Dette kan være et vanskelig valg. Tror jeg nå har funnet sekken "min". den har i allefall funka bra siden november, og den har fått brukt seg 13 ganger siden da. Jeg kjøpte en Deuter Edge 30 Protector. Dvs den beskrives som en ryggplate/ryggbeskytter med inergrert sekk...Den har åpning av ryggen,en stor lomme, en litt mindre til spade etc, og ei lita lomme for stash/gogles osv. Godt bæresystem og behagelig å ha på rygen. Kjøpte meg en variant i vår. Den kommer nok ikke til å bli med på så mange toppturer vinterstid nei. Utrolig behagelig sekk, med masse detaljer og fester, MEN et spetakkel av en annen verden når du skal ha noe i den. Først må du åpne to stk reimer, så må du åpne reima som går fra "stegjernslomma" og over toppen under lokket, så følger det to runder med snørelås, og så, npr fingrene er blåfrosne, kan du begynne å grave ned i sekken. (har variant 37). Sekken er brukt 3-4ganger, med ski, og den har allerede begynt å bli slitt. men til sommersekk synes jeg den er genial. lett, god å ha på ryggen.
Har lett etter den perfekte sekken i hele høst, men tror nå at jeg ikke trenger å lete lengere. Eneste minuset med deuter edge, kan være fesetordningen bak på ryggen for ski. den har også fester på sidene, som er gode.
Det jeg har funnet ut er at for meg funker det best med en sakk der man ikke har så mange ting som skal låses/lukkes, og at den har åping i ryggen. det er også klargjort for drikkesystem, men ingen foret polstring til drikkeslangen...tror jeg...
Tror det finnes jye å velge i, og mitt beste tips er i allefall å prøve sekken med full rigg før du bestemme deg. da slipper du å kome hjem med en sek, som plutselig ikke har noe du virkeig kunne tenkt deg..