I tillegg til det andre har nevnt om bilder pr sekund, og litt elementbestandighet (fukt/støv) er det også verdt å tenke på vekt.

Du sier du skal dokumentere toppturene dine. Det er noe annet enn å være 100% sikker på å fange det riktige øyeblikket der PK eller andre gjør backflips ut fra klipper i Alaska :-) På topptur vil du egentlig ha med deg minst mulig vekt. Og de halvproffe husene veier endel.

Ta en tur innom fotobutikk og kjenn på vektforskjellen på en D300s og en D3000/D5000.

En D3000 med standardoptikk (18-55) pluss den billige 55-200 er en svært lett og ganske rimelig ingangsbillett til speilrefleksens verden.

Evt. så ser jeg at FotoVideo i Oslo har D3000 med 18-105VR til 5695,- og det er en bra pakke.

Om du ikke er så nøye på vekt er en vei å gå å kjøpe et brukt D200 på foto.no, og starte med en billig 18-200/250/270mm. Da får du en følelse med hvilke brennvidder du bruker mest, og så legger du penger i bra optikk som dekker de områdene.

Jeg nevner kun Nikon, siden jeg har det og ikke vet allverdens om Canon. Ingen av dem lager dårlig utstyr.

Men med tanke på at du kan være kald på henda og skjelven i beina når du tar bilder er nok billedstabilisering noe du har lyst på.Nikon kaller det VR, Canon IS, og optikk fra Sigma har OS.