Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur sekk og goggles for flatt lys?
#166615 12/11/2009 7:38 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei der!

Er ute å ser etter en ny sekk for topptur. Sett litt her på forumet og på andre. Og lest litt tester rundt om. Ikke kommet frem til noe godt alternativ enda.Det jeg trenger er en på rundt 30l. Bør ha godt med lommer og bør være så vanntett som mulig, evt med overtrekk. Noen her som kan anbefale noe?

Det neste er at jeg trenger noen skibriller som er til de dagene det er veldig flatt lys. Se: typisk Bergens vær med mørke skyer og sludd... Sett på Oakley sin side, der man kan sjekke opp mot et bilde. Vil heller høre fra dere som gjerne har noe lign?

Snakkes!

Oakley
Mr.Powder #166616 12/11/2009 7:59 PM
Avhengig
Avhengig

Oakleys linser er noe av det absolutt beste som er å oppdrive.

Jeg kjøpte Oakley O-Frame, deres rimeligste goggle, i Hemsedal ifjor fordi jeg var skikkelig lei dårlig sikt pga flatt lyst. Jeg gikk da for deres gule linse (yellow), og det var en merkbar forskjell i slike lysforhold! Denne linsen fungerer veldig bra i overskyet vær, med svakt/flatt lys.

Oakley har også en linse som heter H.I Yellow (high intensity), som er ganske lik den ordinære yellow, men den slipper gjennom enda litt mer sol/lys. Jeg vurderer å kjøpe meg et par Oakley Splice, da jeg synes de er utrolig kule. Og da har jeg tenkt å gå for H.I Yellow linsen.

Mitt helt klare inntrykk er at det dessverre er flere dager med flatt lys/redusert sikt i Norge kontra de perfekte bluebird-dagene med skyfri himmel og sol.

PS! Er det noen som vet om H.I Yellow-linsen til Oakley går greit å bruke selv når det er knall sol? Eller slipper de rett og slett inn FOR mye lys?

Re: Topptur sekk og goggles for flatt lys?
Mr.Powder #166617 12/11/2009 8:52 PM
Fersking
Fersking

Vil ikke anbefale HI yellow sånn i påsken hvertfall. Man får lett vondt i hodet av alt lyset, men sikten er fortsatt grei da. Selv har jeg et par reserve linser til påsketider, til alt annet er H.I yellow genialt! smile

Mr.Powder #166618 12/11/2009 11:27 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Goggles: Har veldig god erfaring med Adidas. Har hatt Oakley, Arnette og Briko tidligere, men Adidas er de beste jeg har hatt. Utrolig bra i flatt lys.

Sekk: Ut i fra testresultat i UTE, kjøpte jeg en Mammut Spindrift 30L. Har ikke prøvd den enda på topptur, men den virker veldig lovende. Har topplokk og kan virke noe vanskelig å finne frem i (gjelder hovedrommet)men ellers virker alt å være veldig bra.Ellers har jeg hørt veldig mye bra om Arcteryx-sekkene.

Mr.Powder #166619 13/11/2009 9:17 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg er veldig fornøyd med min Haglöfs Rand http://www.haglofs.se/prd/visaprod....amp;Str=&show=&ak=&nid2=1416, den passer for både snowboard og ski og tåler litt regn.

Deuter Freeride er veldig bra og, der er glilås rundt hele sekken så du har lett tilgang til innholdet uten at ta av ski/snowboard. Jeg har kjøpt min på Sport-Conrad.dehttp://www.deuter.com/en/products/33657_Freerider26_07_DEU.php

Mr.Powder #166620 13/11/2009 6:21 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat Michael J:Jeg er veldig fornøyd med min Haglöfs Rand http://www.haglofs.se/prd/visaprod.asp?ID=1877&nid=1325&lang=da&CatNr=390&CatNr2=&xCatNr=&NP=&Q=&HMtrl=&Str=&show=&ak=&nid2=1416, den passer for både snowboard og ski og tåler litt regn.Deuter Freeride er veldig bra og, der er glilås rundt hele sekken så du har lett tilgang til innholdet uten at ta av ski/snowboard. Jeg har kjøpt min på Sport-Conrad.dehttp://www.deuter.com/en/products/33657_Freerider26_07_DEU.php

Var innom Gsport for å se på Haglöfs Rand 38(? ). Virker ganske bra, men fyren i butikken sa den ikke holder regn og fuktig snø ute over lengre tid. Dette er noe jeg egentlig trenger. Den jeg satser på nå er nok Osprey Switch 36http://www.klikk.no/friluft/friluftsliv/article363853.ece

Mr.Powder #166621 13/11/2009 6:26 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Og har også kjøpt nye linser til min Oakley Wisdom. Så har kjøpt H.I yellow og Pink iridium som jeg fikk anbefalt.Nå er alt klart for Hemsedal neste uke!

Mr.Powder #166622 14/11/2009 12:34 PM
Entusiast
Entusiast

Etter min erfaring så er ikke skifestene på Osprey Switch noe særlig å skryte av. Jeg synes også sekken blir litt for "pløsete". Selv bruker jeg Gregory Alpinisto 50 både til topptur og lengre turer. Sekken kan komprimeres fra alle sider så jeg har aldri opplevd at den blir for stor. Den har skikkelig gode skifester samt gode fester for isøks og stegjern. Eneste jeg kunne tenkt meg var en inngang fra siden/ryggen.

Når det gjelder briller ville jeg sett på www.zealoptics.com. Det beste glasset dems, SPPX, skifter farge ut i fra lyset. Er det flatt lys/mørkt blir glasset lyst og når solen kommer frem blir det mørkere. Ta en titt her for å se en liten demo: http://www.zealoptics.com/PPX_demo/PPX_demo.html

Disse brillene tror jeg kun fåes kjøpt på www.burfjordsport.com. Powderwhores er forresten sponset av Zeal Optics.

Mr.Powder #166623 15/11/2009 7:52 PM
Medlem
Medlem

Valgte meg Ospery Talon 33 da jeg skulle ha ny sekk tidligere i år. Veldig lett, sitter bra på kroppen og slipper ut svette uten å gjøre ryggen klam. Brukt den både sommer og vinter, og ikke funnet noe å klage på. Egen lomme til vannpose.

Kjøpte meg Crowbar med Pink Iridium i fjor høst, men ble skuffa over hvordan de var i flatt lys. Kjøpte meg derfor A-Frame med grå polariserte glass etterpå, og det fungerte mye bedre. Har tenkt å bytte ut glassene i Crowbar'ene til HI Amber Polarized, siden de er de polariserte som passer best til dårlige lysforhold.

Mr.Powder #166624 16/11/2009 12:31 PM
Fersking
Fersking

Får man et par Dynafit Zzeus ned i en Osprey Switch 36? I så fall, hvor mye plass er igjen?

Ospray sekk
Mr.Powder #166625 16/11/2009 2:22 PM
Fersking
Fersking

Den ny varianten av Switch heter code ja, som det ble sagt her. Den er bedre og har røffere ytterstoff en forgjengeren. Min opplevelse er at sekken har fått en bedre passform og kanskje litt mer tilpassa heisbasert toppturing enn den forrige..

Skal du på lange turer ville jeg også gått for noe litt kraftigere, som for eksempel Ospray Variant, som har bedre fester for ski og utstyr og er en mer robust sekk. Romsligere til flerbruk. Kommer i 26 og 37 liter om jeg ikke husker feil?Evt er Arc`teryx Silo 30 eller 40l en superbra topptursekk. Solid som få og rulletopp på 40litern. Skifestene er foran på sekken og ikke på sidene slik de andre nevnte har. Skal noe til for at denne går i stykker..

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå