Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Toppturski til lange turer.
#166712 28/11/2009 2:17 PM
Knut L Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Har labba rundt på Rossignol B3 med Fritschi bindinger i mange år nå. Syntes de var topp i starten, og de duger fortsatt.Men jeg gidder ikke gå de laaange anmarsjene med dette utstyret. Så sist vinter prøvde jeg en tur på de gamle fjellskia. Det er jo et helvete nedover igjen.Jeg vil ha lette ski, med innsving som kan gåes langt innover fjellet.

Har sett på Åsnes Storetind og Fischer Boundless E129.Åsnes er noe bredere en Fischer, har fellelås og er bittelitt lettere. Fischer skien får jeg endel billigere. Noen som har prøvd begge skia? Eller en av dem å har gjort seg noen erfaringer?

Jeg vil bruke skia til lange turer i fjellet hvor man kansje må gå en mil for å komme til fjellet, så opp og ned igjen. Tenker å bruke en høy lærstøvel med 75mm såle, kansje Scarpa T4. Har også et par mellomhøye lærstøvler til "vanlig" fjellskiløping. Tror det blir wirebinding. Chili e.l.

På Fischer skia er det ikke fellelås, men vil nok alikevel bruke kortfell. Noen som har prøvd de? Ser for meg at de bremser endel på fletene?

Håper noen har noe å komme med av brukererfaring eller tips.

Fellelås
Knut L #166713 29/11/2009 6:40 PM
Fersking
Fersking

Dersom du uansett har tenkt å gå med fellelås, så har Åsnes ein stor fordel. Har sjølv gått ein del på Ingstad med fellelås. Deira fellelås system er veldig funksjonelt. Vi har selt mykje montana kortfeller i butikken før Åsnes kom, men det var alltid mykje tull med dei og dårlig glid. Køyremessig er dei nok like. Har prøvt begge to, men ikkje nok til å komme med ei anbefaling. Stortind vann fjellski test på Klik.no så dei er nok eit godt val. Riggen som du foreslår høyres ut som eit godt val.

Re: Toppturski til lange turer.
Knut L #166714 29/11/2009 7:04 PM
Ringrev
Ringrev

Er lett rando et alternativ? Scarpa f1, dynafit, og letteste sort rando-ski?

Knut L #166715 30/11/2009 2:05 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei, hva med Dynafit Gasherbrum. Jeg tror det er kanskje en utgått modell men kan sikker skaffes ennå. (Sportsnett). Jeg har kjøpt disse brukt, men har ikke prøvd ennå. Skal til Oppdal før jul, så da får jeg teste skiene. Jeg håper at de kan brukes nettopp til lange anmarsjene.

Knut L #166716 30/11/2009 5:19 PM
Okv Offline
Fersking
Fersking

Lette alpinski ("rando") er tingen. Jeg har et par korte Atomic med Dynafit og et par lette sko for slikt; går fra det meste oppover inkludert pinnski, og er fullt kjørbart nedover.

Finnes mange gode, lette ski på få kjøpt. Det er et poeng å kjøpe dem nokså korte, for da er de lettere å gå med, spesielt i trasig terreng. Slike ski er ikke noe for fart og digre svinger, men det er jo ikke alt som handler om det. I trange og trasige renner eller der det egentlig er for bratt så er korte ski likevel gode - lett å komme rundt, lett å manøvrere.

Pinnskia kan du fyre i peisen med.

Knut L #166717 30/11/2009 7:18 PM
Knut L Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Kansje unøyaktig skrevet i første innlegget, men jeg tenkte å ha en ski som kan brukes til vanlig fjellturer med lite opp og ned også. Ikke ren toppturski. Det har jeg.Dynafit greiene er sikkert fint å gå med, men kan det måle seg med tidligere nevnte oppsett på f.eks en hytte til hytte tur i Jotunheimen? Klart det vil være bedre nedover.Oppsettet nevnt i første innlegg tror jeg vil være greit å gå bortover med, og skiene kan smøres. Men er bedre en vanlige "pinnski"/fjellski når det går nedover.

Jeg kommer fra Folldal mellom Rondane og Dovrefjell Når jeg er hjemme hos mor blir det fort lang anmarsj for å komme seg på et fjell, og nedkjøringen er ikke allverdens å skryte av somregel uansett. Er den slags bruk jeg ser for meg. Til toppturer i f.eks Hurrungane og Sunnmørsalpene har jeg feitere utstyr hvor jeg prioriterer nedturen klart mest.

Men takk for innspill til alle sammen.

Knut L #166718 30/11/2009 8:22 PM
Entusiast
Entusiast

Min kombo for lett fjelltelemark/lange toppturer:

- Åsnes Vetletind- BurntMtn LiteDogz- Scarpa T4

Dette oppsettet er jeg så fornøyd med at jeg nesten ikke kan få sagt det!

Bindingene (LiteDogz) kan frikobles slik at man får fri pivot oppover ved hjelp av et ekstra hælstykke.

Knut L #166719 30/11/2009 8:41 PM
Ringrev
Ringrev

Rando er ikke like bra bortover som fjellski dersom det ikke er veldig tungt føre: vanskelig å få skikkelig glid. Ha gått en del lange flater med pulk og rando-utstyr når vinden har stilnet på kite-turer. Det fungerer. Kunne godt tenkt meg å prøve rando på fjellski med spenn og smørelomme...

Knut L #166720 30/11/2009 11:26 PM
Fersking
Fersking

Åsnes Storetind Carbon er en god ski til lange turer og toppturer. Disse har god innsving og er superlette. En god ski til å gå både bortover og oppover med. Når det gjelder cruisingen ned fra toppen så er de kanongode. Fin flyt i løssnø, og god stabilitet i hard snø og is.Jeg har valgt kombinsajonen storetind - g3 ascent binding og scarpa t4 sko. Den kombinasjonen fungerer fint. Lette ski, bindinger og sko. Skoene fungerer fint til turstøvler også. Anbefales på det sterkeste. Storetind har også god løsning med midtfelle. De fungerer greit. Men jeg har valgt å kjøre g3 alpinist feller som er kanongode. Kommer deg opp overalt. Kjenner flere som har disse skiene og er veldig fornøyd. Det største minuset er at de er litt dyre.Jeg klarte også å knekke et par, men fikk nye. Årets modell har også forsterket karbonkjerne slik at dette er nesten "umulig". Lykke til med valget og kjøpet av nye ski. Sondre

Knut L #166721 02/12/2009 7:35 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Er selv godt fornøyd med Fischer E109 når turene blir så lange at jeg ikke orker å drasse på breiplankene. Så lenge føret ikke blir alt for ille eller det blir alt for bratt. E109 Trives riktignok best i slush eller ti cm styrepudder på skare. Skiene har riktignok ikke det genierklærte (?) kortfellsystemet til Åsnes.

Testet
Knut L #166722 28/12/2009 7:55 PM
Knut L Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Det ble Fischer BSX 129 med Rottefella Chili binding og Alpina 2175 støvler. Det ble Fischer pga uslåelig godt tilbud på de.Har gått noen turer nå i jula og er meget godt fornøyd.

Skiene bærer godt, svinger godt og er lette å fine å gå med. Spennet i skien er riemlig gjevnt, og gjør at skien svinger bra. I dag var det 30+cm med fast løssnø nedover og de var stabile og fine å kjøre med.På flatene får jeg ikke like god glid som kompisen med vanlig smørespenn. Spennet i Fischer skia er såpass mykt at jeg subber smurningen godt nedi og får litt dårligere gli. Der det er løst eller ugjevnt merkes imidlertid ikke forskjellen så godt. Og det er jo tross alt løst og upreppet føre skien er laget for. Dermed lite problem. Men racingski blir det ikke.Jeg har gått både med festevoks, og feller. Begge deler er fint.

Ved montering la jeg merke til at man ikke skal ha så mye større føtter en 43 i 179 lengen på skia. Hælklossen på Chili bindingen stikker nesten utenfor det flate, litt opphøyde, forsterkede område til bindingen. Skulle man hatt str 45 i den lengden ville nok klossen gått litt utenfor. Men det ville nok gått.

Totalen blir at jeg er meget godt fornøyd med skia, og de vil nok gjøre en bra jobb til det jeg kommer til å bruke den til.

Knut L #166723 06/01/2010 5:43 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

hei, jeg leter selv etter "ski-pakke" til nøyaktig samme formål... hvor kjøpte du utstyret ditt? (jeg bestilte åsnes ingstad, med rottefella super telemark og de alpina 2175 støvlene fra sportsnett.no i november, har ikke mottatt dem og ikke hørt noe etter å ha maila dem 3 ganger!! så nå vil jeg handle et annet sted, og vurderer fischer e129 boundless i stedet for ingstad skiene...)

hvordan funker støvlene forresten? er de gode å gå i? varme? stabile i utforkjøringen? (det er mange på forumet her som snakker om scarpa T4 støvlene, men jeg finner dem ikke til salgs noe sted i min str. (45) så også at fischer kommer med noen nye bcx 875? men finner dem heller ikke til salgs noe sted... andre gode forslag/meninger om støvler mottas med takk!)

Knut L #166724 06/01/2010 9:30 PM
Fersking
Fersking

Hei - Selv har jeg Åsnes V12 med Chilli-binding med ei lita plate under. Samtidig som jeg kjører Scarpa T4 støvler, de er meget bra. Varier med 40 mm eller 60 mm fller ettersom hvordan føre er. Dette fungerer.

Henning

Knut L #166725 14/01/2010 6:07 PM
Fersking
Fersking

Har sjølv nett det samebruksområdet som deg. Vart anbefalt Storetind i går kveld, og bestillte dei i dag etter at eg snakka med folk i butikken! Strålande sørvis! Oppsettet mitt blir då - Åsnes Storetind- Rottefella Cobra R8- Ein hard (helst lêr-) støvel (Gamal Asolo liknande)

Eg lurte au på om eg skulle bestille Boundless E129, men sidan Storetind er breiere, sterkere og lettare falt valet raskt. Men til gjengjeld er det over ein månads ventetid:sad

Ut på tur aldri sur Brage

Toopturpakke med lang anmarsj
Knut L #166726 31/01/2010 1:15 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Så i uka et fristende oppsett:Åsnes StoretindDynafit TLT-binding

Til dette kan du bruke de skoa du måtte ønske. Hvis Storetind er så gode å kjøre på som det hevdes må jo dette være et framifå oppsett til f.eks. Snøhetta eller andre topper med lang anmarsj.Kortfell på flatene, full fell de siste brattene?Har et greit oppsett selv med dynafitbindinger og G3 Ace, men savner mer gli på flatene.Noen med erfaringer?

@ hoges1
Knut L #166727 31/01/2010 11:48 PM
Knut L Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg bestilte skia gjennom Anton Sport, og kjøpte bindingene der også. Støvlene gikk jeg til Sportsnett å kjøpte rett før jul. Da hadde de alle str inne.Støvlene er gode å gå med, og så lenge jeg gikk holdt den meg varm i 36- i jula.Den er fin å gå med, men du kjenner den ikke er en stiv plasstøvel i traverser og lignende.Gikk fint å kjøre ned i litt skavlete snø, og var supert lenger ned der det var gjevnt. Men plaststøvel er det ikke. Her er det vel snakk om prioriteringer.

BCX875 støvlen får du kjøpt flere steder. Er vel best å ringe Finor å høre hvilke butikker de har solgt til i ditt område.

Storetind er genial til de lange turene
Knut L #166728 03/02/2010 8:25 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg bruker Storetind med Voile 3-pin cable og Scarpa T4. Et oppsett jeg er meget fornøyd med. Voile-bindingen minner mye om den gode, gamle Telemar Super bindingen fra Rottefella, men er hakket kraftigere. Det flotte med disse bindingene er at de kan brukes som en tradisjonell 3-pin binding uten kabel/vidje. Det er supert når du går de lange, flate strekken inn mot det forjettede land smile

Ellers tror jeg neppe du kan finne noen ski som passer bedre for aktiviteter i grenselandet topptur/langtur enn Åsnes Storetind. På fellefronten har jeg klippet ned kortfellen og bruker den kun som erstatning for festesmørning i relativt horisontalt terreng. For de kraftige stigningene holder disse under ingen omstendighet mål, her er det G3 Expedition eller tilsvarende som gjelder.

Scarpa T4 er støvler som passer utmerket til dette oppsettet, de er komfortable, varme og tåler turer og overnattinger i ekstremkulde bedre enn lærstøvler. Vær obs på at det er lett å få gnagsår på fremsiden av leggen med disse støvlene, selv løser jeg det med fohåndsteiping av de utsatte stedene før langturen.

Lykke til smile

Storetind er genial til de lange turene
Knut L #166729 03/02/2010 8:27 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg bruker Storetind med Voile 3-pin cable og Scarpa T4. Et oppsett jeg er meget fornøyd med. Voile-bindingen minner mye om den gode, gamle Telemar Super bindingen fra Rottefella, men er hakket kraftigere. Det flotte med disse bindingene er at de kan brukes som en tradisjonell 3-pin binding uten kabel/vidje. Det er supert når du går de lange, flate strekken inn mot det forjettede land smile

Ellers tror jeg neppe du kan finne noen ski som passer bedre for aktiviteter i grenselandet topptur/langtur enn Åsnes Storetind. På fellefronten har jeg klippet ned kortfellen og bruker den kun som erstatning for festesmørning i relativt horisontalt terreng. For de kraftige stigningene holder disse under ingen omstendighet mål, her er det G3 Expedition eller tilsvarende som gjelder.

Scarpa T4 er støvler som passer utmerket til dette oppsettet, de er komfortable, varme og tåler turer og overnattinger i ekstremkulde bedre enn lærstøvler. Vær obs på at det er lett å få gnagsår på fremsiden av leggen med disse støvlene, selv løser jeg det med fohåndsteiping av de utsatte stedene før langturen.

Lykke til smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå