Softshell jakke
|
Fersking
|
OP
Fersking
Tenkte jeg skulle kjøpe meg softshell jakke, men lurer på hvilken.. Noen som har erfaring med noen merker?? Peak, bergans, norrøna eller annet..
|
|
|
 Arcteryx gamma sv
|
Fersking
|
Fersking
litt dyrere, mye fetere. Kan nesten brukes som dressjakke :-)
|
|
|
 Orage..
|
Entusiast
|
Entusiast
Har selv en Orage masters jakke som jeg er VELDIG fornøyd med.. Lommer til briller og key card er der. Det er også lagt opp lomme til ipod/mp3 slik at den holder seg varm ved brystet og lagt opp for ledning på innsiden.. Den er dyr, men er så absolutt verdt det...Snølås i bunn og ved armer er det selvsagt.. www.orageski.com /Martin
|
|
|
 humm
|
Entusiast
|
Entusiast
Har selv Orage master jakken, men den er vel strengt tatt ikke noen softshell jakke. Hvis du skal se på softshell så er Gamma sv fra Arcteryx dritt smoode...
|
|
|
 Norrøna
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Norrøna lofoten softshell e ei veldi god jakka. Vurderer å kjøpa den sjølv.. Einaste minuset e den stive prisen, må ut med 4500 spenn.. www.norrona.no
|
|
|
 Enig med mari
|
Entusiast
|
Entusiast
Den grønne lofoten softshell med gule glidelåser har jeg sikla på siden den kom på markedet i vinter.... Norrøna er verdt pengene, selv om du betaler litt i overkant for merket. De er fantastiske på service, fikser alt gratis nesten uansett hvor gamle tinga er.
|
|
|
|
|
|
 Narvik
|
Entusiast
|
Entusiast
Har brukt Norrøna Narvik siden i fjor høst nå.Nå er denne i snø-kolleksjonen til norrøna, men den kan godt brukes hele året til, det meste. Den har ikke avtagbar eller sammenrullbar hette, men snølåsen sitter med glidelås. Kunne vært greit med mesh i lufteåpningene under armene, samt at de er vanskelig å lukke med en arm (lett å åpne though). Den har velcro over hovedglidelåsen, og har ikke tapede sømmer her, men har aldri hatt noe problem med det.Jakken sitter bra, og ser bra ut. Du kan godt bruke den til vanlig uten å få alt for høy allværs-jakke-faktor =)Jakken koster 4000, men ble solgt til 3200 hos Intersport Giganten i Trondheim.
|
|
|
 Bergans
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg har en Bergans softshell jakke. Den er utrolig digg! Men bare vannavstøtende, ikke vanntett. Er kanskje annerledes med andre jakker. Den anbefales hvertfall! 
|
|
|
 Softshell
|
Medlem
|
Medlem
Ser at det er mye forskjellige materialer ute å går under kategorien softshell. Goretex GTX, Schoeller, PTFE, Windstopper osv.Noen som har erfaring om hvilken jakke/stoff som puster best eller er mest vanntett (eller vannavstøtende) ? Tviler ikke på at Arc'Teryx er fet og duger som dressjakke, men er den vantett? Eller at Norrøna Lofoten er smooth så det rekker, men er det da Lofoten GTX eller Lofoten Schoeller det er snakk om ?
|
|
|
 Norrøna!
|
Fersking
|
Fersking
Norrøna er et skikkelig merket, de har peil på d de driver med! Kjøper du en jakke fra norrøna, kan du være sikker på å ha den en god stund=)
|
|
|
 Norrøna!
|
Entusiast
|
Entusiast
Hvertfall ikke peak ! Norrøna er ordentlige saker ,ikke sånn sosse-greier! Sånn som f.eks Peak.
|
|
|
 Re: Softshell jakke
|
Medlem
|
Medlem
Etter å ha brukt Arc`tryx Gamma til nesten alt i to år må jeg si at det er et helt genialt plagg. Nå skal det sies at det finnes mange "softshell" stoffer. I min Arc`teryx er det et polartec stoff, dette er ikke helt vanntett men det er vindtett og puster meget godt.I den nevnte Norrøna Lofoten er det Gore-Tex shoftshell, dette har helt lik vannsøyle som gore-tex ellers og kan vel kvalifiseret som "vanntett". Det skal også nevnes at den finnes både i GTX shofshell og Schoeller softshell, sistnevnte skal være meget likt Polartec PowerShield som er i Arc`teryx Gamma Du bør tenke litt over hva du vil ha jakken til, skal det være et mellomplagg som også fungerer som skallplagg på varme/tørre dager eller en ren skalljakke? Arc`teryxen min er en typisk jakke som den først nevnte og blir mye brukt under gore-texen på kalde og våte dager. ellers er den konge å bruke når det er litt varmere. Norrøna jakken er mer en ytterjakke, og fungerer som en isolert gore-tex jakke. Fordelen er helt klart at den som navnet sier blir mykere. Anbefaler deg også å ta en titt på Norrøna Narvik Windstopper
|
|
|
|
|
|
 Sweet
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 Softshell
|
Medlem
|
Medlem
Det kommer jo helt an paa hva man skal bruke plagget til,Arcteryx Gamma SV er ei helt grei jakke skal du sprade opp og ned Bogstadvn eller gaa paa puben, det samme med Norroena Lofoten.De er alt for tykke i stoffet, gir du litt gass oppover lia transporterer de svette/fuktighet heller daarlig, samt at ytter materilat er ikke saa slitesterkt skal du bruke den ordentelig. Skal du ha ei bruks jakke paa tur ville jeg sett paa Arcteryx Alpha Comp Hoody eller Arcteryx Epsilon. Ei litt Tykkere men med super lufting er Arcteryx Sigma SV, windstopper, men du kan aapne begger sideene nesten ned til livet. Espen
|
|
|
 Norrøna
|
Medlem
|
Medlem
Norrøna er drit bra og ekstremt behagelig å kle seg i! ser bra ut gjør det å! må jo støtte oppunder de norske merkene!!
|
|
|
 Norrøna Lofoten softshell
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har overnevnte jakke (ikke GTX, så det er vel Schoeller..) og det er ikke jakka jeg ville valgt til pub eller bysprading.Til toppturer og vårskiturer synes jeg imidlertid jakka er glimrende.Jeg svetter ekstremt mye i oppoverbakkene, og det var også grunnen til at jeg investerte i en softshell-jakke. Jeg er fornøyd, jakka puster godt, samt har gode luftemuligheter. Har også hørt mye bra om Gamma MX, bortsett fra en som mente at den ikke var så vindtett som han kunne ønske. Skikkelig grisevær har jeg ikke fått prøvd jakka i. Men hvis utsiktene heller mot storm og sludd/regn-vær vil jeg uansett foretrekke en hardshell med GTX eller eVent..
|
|
|
 Arc'teryx Alpha Comp Hoody
|
Fersking
|
Fersking
Har du sjekket den? jeg har brukt den en sesong nå, og er godt fornøyd. Det er en softshell jakke som har gore-tex forsterkninger på skuldre, oversiden av armene og nederst på jakken. Puster bra, og tåler regn bedre rene softshell jakker (som omtrent ikke tåler regn).
|
|
|
 Hva ble det til?
|
Fersking
|
Fersking
Lurte på om du som stilte spørsmålet om jakke har fått svar? Eller om vi som svarer er gått ut på dato??
|
|
|
|
|
|
 Norrøna!
|
Fersking
|
Fersking
Det er ett merke som har kvalitet og flere gode modeller!
|
|
|
 Har kjøpt Norrøna
|
Fersking
|
Fersking
Har kjøpt Norrøna sin nye Schoeller-softshell. Den er meget behaglig og ha på seg. Har selvfølgelig ikke prøvd den på ski enda, men leverandøren sier at det er ikke noe problem opp til -15-20 grader. Vi snakkes
|
|
|
 Norrøna Narvik ja....
|
Medlem
|
Medlem
Den er ein diggbar jakke til 4000...er ein fryd å bruke:P
|
|
|
 Hva slags jakke trenger du?
|
Fersking
|
Fersking
Først av alt lurer jeg på hva du skal bruke jakken til. Det er mange jakker med ulike egenskaper. Tror det første du må se på er hva slags matriale du trenger. Personlig er jeg ikke så glad i wind-stopperen til gore, synest den er altfor tett. Til vinterbruk/isolasjon vil jeg anbefale powershield, og her trives jeg veldig godt i Eider sin Shield jakke. Det er vel ikke så mange som har den i Norge, men de hadde den hvertfall på Platoo sport i Bergen. Du finner den hvertfall på http://www.cham3s.com/ Jeg vil faktisk påstå at den er bedre en Arc'Teryx sin. Til sommerbruk er det fint med en tynnere jakke. Jeg kjøpte i sommer Lowe sin Multipitch og den er vanvittig god til å gå med når det blåser litt, og jeg tror den blir perfekt til toppturer til vintern 
|
|
|
 Rettelse
|
Fersking
|
Fersking
Får nesten rette meg selv før noen andre gjør det. Mente Platou sport i Bergen, og ikke platoo som jeg skreiv.
|
|
|
 Sweet er bra..
|
Medlem
|
Medlem
De holder på å oppdatere sidene sine i disse dager (www.sweet.no). De kommer blant anna med en ny versjon av fjordårets supernaut modell. Meget kul! Bilde ligger inne på www.goretex.se. Forøvrig mange andre kule merker også... Lykke til! 
|
|
|
|
|