Sitat Michael J:<blockquote><p>Sitat sovepose:Hva slags tau er dette? Et anorektisk halvtau eller metervare?
</p>
Metervare og statisk, ikke dynamisk. Samme som jeg bruker til kryssing av bre på sommeren hvis vi bare er to stykker.
Førstehjelpsutstyr 1: Hvis man ikke er supersykelig vektfokusert og gjerne vil være best mulig forberedt, da er det bare fullt førstehjelpskit som gjelder. Der er jeg enig meg StianLa.
Førstehjelpsutstyr 2: Jeg spurgte en kompis som jobber i en spesialenhet i militæret og de har altid med fullt ustyrt førstehjelpspakke inkl. morfin, nål og tråd og kompressbind - en pakke som en i gruppen bærer. Men backup'en hans hvis førstehjelpspakken (eller rettere han som bærer den) forsvinner er to ting: gaffa og superlim(!) Han mente at man i en nødsituasjoin ikke trenger at tenke på om det er sterilt eller ikke, det fikser de uansett når man kommer inn på hospitalet.
Jeg liker at minimere utstyret mitt så jeg kommer at oppgradere med superlim neste gang :grin
</blockquote>
Trenger ikke være sterilt nei. Prioritet må være å stoppe blødning, og da tager man hvad man haver. Kjekt å ha nål og tråd, men du kommer langt med steristrips og vanlige bandasjer/kompresser og sportsteip inntil legevakta. (Sportsteip er kanskje en mer fornuftig løsning for å lukke et sår enn steristrips, litt avhengig av hvor stort kuttet er, grunnet limstyrke, bredde og styrke på teipen. OBS: ikke kutt sirkulasjonen, altså ikke stram teipen rundt leggen/armen.)