Jeg har Volkl Snowwolf (forgjengeren til Muaja) på 184 med dynafit, et par coomba 181 m dynafit ..og noen virkelig tunge ski. Volkl skiene er "umoderne" 78mm under foten, har masse innsving og spenn... Av disse er det nok snowwolf'en jeg liker best. De har en lett leken følelse, er en drøm å gå med, knallbra på kortsvinger. Jeg synes de er veldig bra i pudder, selv om de ikke flyter: de pumpes fint. I gjennomslagsføre er de litt for tynne. Med så mye innsving er det veldig greit med skarejern for traverser.Har forøvrig zzero sko med snøre-innersko - synes de er mer behagelige på lange turer.Har black diamond feller på snowwolfen. Synes limet er for dårlig.Jeg synes 184 er passe lengde for meg. Er god på ski og veier ca 85 kilo.
For lang-tur-ski tror jeg ikke man bør velge for bredt: det gir tunge ski og tunge feller. For norske forhold har jeg tro på litt lengde på skiene. En lang og smal ski blir stabil og glir bedre enn en kort og bred. De er litt mer klossete når de er festet i sekken eller når det er stup-bratt...
Ser forøvrig at dynafit Mustagh ata superlight vinner de franske free-rando testene....de kommer i 187 og veier bare 10-talls gram mer enn 7-summit. (Mansalu fikk ikke like god kritikk)
(Volkl er veldig over-priset i norge. De er blant de billigste skiene i frankrike, og her er de 1500 kroner dyrere enn alt annet.....)
Råd: hadde jeg kjøpt ski nå hadde jeg gått for Mustagh ata superlight på 187 som eneste rando-ski. (NB: jeg har ikke prøvd den). Du kan også prøve å skaffe en snowwolf på 184 fra et restelager...