Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Heilt nybegynner
#166888 20/12/2009 9:40 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!Har brukt nokre timar å lett etter eit passe nybegynner utstyr uten hell. Sto på ski når eg va yngre men har no funne ut at det er på tide å friske opp "gammle kunster". Men trenger litt tips til utstyr.

Har ikkje brukt so "avansert" utstyr før so treng mykje hjelp her. Blir mest brukt på fjelltur og forhåpentlivis pudder på nedturen :grinFysiskemål er 186cm, 90kg, 45 i sko.Takker og bukker

MAnge muligheter...
molsvoren #166889 21/12/2009 1:15 AM
Medlem
Medlem

Hei, første spm er telemark eller rando? Telemark: Bindingtype NTN/75mm er første valg. Som ny på topptur ville jeg nok valgt 75mm og da er Scarpa T2x en opplagt sko. Lett og grei til det meste. Hammerhead eller Rottefella R8 bindinger er solide og gode valg. R8 og T2x finnes ofte i rimelige pakker. Ski: Dynastar Legend (den som før hette 4800) er gode og lettkjørte ski for å komme i gang med. Finnes også ofte i pakker til en god pris. Etter hvert vil du ha breiere og kraftigere ski og støvler, men dette burde være et OK referansepunkt å ta utgangspunkt i når du går til en forhandler og ber om tilbud.

For rando er det litt mer å velge i av bindinger og sko. Et tips er G3 Onyx bindinger fordi de er litt lettere i bruk enn Dynafit sine. Men Dynafit er lettere og rimeligere i pris, tror jeg. Støvler er det så mange modeller å velge i der er det nok best å bare prøve og få råd fra forhandler.

Re: Heilt nybegynner
molsvoren #166890 21/12/2009 7:10 AM
Entusiast
Entusiast

Ang sko så må du berre reise å prøve deg fram i butikk. Det er kritisk at dei passar bra som du sikkert skjønar.

Sko er ikkje så frykteleg masse å spare på å handle io utlandet.

Dersom du vil handle ski og binding i utlandet er www.sport.conrad.com ei framifrå side å handle frå. god service og forholdsvis kjapp levering.. pluss minus halvnnan veke oftast. smile

molsvoren #166891 21/12/2009 9:28 AM
Ringrev
Ringrev

Nybegynnere bør ha brede myke ski. Brede ski er ufattelig mye lettere å kjøre med så lenge man ikke kjører hardt, mye på is eller veldig bratt - kort sagt i forhold som nybegynnere ikke er så ofte. Mange, og spesielt butikker, tror at de brede skiene kun er for eksperter. Fakta er at rocker og bredde er som krykker: man trenger ikke like god teknikk. De første brede skiene ble kalt "Fat bob's" fordi også feite bob kunne kjøre på de.En god kjører klarer fint å kjøre pudder med smale ski - men bredere ski gjør at han/hun kan kjøre enda bedre.Prøvde ut dette på samboeren. Hun ble mye bedre med en gang hun fikk brede ski (phat luv (coomba)). At de ikke sitter like godt på is er ikke så viktig, siden hun skrenser uansett.

molsvoren #166892 21/12/2009 7:57 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Det er rando eg vil gå for.Er alle rando bindinger med hæl løft like solide? Har en tendens til litt røff bruk På topptur kan ein vel nesten ikkje bruke andre enn bindinger med hæl løft?Skomerke BØR det vere samme merke som bindingen eller speler ikkje det nokon rolle?

Kor breid er en "breid" ski 80? 100? 110?

molsvoren #166893 21/12/2009 9:24 PM
Entusiast
Entusiast

Viss du vil ha ei ski som funkar til det meste inklusive ein god del toppturar ville eg anbefalt deg å kjøpe dynefit bindingar (gjerne dei kraftigaste) eller evt G3 Onyx, går ut på eit, passar til same type sko.

Dynafit er heilt fantastisk å gå med og meir enn stivt nok i bakkekøyring. Dei har ein tendens dog te å løyse ut ved dropp og mykje hopping (aldri opplevd det sjølv)

Skoa du skal ha til Dynafit bindingar må vere kompatible med dynsfit systemet men må ikkje vere av same merke.. nokre modellar du kan kike etter:

Scarpa skookumScarpa Spirit4Dynafit ZzeroDynafit TitanBlack diamond Reactor

Forslag til ei konkret pakke som vil funke til det meste unntatt baklengslandingar:

K2 Coomback (lengde, i og med du er 186 og 90 kilo ville eg ikkje gått for ski som er mykje kortare enn deg sjølv)Dynafit bindingarSko som passar foten

Lettkjørt og brei nok ski til det meste

molsvoren #166894 21/12/2009 9:50 PM
Ringrev
Ringrev

Støtter siste forslag. Tror 181 holder til toppturski - k2 er lengre enn oppgitt. Evt. G3 tonic.

molsvoren #166895 21/12/2009 11:14 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Lurer litt.. Er en ski på 110 so mykje meir lettkjørt en en på feks 90? Vil ikkje vekta på skien ha litt å bety for en nybegynner?

molsvoren #166896 21/12/2009 11:55 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

En ting til.. Feller? Tips der? Har sett at mange feller har "belte" stramming bak. Må skien ha noke spesielt for at de skal funke eller blir den berre hekta på?

molsvoren #166897 22/12/2009 8:31 AM
Entusiast
Entusiast

G3 har gode fellar. Ei ski med twintip vil vere litt meir knotete å feste fellen bak med, og utan det festet dett dei av etterkvart. ski med flat/vanleg baktupp har somoftast hakk der denne metallkroken skal festast. dette gjeld iallefall K2 sine ski

Bredda har ikkje nødvendigvis alt å seia for kor lettkøyrd den er. Stivheten har der ein dle å seia. Coomback som eg nevner er ei relativt medium ski som fiksar det meste og ikkje krevar "full gass" for å gå bra.Dersom du feks ser på K2 Hard Side så er dne smalare, men har metall laminat og er stivare. Ein erfaren skikøyrar vil sikkert seie at den er meir stabil i fart mellom anna, men at den kanskje krevar meir av "piloten":grin Eg har K2 Side Stash som også er ei relativt stiv ski med 108mm under foten. Den er lettkøyrd nok for meg, men likar seg best i litt fart og med ein del trøkk...Ellers så anbefalar ikkje Dynafit å motnere bindingane deira på breiare ski enn 110mm på midten. Såvidt eg har forstått pga det kan ha noko å seia for utløysar funksjonen på skia.

molsvoren #166898 22/12/2009 9:28 AM
Ringrev
Ringrev

Dynafit Mustagh ata superlight vant freerando testen i franske Ski Magazine. Det er en veldig allsidig rando ski som er rundt 90 cm under foten.

En bredere ski med rocker gjør at man ikke trenger å ha like mye kontroll på vektfordelingen på skiene - noe som er bra hvis man kjører på grensen. Grensen for en nybegynner kan være så lav at det ikke blir gøy å kjøre med smale ski - men det er jo kun et treningsspørsmål. 90mm er ikke så smalt - det er ikke mange år siden det var veldig bredt.

Jeg har selv to par rando ski og et par freeride med duke. Skiene er 78cmm og 103 cm under foten og rundt 185 lange. Freeride skiene er så tunge at jeg ikke gidder å gå med de. Jeg foretrekker stort sett 78cm skiene, fordi de er lettere å gå opp med. Nedover synes jeg også at de kan være morsommere, selv om de ikke flyter. Grunnen er at når jeg først har labbet oppover noen timer, så er det greit at nedturen tar mer enn noen minutter. Å ta pumpene kortsvinger er gøy. Det er gøy å dra på litt også, men da blir gleden kortvarig. De brede synes jeg kan bli litt kjedelige...fordi alt blir lettere, de mangler responsen til de smale, og jeg ikke er villig til å kjøre på grensen med de når jeg er på tur. Hvis jeg detter når jeg kjører på grensen er jeg nesten garantert å skade meg (eller slå meg hardt) - og det er ikke noe jeg ønsker på tur der konsekvensene av et brukket bein er langt større enn nær en bakke. Jeg foretrekker de brede når det er gjennomslagsføre, råtten vårsnø, til kiting, eller når det er områder jeg kjenner godt, sikten er god osv.

Hvis du velger smale ski må du være forbredt på å arbeide mer med teknikken - men du vil nok ha bedre turutstyr i det lange løp. (Jeg har snowwolf, coomba og corvus - de to første med dynafit bindinger.) Snowwolfen blir vel fort en kilo lettere enn coomba'en vil jeg tro - spesielt hvis man regner med vekten på fellene...og det bør man jo.

Hadde jeg kjøpt utstyr nå hadde jeg kjøpt:- Dynafit zzero 4 med snøresko (har disse nå, og kunne ikke ha vært mer fornøyd - de passer MIN fot)- Dynafit ft 12 bindinger - Dynafit mustagh ata superlight- Dynafit speedskins- skarejern (selvfølgelig også dynafit - må passe bindingene)

Mye dynafit her. Dynafit er et veldig spesialisert selskap som kun arbeider med tur-utstyr - og det er de gode på. Du kan helt sikkert finne ski som er bedre i bakke, i høy fart, i pudder osv - men på tur er allsidighet viktig: man møter både is og pudder, bratt og flatt, opp og ned....Jeg ville ha valgt litt lengre ski enn det man typisk gjør i alpene. Rundt kropslengde er en bra lengde i Norge.

Å gå med, er forskjellen mellom coombaene og snowwolfen omtrent som forskjellen mellom en fjellski og langrennski.

molsvoren #166899 22/12/2009 9:38 AM
Ringrev
Ringrev

cm=>mm...78cm er vel fremdeles bredt.

molsvoren #166900 22/12/2009 7:22 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Då har de vel delvis blitt bestemt utstyr.

Dynafit Titan TF-X skoK2 Coomback skiG3 Onyx bindingerG3 Alpinist feller

får sjå kor mykje penga so strekke te når julegåvene e handla :wink

molsvoren #166901 22/12/2009 9:58 PM
Entusiast
Entusiast

Trur du vil verte nøgd!!

Sjekk for all del at skoen passar før du kjøper.

Testa titanen sjølv og den va alt for smal for min litt "andefotforma" fot....

lukke til!!!Ser du er frå Nordfjordeid?,,..kanskje me treffast i fjellheimen... wink

molsvoren #166902 22/12/2009 10:22 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Håpar de :winkDe skal nok gå bra på eit vis.

Hehe ja de er ikkje grett når svømmeføtene skal i ned i små sko:P

Takker for de.Ja de er vel ikkje heil umulig. Etter litt trening so;)

Takker ellers for gode svar og at folk tar seg tid til sånne som meg.:coolGod Jul folkens

molsvoren #166903 03/01/2010 11:21 PM
Fersking
Fersking

Pass på at fellefestene passer til skia. Jeg har Dynastar ski med et slikt metallbeslag på tuppen. G3 fellene er derfor vanskelig å feste skikkelig.

//Christoffer

Mest lest på FRIFLYT.NO