Dynafit Mustagh ata superlight vant freerando testen i franske Ski Magazine. Det er en veldig allsidig rando ski som er rundt 90 cm under foten.

En bredere ski med rocker gjør at man ikke trenger å ha like mye kontroll på vektfordelingen på skiene - noe som er bra hvis man kjører på grensen. Grensen for en nybegynner kan være så lav at det ikke blir gøy å kjøre med smale ski - men det er jo kun et treningsspørsmål. 90mm er ikke så smalt - det er ikke mange år siden det var veldig bredt.

Jeg har selv to par rando ski og et par freeride med duke. Skiene er 78cmm og 103 cm under foten og rundt 185 lange. Freeride skiene er så tunge at jeg ikke gidder å gå med de. Jeg foretrekker stort sett 78cm skiene, fordi de er lettere å gå opp med. Nedover synes jeg også at de kan være morsommere, selv om de ikke flyter. Grunnen er at når jeg først har labbet oppover noen timer, så er det greit at nedturen tar mer enn noen minutter. Å ta pumpene kortsvinger er gøy. Det er gøy å dra på litt også, men da blir gleden kortvarig. De brede synes jeg kan bli litt kjedelige...fordi alt blir lettere, de mangler responsen til de smale, og jeg ikke er villig til å kjøre på grensen med de når jeg er på tur. Hvis jeg detter når jeg kjører på grensen er jeg nesten garantert å skade meg (eller slå meg hardt) - og det er ikke noe jeg ønsker på tur der konsekvensene av et brukket bein er langt større enn nær en bakke. Jeg foretrekker de brede når det er gjennomslagsføre, råtten vårsnø, til kiting, eller når det er områder jeg kjenner godt, sikten er god osv.

Hvis du velger smale ski må du være forbredt på å arbeide mer med teknikken - men du vil nok ha bedre turutstyr i det lange løp. (Jeg har snowwolf, coomba og corvus - de to første med dynafit bindinger.) Snowwolfen blir vel fort en kilo lettere enn coomba'en vil jeg tro - spesielt hvis man regner med vekten på fellene...og det bør man jo.

Hadde jeg kjøpt utstyr nå hadde jeg kjøpt:- Dynafit zzero 4 med snøresko (har disse nå, og kunne ikke ha vært mer fornøyd - de passer MIN fot)- Dynafit ft 12 bindinger - Dynafit mustagh ata superlight- Dynafit speedskins- skarejern (selvfølgelig også dynafit - må passe bindingene)

Mye dynafit her. Dynafit er et veldig spesialisert selskap som kun arbeider med tur-utstyr - og det er de gode på. Du kan helt sikkert finne ski som er bedre i bakke, i høy fart, i pudder osv - men på tur er allsidighet viktig: man møter både is og pudder, bratt og flatt, opp og ned....Jeg ville ha valgt litt lengre ski enn det man typisk gjør i alpene. Rundt kropslengde er en bra lengde i Norge.

Å gå med, er forskjellen mellom coombaene og snowwolfen omtrent som forskjellen mellom en fjellski og langrennski.