Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye ski: Telemark eller randonne? Og hva slags ski og binding?
#166942 05/01/2010 9:41 AM
anewil Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei,Jeg ønsker tips til kjøp av nye ski. Jeg har et par åtte år gamle Headski (telemark)som jeg har lyst til å bytte ut. Jeg ønsker et par som er bedre på topptur (mine er litt myke og litt smale) og vurderer nå hva slags ski jeg skal kjøpe. I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å kjøpe ski med telemarkbinding, men nå har jeg også blitt usikker på om jeg heller burde kjøpe randonne og heller beholde de gamle til telemarkkjøring. Jeg har også sett at det finnes telemarkbindinger med mulighet for fast hæl. Jeg har sett et par diskusjoner på dette i forumet, men jeg mener å ha sett enklere funksjoner etter at disse innleggene ble skrevet. Noen som vet? I såfall funker dette bra?

Tips til gode ski? Jeg er jente, relativt liten på ca. 160cm. Tar gjerne i mot tips på både hvilken type ski, bindinger, og evt. telemark eller randonne?

Re: Nye ski: Telemark eller randonne? Og hva slags ski og binding?
anewil #166943 15/01/2010 10:28 PM
Fersking
Fersking

Til ski er ScottyBob (www.ScottyBob.com/) å anbefale(!) pga deiras ekstreme kantkontroll. Storleiken er eg ikkje heilt sikker på, lengdemessig. Trur ikkje det er ein levrandør i Noreg, so dei liggjer på ca 8000 om du skal ha dei inn til landet. Som telemarkskøyrar kan vel ikkje eg la vær å taka parti med tele. Til telebindingar er står jo ntn og hammerhead høgt på nøgde kunder, men ved ntn er det jo eit problem med å finne støvlar som passar til mindre føter.. Meiner au at ntn har det at den ikkje treng å vera med laus hæl. Noko nytt med at ein vrir hælløftaren 180* rundt og fester skohælen med eit tråkk.

Brage

Bris Norge
anewil #166944 15/01/2010 11:24 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat BrageGundersen:Til ski er ScottyBob (http://www.ScottyBob.com/) å anbefale(!) pga deiras ekstreme kantkontroll. Storleiken er eg ikkje heilt sikker på, lengdemessig. Trur ikkje det er ein levrandør i Noreg, so dei liggjer på ca 8000 om du skal ha dei inn til landet. Som telemarkskøyrar kan vel ikkje eg la vær å taka parti med tele. Til telebindingar er står jo ntn og hammerhead høgt på nøgde kunder, men ved ntn er det jo eit problem med å finne støvlar som passar til mindre føter.. Meiner au at ntn har det at den ikkje treng å vera med laus hæl. Noko nytt med at ein vrir hælløftaren 180* rundt og fester skohælen med eit tråkk.Brage

Bris Norge er importør av ScottyBob hvis det skulle være ett alternativ. Du finner hjemmesiden deres her

De er forøvrig også importør av bindingene til 22Designs(Hammerhead og nye Axl) som går for å være blandt de aller beste kjørebindingene på den gamle 75mm telemarksnormen.

Når det gjelder telemarksbindinger som du kan låse hælen på, tvinges du nok til litt hjemmemekk der. En mulig kombinasjon er NTN med Dynafit/G3 Onyx hæl. Dette kan bli en kostnadskrevende og tung affære, men hvis du gidder, hvorfor ikke? link til tråd om nyeste versjon av frankentele.

Forøvrig trives jeg personlig best på rando, hvor jeg kan pushe mye hardere på hardt eller ruskete føre, men dette handler mye om hva jeg er vant til å kjøre.

Angående valg av av ski, kommer det an på hvor erfaren du er, og hvor bredt du vil gå. Det finnes utrolig mye bra ski på markedet for tiden. Kroppslengde på skiene er anbefalt for å få greit med flyt og stabilitet samtidig som du svinger bra på dem. Hvis du er erfaren er det ikke noe i veien for å velge noen som er enda litt lengre.

anewil #166945 16/01/2010 12:31 AM
Fersking
Fersking

Stemmer det med hælen, såg ikkje godt nok etterhttp://www.youtube.com/watch?v=m-1H3BC0rK4

Det er jo eiga Hammerheadversjon for kvende, "BombShell".

anewil #166946 16/01/2010 1:37 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei. Du får NTN støvler til mindre føtter neste år. Vet 100% sikkert at Garmont kommer med det. Venter på svar fra de andre. Ref. hjelp!? gÃ¥tt pÃ¥ en smell....

anewil #166947 16/01/2010 7:25 PM
Ringrev
Ringrev

Går du for rando ville jeg 100% sikkert valgt dynafit, og et par dynafit ski som passer deg - men det er mye bra ski...velg noe lett. (Jeg har ikke dynafit ski selv, men har hatt bindingene i 10 år...). Som en relativt lett person kan jeg ikke se noen ulemper med dynafit til topptur.

Hvis du ikke er så veldig dreven i off-piste så bør du velge litt bredt eller med rocker. Jo bedre du er, jo smalere kan du velge (og dermed sparer du vekt). Mykt er å foretrekke i løssnø. Stive ski er generelt sett ikke bra i off piste dersom du ikke kjører fort eller bratt.