel

</p>

Hva slags tau er dette? Et anorektisk halvtau eller metervare?<p>Jeg synes StianLa har et godt poeng angående liggeunderlag. Det i kombo med dunis kan nødvendig i hvis én skader seg. Det tar tid før onkel 330-skvadron kommer på besøk, og det kan være hensiktsmessig å stabilisere framfor å evakuere en skadet.

Jeg gidder ikke ha med gps fordi når jeg går topper er det som regel så kanaliserende og mange ref.punkter

Back in the days hadde jeg med meg en proteus (eller hva nå enn det het) aka lysrakett som jeg "glemte" å levere inn etter en øvelse i forsvaret. Tanken var å skyte den opp når jeg hørte helikopteret for å markere egen posisjon ved en evt. skade. Men i fylla på en nyttårsaften sendte jeg den vil værs. Nå slipper jeg å bære mer på den.

Smelvaer #167060 17/01/2010 3:40 PM
Ringrev
Ringrev

Synes denne listen blir litt merkelig (ikke kritikk til trådstarter). Hva slags tur er det snakk om?- Det er ganske stor forskjell på en tur 6 timer inn i jotunheimen og en tur sammen med mange andre i fint vær til f.eks. Stor Hornet eller Gaustatoppen.

Smelvaer #167061 17/01/2010 7:12 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja det er jo ett poeng, men grunnpakkinga er mye den samme. På lengre turer ville eg hat med meg ein større hodelykt blant anna ( har fått bruk for det ein gong og var skjeleglad eg hadde med )

Ligge underlag er noe eg kommer til å utvide med! Det er ikkje dumt!

Stemmer RAS, gjekk litt fort så noe uteblei, kanskje blant anna derfor det kan være greit å ha ein liste??

Smelvaer #167062 17/01/2010 7:32 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat skimachine:Synes denne listen blir litt merkelig (ikke kritikk til trådstarter). Hva slags tur er det snakk om?- Det er ganske stor forskjell på en tur 6 timer inn i jotunheimen og en tur sammen med mange andre i fint vær til f.eks. Stor Hornet eller Gaustatoppen.

Går du på trynet ned en av rennene på Gaustadtoppen og brekker et bein, skal det ikke mer enn 5-8 minusgrader og litt vind til før det bare tar 10-15 minutter før du er nedkjølt dersom du ikke har liggeunderlag og vindsekk/sovepose. Kanskje det skyer til og blåser opp så noe helikopter kan ikke lande og dere må lage en slede for å få fraktet den skadete personen. Ta trenger dere tau.

Stegjern, isøks, klatreutstyr tar jeg kun med på turer der jeg vet at det kan være nødvendig (bratte renner, spesielt eksponert terreng).

Hjelper forresten utrolig dårlig med sportsteip dersom en person får et saftig kutt fra en stålkant. Da er det sterilt kompress og evt sysaker som gjelder.

Ofte er det dessverre slik at folk må oppleve en situasjon før de bli bevisste på hva man faktisk må ha med seg på tur i vinterfjellet.

Smelvaer #167063 17/01/2010 9:01 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat sovepose:Hva slags tau er dette? Et anorektisk halvtau eller metervare?

Metervare og statisk, ikke dynamisk. Samme som jeg bruker til kryssing av bre på sommeren hvis vi bare er to stykker.

Førstehjelpsutstyr 1: Hvis man ikke er supersykelig vektfokusert og gjerne vil være best mulig forberedt, da er det bare fullt førstehjelpskit som gjelder. Der er jeg enig meg StianLa.

Førstehjelpsutstyr 2: Jeg spurgte en kompis som jobber i en spesialenhet i militæret og de har altid med fullt ustyrt førstehjelpspakke inkl. morfin, nål og tråd og kompressbind - en pakke som en i gruppen bærer. Men backup'en hans hvis førstehjelpspakken (eller rettere han som bærer den) forsvinner er to ting: gaffa og superlim(!) Han mente at man i en nødsituasjoin ikke trenger at tenke på om det er sterilt eller ikke, det fikser de uansett når man kommer inn på hospitalet.

Jeg liker at minimere utstyret mitt så jeg kommer at oppgradere med superlim neste gang :grin

dæven
Smelvaer #167064 17/01/2010 10:58 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Satan Michael J. Rapell på 6mm tau og reparering av den skadde vennen med teip og lim. Du må ha noen gigantiske baller. smile

Smelvaer #167065 18/01/2010 12:23 AM
Entusiast
Entusiast

Sitat Michael J:<blockquote><p>Sitat sovepose:Hva slags tau er dette? Et anorektisk halvtau eller metervare?

</p>

Metervare og statisk, ikke dynamisk. Samme som jeg bruker til kryssing av bre på sommeren hvis vi bare er to stykker.

Førstehjelpsutstyr 1: Hvis man ikke er supersykelig vektfokusert og gjerne vil være best mulig forberedt, da er det bare fullt førstehjelpskit som gjelder. Der er jeg enig meg StianLa.

Førstehjelpsutstyr 2: Jeg spurgte en kompis som jobber i en spesialenhet i militæret og de har altid med fullt ustyrt førstehjelpspakke inkl. morfin, nål og tråd og kompressbind - en pakke som en i gruppen bærer. Men backup'en hans hvis førstehjelpspakken (eller rettere han som bærer den) forsvinner er to ting: gaffa og superlim(!) Han mente at man i en nødsituasjoin ikke trenger at tenke på om det er sterilt eller ikke, det fikser de uansett når man kommer inn på hospitalet.

Jeg liker at minimere utstyret mitt så jeg kommer at oppgradere med superlim neste gang :grin

</blockquote>

Trenger ikke være sterilt nei. Prioritet må være å stoppe blødning, og da tager man hvad man haver. Kjekt å ha nål og tråd, men du kommer langt med steristrips og vanlige bandasjer/kompresser og sportsteip inntil legevakta. (Sportsteip er kanskje en mer fornuftig løsning for å lukke et sår enn steristrips, litt avhengig av hvor stort kuttet er, grunnet limstyrke, bredde og styrke på teipen. OBS: ikke kutt sirkulasjonen, altså ikke stram teipen rundt leggen/armen.)

Smelvaer #167066 18/01/2010 4:43 PM
Fersking
Fersking

Sitat StianLa:Hjelper forresten utrolig dårlig med sportsteip dersom en person får et saftig kutt fra en stålkant. Da er det sterilt kompress og evt sysaker som gjelder.

Jeg tror ikke det er så mange som er komfortable med å sy et kutt midt oppe i fjellheimen. wink Og det er ikke så enkelt å rense sår heller under primitive forhold.

Det viktigste tross alt er å stoppe blødningen. Sårstrips, bandasje og teip er nok det enkleste i de fleste tilfeller da tror jeg. Har man ikke det for hånden bruker man skjerf, trøyer eller hva som helst egentlig. Så beveger man seg ned til sivilisasjonen eller tilkaller hjelp, og får de profesjonelle til å rense og lappe seg sammen.

Roger

Mest lest på FRIFLYT.NO