Etter å ha brukt Arc`tryx Gamma til nesten alt i to år må jeg si at det er et helt genialt plagg. Nå skal det sies at det finnes mange "softshell" stoffer. I min Arc`teryx er det et polartec stoff, dette er ikke helt vanntett men det er vindtett og puster meget godt.I den nevnte Norrøna Lofoten er det Gore-Tex shoftshell, dette har helt lik vannsøyle som gore-tex ellers og kan vel kvalifiseret som "vanntett". Det skal også nevnes at den finnes både i GTX shofshell og Schoeller softshell, sistnevnte skal være meget likt Polartec PowerShield som er i Arc`teryx Gamma

Du bør tenke litt over hva du vil ha jakken til, skal det være et mellomplagg som også fungerer som skallplagg på varme/tørre dager eller en ren skalljakke?

Arc`teryxen min er en typisk jakke som den først nevnte og blir mye brukt under gore-texen på kalde og våte dager. ellers er den konge å bruke når det er litt varmere.

Norrøna jakken er mer en ytterjakke, og fungerer som en isolert gore-tex jakke. Fordelen er helt klart at den som navnet sier blir mykere.

Anbefaler deg også å ta en titt på Norrøna Narvik Windstopper