Alle speilreflekser på markedet vil gi deg bra bilder, pr. i dag er det ikke bildekvaliteten som skiller de ulike kameraene fra hverandre. Det som mest å si er først og fremst hvor god du er å ta bilder, så kommer optikken så kommer kameraet. Så sånn sett kan det være lurt på putte 4-500kr i en fotobok (f.eks "Digitalfotografering i praksis" av Magnar Fjørtoft) i stedet for å kjøpe et mer avansert kamera enn du har bruk for.
For topptur og skikjøring ville jeg valgt et kamera som er litt robust og gjerne tåler litt vann. Da kan du slenge det ned i sekken sammen med våte skifeller uten å være redd for å ødelegge det. Velger du en litt mer avansert modell får du også bedre autofokus som vil være en fordel ved f.eks bilder av skikjøring. Jeg vil anbefale deg å kjøpe brukt, og for 4000-6000kr, så er f.eks Canon 30D/40D/50D eller Nikon D200/D300 mulig å få tak i. På www.foto.no finner du Norges største utvalg av brukt foto-utstyr.
Putt gjerne mest penger i optikken, og det kan være greit å tenke gjennom hvilke bilder du vil ta før du kjøper. F.eks ved action-bilder av skikjøring ville jeg valgt en kraftig vidvinkel/fisheye (i området 10-20mm) kombinert med en middels lang og lyssterk tele (50-200mm, gjerne med f/2.8 eller f/4). Til generell knipsing vil en super-zoom f.eks nikon eller canon 18-200mm være nyttig, men en generell regel er ofte at dess større zoom-omfang et objektiv har, dess dårligere er bildekvaliteten (dette stemmer riktignok ikke alltid).
Noen konkrete anbefalinger (jeg bruker Nikon selv, så jeg kjenner best til det merket)Nikon D80/D90/D200/D300Nikon 10.5mm fisheyeSigma 10-20mm Nikon 16-85mmNikon 18-200mmSigma 50-150mm f/2.8Canon 30D/40D/50DCanon 70-200 f/4Canon 18-200mmCanon 17-85mmCanon 10-22mm
Torbjørn