Sitat BrageGundersen:Til ski er ScottyBob (http://www.ScottyBob.com/) å anbefale(!) pga deiras ekstreme kantkontroll. Storleiken er eg ikkje heilt sikker på, lengdemessig. Trur ikkje det er ein levrandør i Noreg, so dei liggjer på ca 8000 om du skal ha dei inn til landet. Som telemarkskøyrar kan vel ikkje eg la vær å taka parti med tele. Til telebindingar er står jo ntn og hammerhead høgt på nøgde kunder, men ved ntn er det jo eit problem med å finne støvlar som passar til mindre føter.. Meiner au at ntn har det at den ikkje treng å vera med laus hæl. Noko nytt med at ein vrir hælløftaren 180* rundt og fester skohælen med eit tråkk.Brage

Bris Norge er importør av ScottyBob hvis det skulle være ett alternativ. Du finner hjemmesiden deres her

De er forøvrig også importør av bindingene til 22Designs(Hammerhead og nye Axl) som går for å være blandt de aller beste kjørebindingene på den gamle 75mm telemarksnormen.

Når det gjelder telemarksbindinger som du kan låse hælen på, tvinges du nok til litt hjemmemekk der. En mulig kombinasjon er NTN med Dynafit/G3 Onyx hæl. Dette kan bli en kostnadskrevende og tung affære, men hvis du gidder, hvorfor ikke? link til tråd om nyeste versjon av frankentele.

Forøvrig trives jeg personlig best på rando, hvor jeg kan pushe mye hardere på hardt eller ruskete føre, men dette handler mye om hva jeg er vant til å kjøre.

Angående valg av av ski, kommer det an på hvor erfaren du er, og hvor bredt du vil gå. Det finnes utrolig mye bra ski på markedet for tiden. Kroppslengde på skiene er anbefalt for å få greit med flyt og stabilitet samtidig som du svinger bra på dem. Hvis du er erfaren er det ikke noe i veien for å velge noen som er enda litt lengre.