Kamera/Objektiver
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei!Ønsker tips om godt allround objektiv for speilreflekskamera slik at toppturene mine blir best mulig dokumenter.Tar også gjerne imot tips om godt speireflekskamera i prisklasse 4-6 tusen! RIN
|
|
|
 ja....
|
Fersking
|
Fersking
Hmm! Skal du ha en pakke som totalt koster 4-6000? Eller er det bare huset? Her er mine tanker (Canonbruker): jeg er opptatt av bildekvaliteten. Da er det god opptikk som gjelder. Legg mest penger i optikk! Til skikjøring er det jo greit å ha et hus som klarer å knipse mange bilder i sekundet. Jeg har linser til en verdi av rundt 20 000, men kjøpte allikevel ikke noe bedre hus enn 40D brukt. Den ferske EF-S 15-85 IS virker bra. Fint zoomområde. Men den koster jo rundt 7000 da. Skulle jeg bare ha ett objektiv, hadde dette vært en sterk kandidat.
|
|
|
 Re: Kamera/Objektiver
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei!Høres ut som du er i en prisklasse langt over mitt nivå ,desverre,men ellers takk for tilbakemelding!Kamerahuste kan godt ligge i prisklasse4-6 tusen.Problemet mitt er at det er så maaaange merker der ute i den prisklassen.Hva bør huset inneholde av et minimum f.eks antall bilder i sekundet osv?Vurderer spesielt canon og Nikon kameraer. RIN
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
noen idè om hvor kritisk du er til bildekvalitet?
|
|
|
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei!Dum nok til ikke å skjønne spørmålet ditt! RIN
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Alle speilreflekser på markedet vil gi deg bra bilder, pr. i dag er det ikke bildekvaliteten som skiller de ulike kameraene fra hverandre. Det som mest å si er først og fremst hvor god du er å ta bilder, så kommer optikken så kommer kameraet. Så sånn sett kan det være lurt på putte 4-500kr i en fotobok (f.eks "Digitalfotografering i praksis" av Magnar Fjørtoft) i stedet for å kjøpe et mer avansert kamera enn du har bruk for. For topptur og skikjøring ville jeg valgt et kamera som er litt robust og gjerne tåler litt vann. Da kan du slenge det ned i sekken sammen med våte skifeller uten å være redd for å ødelegge det. Velger du en litt mer avansert modell får du også bedre autofokus som vil være en fordel ved f.eks bilder av skikjøring. Jeg vil anbefale deg å kjøpe brukt, og for 4000-6000kr, så er f.eks Canon 30D/40D/50D eller Nikon D200/D300 mulig å få tak i. På www.foto.no finner du Norges største utvalg av brukt foto-utstyr. Putt gjerne mest penger i optikken, og det kan være greit å tenke gjennom hvilke bilder du vil ta før du kjøper. F.eks ved action-bilder av skikjøring ville jeg valgt en kraftig vidvinkel/fisheye (i området 10-20mm) kombinert med en middels lang og lyssterk tele (50-200mm, gjerne med f/2.8 eller f/4). Til generell knipsing vil en super-zoom f.eks nikon eller canon 18-200mm være nyttig, men en generell regel er ofte at dess større zoom-omfang et objektiv har, dess dårligere er bildekvaliteten (dette stemmer riktignok ikke alltid). Noen konkrete anbefalinger (jeg bruker Nikon selv, så jeg kjenner best til det merket)Nikon D80/D90/D200/D300Nikon 10.5mm fisheyeSigma 10-20mm Nikon 16-85mmNikon 18-200mmSigma 50-150mm f/2.8Canon 30D/40D/50DCanon 70-200 f/4Canon 18-200mmCanon 17-85mmCanon 10-22mm Torbjørn
|
|
|
|
|
|
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei Torbjørn!Akkurat den informasjonen jeg var ute etter ,toppers! RIN
|
|
|
 5 bilder per sek. kan være lurt å prioritere
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei! Et lite tillegg til Torbjørns info: Det er veldig mye bedre med 5 bilder i sekundet i stedet for tre. Og skal du klare det, må du følge Torbjørns anbefaling vedr. kamerahus. Jeg er Canon-bruker, og det betyr at for Canons del må du kjøpe 20d eller fetere (20d er ute av prodkusjon for lenge siden, men kan helt sikkert kjøpes brukt. Var i sin tid såvidt jeg vet det rimeligste speilreflekskameraet som tok 5 bilder per sek., og det er grunnen til at jeg ble Canon-mann. Nikon sitt alternativ kostet noen tusen mer den gangen.)
|
|
|
 Eksempel
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det ligger for øvrig en sekvens på profilen min som er satt sammen av alle bildene jeg tok ved det tilfellet, og da med 6,3 bilder per sek.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ja, det glemte jeg å si. Kjøper du en litt mer påkostet modell (trenger ikke nødvendigvis være dyrere en "entry-modeller" dersom du kjøper brukt kamera) vil du få raskere skudd-takt som er kjekt å ha når man tar action-bilder. Canon/Nikon-kamera som gir dette innenfor 4000-6000kr (brukt-pris på foto.no) er Canon 20D/30D/40D/50D og Nikon D200/D300. Torbjørn
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
I tillegg til det andre har nevnt om bilder pr sekund, og litt elementbestandighet (fukt/støv) er det også verdt å tenke på vekt. Du sier du skal dokumentere toppturene dine. Det er noe annet enn å være 100% sikker på å fange det riktige øyeblikket der PK eller andre gjør backflips ut fra klipper i Alaska :-) På topptur vil du egentlig ha med deg minst mulig vekt. Og de halvproffe husene veier endel. Ta en tur innom fotobutikk og kjenn på vektforskjellen på en D300s og en D3000/D5000. En D3000 med standardoptikk (18-55) pluss den billige 55-200 er en svært lett og ganske rimelig ingangsbillett til speilrefleksens verden. Evt. så ser jeg at FotoVideo i Oslo har D3000 med 18-105VR til 5695,- og det er en bra pakke. Om du ikke er så nøye på vekt er en vei å gå å kjøpe et brukt D200 på foto.no, og starte med en billig 18-200/250/270mm. Da får du en følelse med hvilke brennvidder du bruker mest, og så legger du penger i bra optikk som dekker de områdene. Jeg nevner kun Nikon, siden jeg har det og ikke vet allverdens om Canon. Ingen av dem lager dårlig utstyr. Men med tanke på at du kan være kald på henda og skjelven i beina når du tar bilder er nok billedstabilisering noe du har lyst på.Nikon kaller det VR, Canon IS, og optikk fra Sigma har OS.
|
|
|
 Takk!
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei!Tusen takk for alle de matnyttige innleggene!Finner jeg noe spennende kan jo jo alltids spørre ekspertene her ute til råds!:wink RIN:):):)
|
|
|
|
|
|
 canon 350 D
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
HeiHar fått et tilbud på dette kameraet brukt til 2500 kr med objektiv 18-55hvor viktig er det å vite hvor mange bilder sonm er tatt med kameraet? RIN wink:wink
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Lurte på det samme som rin gjorde, og sendte i forrige uke mail til fotovideo.no og fikk dette svaret: "Hei Da vil jeg anbefale en Nikon D5000 med et Sigma objektiv til kr 8 995.- inkl mva. da har du et lett og utrolig godt kamera som gir deg gode bilder enten det er på kort avstand eller du ønsker å fotografere utsikten fra en fjelltopp. Objektivet tar skarpe gode bilder og det har innebygd en optisk bildestabilisator som hjelper på å holde kamera stødig når det er litt lite lys og du ønsker å fryse motivet." Nesten 9 000,- for kamera er jo ganske mye penger , så de andre tilbakemeldingene du har fått er veldig bra, også for meg!
|
|
|
|
Veteran
|
Veteran
Sitat rin:HeiHar fått et tilbud på dette kameraet brukt til 2500 kr med objektiv 18-55hvor viktig er det å vite hvor mange bilder sonm er tatt med kameraet?RIN wink:wink Det synes jeg var en litt stiv pris.. Regner nesten med at det er kit-objektivet, og det er dårlig. Jeg har samme kamera og objektiv selv, og kan aldri tenke meg at jeg ville fått så mye for det.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
D60 m 18-55VR og 55-200 til 4000 på foto.no Glimrende lettvektsrigg. Ser også at D200 går for under 4000 nå.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Kjøp et greit kamera først, så kan du heller kjøpe litt mer objektiver etterhvert som du ser hva du trenger.Jeg har selv et Nikon D60, hatt det i et år no å er storfornøyd, er ikke proff så føler ikke at jeg trenger sp mye mer for mitt bruk, eneste jeg kunne ønsket meg var litt flere bilder pr sekund. Kameraet er relativt lett, og tåler litt juling, vært med på mye rart det siste året.av objektiver har jeg 3 stk:Standard 18-55VR, er helt greit, men bruker det nesten ikke, er litt kjedelig.Sigma 10-20mm f4.0-5.6 er favoritten min, bruker det nesten hele tiden.Sigma 17-70mm f2.8-4.5 har alltid med meg, fungerer greit som et supplement til 10-20 på topptur. når jeg kjøpte dro jeg i fotobutikken og sto å lekte med de forskjellige kameraene lenge, må bare finne et magefølelsen liker!
|
|
|
 Masser av nyttig info!
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei!Takk for god tilbakemelding folkens !Sikler litt på nikon d 60! RIN wink:wink
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Speilrefleks er helt klart å foretrekke. På brukt siden er det mye å spare. Men om vekt og størresle er det viktige kan det nevnes at Canon G10 eller nye G11 gir deg samme muligheter og kvaliteter som et speilrefleks, men i et kompakt format. Du får mulighet til HD video også, men må gi litt bort når det gjelder hastighet på serieoptak.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Tenkte også som trådstarter å kjøpe kamera. Var på ekspert i går og da så jeg Olympus E-620 med to linser, 14-42mm og 40-150mm for 6999,- Dette kameraet er vel bygd på four-thirds standarden såvidt jeg har skjønt, og er meget lite og kompakt! Søkt litt rundt på nettet i dag og lest tester om kameraet og det virker jo veldig overbevisende! Og ikke funnet noe bedre pris noe sted på nettet! Noen som har erfaringer med dette kameraet?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Levetiden (eller mangel på sådan) for semiproffe kameraer er verdt å være obs på. De siste årene har jeg brukt opp hhv. eos 10d, 30d, og holder på med 50d. Da jeg var vesentlig mer på tur enn nå, varte huset bare i et års tid før det begynte å krangle. Og før det hadde gått to år var det stopp. Samtidig gikk utviklinga på ytelse så raskt at det var på høy tid å gå videre. For når levetida allikevel er så kort, er det fornuftig å ikke legge for mye kroner i huset, og gjerne kjøpe brukt (men ikke av sånne som meg). De som ikke har absolutte krav til hastighet (bilder i sekundet) kan fint kjøpe enklere kameraer enn xxd-serien. Men serieopptak med mindre enn 5 bilder/s funker dårlig (med 3 bilder/s må du ta det enkeltbildet du er ute etter ved hopping og dropping). 70-200 f:2.8-linsa har overlevd 8 år på tur, og funker fortsatt greit. I tillegg har jeg Canon 10-22 og Canon 18-200 m IS. Sistnevnte får bli med på topptur langt oftere enn 70-200'n på grunn av vekt... (Da jeg hadde 10d hadde jeg i tillegg alltid med eos1vs, også på topptur. Det var hardt i gamle dager.)
|
|
|
 Mine lever lenge
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er dette med levetid noe andre sliter med? Jeg kjøpte mitt 20D brukt for tre år siden og aldri hatt problemer. Det har blitt mye brukt på lange turer og under svært varierende forhold. Vurderer å bytte ut kameraet nå, men det mest fordi jeg er ute etter litt raskere kamera.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
"Error 99" kom hyppig, selv etter gjentatte servicer. Må få legge til at jeg ikke er den som tar fram kameraet på varmestua etter noen timer i 15 minus. Kondens og fukt er nok det som dreper flest kameraer, så lenge vi snakker om under proffnivået.
|
|
|
|
|