Det er vel ikke mangelen på DIN, men heller mangelen på elastisitet som er problemet når det kommer til dynafit. FT12 har 12DIN, noe som i teorien burde holde for de aller fleste, men frambindinga er helt bombe stiv, samtidig som det er begrenset hvor mye vandring det er i bakbindinga. Onyx skal visstnok være bedre på dette da den har "Konstant forspenning i frambinding og lengre vandring på utløsinga bak, noe som minsker sjansen for uønska utløsning i slagete terreng betraktelig" (vpg.no).Onyxen har ikke mer enn 10 DIN, og om man kan si at den øker DIN skalen når den er låst så gjør vel også dynafit det noenlunde tilsvarende (enkelte påstår din18).FT12 løser garantert ut i et skikkelig tryn selv om den er låst den og (den kloa er jo ikke en så kraftig konstruksjon), så flere leggbeinsbrudd tror jeg ikke er det store problemet om man skal se disse opp mot hverandre. Jeg er i såfall mer bekymra for knær, noe som gjelder begge bindinger i låst modus.
Jeg tok men randoriggen (FT12, aero FR og mantra(-05/06)) i skiheisen for ei ukes tid sia, og prøvde meg litt fram ift nettopp det med hardt, slagete terreng, og høy fart. Testen ble veldig lite omfattende da forholdene egentlig krevde litt større ski og det fort ble kjedelig. Men uansett, jeg fikk 1 ufrivillig utløsning (lov å si?) med bindingen i vanlig kjøremodus(ikke låst). Umulig å si om det var brukerfeil (is el.) eller rett og slett det nevnte problemet. Skia falt hvertfall av i en landing på hardt underlag, uten at noe skulle tilsi det. ingen utløsning med bindinga låst. Konklusjon, inntil videre: jeg kommer til å fortsette å kjøre med bindinga låst, og fortsette å kjøre med en god ekstra feilmargin om jeg er langt fra folk. Noe jeg anbefaler alle andre også.
Hvilken binding som er best vet jeg ikke da jeg bare har prøvd den ene og det ikke var noen onyx på markedet i fjor. Uansett kommer det nok til å dukke opp mange nyvinninger på denne fronten framover.
Systemet i seg selv er uansett helt overlegent til toppturbruk
hilsen nattevakt som kjeder seg.