Tenkte jeg skulle fylle på litt her for redelighetens skyld.

Har i den siste tiden kjørt med ski som responderer på kraft: race ski og corvus. Har fått et par prereleaser med Coomba nå. Utløsningen har skjedd ved kraftig omstigning på is mellom løs-snø hauer i bakke. Jeg veier 85 kilo, og bindingene stod på din 8...som er lite. De løste ut ved energiske kortsvinger i løssnøkuler på kunstsnø- siste tanke før utløsning var "jøss disse var lekne!"

Etter dette undersøkte jeg litt, og simulerte kraftig omstigning ved å sparke beinet skrått ned i snøen/isen i oppkjørselen. Jeg løste ut hver gang - både med brede (103mm) og smale (76mm) ski).

Vel, dette forundret meg voldsomt: jeg har kjørt både bratt og fort tidligere uten at jeg har lagt merke til dette.

Observasjoner:- Jeg løste lettere ut når bindingen var montert litt for trangt.- Jeg løste lettere ut med mye tyngde på frambindingen (naturlig nok). - Jeg løser ikke ut når det er litt mykt- Normal carving fører ikke til utløsning. - 92 cm utløsere på 103 mm ski bremser skiene med stopper de ikke helt- med rando ski/myke ski vil riktig teknikk på skiene tilsi at man ikke bruker så mye kraft.

Slik tørr-testing kan skremme enhver, og jeg lurte litt på hvordan jeg kan ha overlevd så mange år med bindingene. At stopperne ikke stopper skiene helt gjør det litt vanskelig å teste ut effekten av å stramme bindingene kraftig (din 11)...skal teste i morgen å få samboeren til å stoppe eventelt løpsk ski.

Etter at den første panikken min hadde lagt seg kom jeg til at jeg strammer bindingene, låser de hvis det er skummelt bratt og hardt...og kjøpte feller til de duke monterte skiene for korte turer. Jeg sa også til meg selv at jeg har brukt disse bindingene både til kulkjøring, haute route, storslalom i wyller og ned fra gaustatoppen...så det er ikke noe tvil om at de fungerer - men man bør nok kjøre litt mykt....det er tross alt tur-utstyr.(Nevnte jeg at det ikke var noen forskjell på 76mm og 103mm parret?)Den observante leser vil også se at jeg har kjørt med lav din-rating. Det blir spennende å se om stramming har den ønskede effekt.