Sitat Kasper A.S: Dynafit sine "råeste" bindinger, ft12 har kun godkjent DIN på bakbindingen, og kun til 12... Frembindingen løser fort ut ved litt skeve landinger også, selvom man har den i "låst" posisjon.. så dette tilsammen er grunn nok til å droppe Dynafit på "dra-på ski" Breie ski er ikke nødvendigvis dra-på ski så enig i at "surf-style" kjøring på et par breie med dynafit kan funke
Lurer selv på et par voile ski med Dynafit for å gå opp og "surfe" ned...G3 Onyx er garantert den mest drapå vennlige randobindingen på markedet nå.
</p>
Ser ikke den store forskjellen på onyx og dynafit vedr dette...bortsett fra at onyx'en er desgnet for å løse ut også i låst mode.Det er en kjent sak at det største problemet med dynafit er brukerrelatert: is i bindingen. Med is i hullene i skoen løser frambindingen lett ut, og man får ikke låst bindingen ordentlig. I låst posisjon har frambindingen til dynafit mellom din 16 og 20...noe som burde holde for de fleste.<p>Et annet problem er feil montering. Jeg har selv hatt dynafit monteringer som har gjort at jeg ikke kan ta 1 meter hopp i parken....og etter en kjapp sjekk, så har det vist seg at bindingen var feilmontert. 3 av 5 bindger jeg har hatt, har måttet bli justert etter at de kom fra butikk. (typiske er avstand mellom sko og bakbinding for kort eller lang...noe som vil medføre at bindingen vil poppe når skia bøyes).
Synes forøvrig at det er litt festlig å se at vi velger bort dynafit som dra-på-binding p.g.a. motsatt grunn: du fordi de den løser ut for lett, jeg fordi den ikke løser ut lett nok (ved hekt).
Jeg ser kun et tilfelle hvor jeg ønsker å låse dynafit-fronten: når jeg heller vil ødelegge beinet enn å risikere død ved et fall.
Jeg pleier sjelden å hoppe eller droppe dersom det ikke kommer som en del av sporet (dvs lange flyvende hopp), men jeg vet at dynafit flott tåler super-g svinger i ådalen/vangslia/zurs. De tåler også kulekjøring med hopp. Har de montert på bl.a. et par coomba nå. Skiene gir seg før bindingene.
Vil ellers si at din 12 er mye. Bindinger er ment å stilles etter styrken på knærne: fikk stilt bindingene hos tyrollia kun ved å måle kneet mitt... Kjører med mellom 9 og 9,5 nå.
(har hørt noen jibbere med marker-bindinger har behov for uforholdsmessig høy din - men kjenner for lite til bakgrunnen til å si noe om hvorfor)
Har brukt dynafit i 10 år nå... Det fungerer veldig bra, men krever mye av bruker og de som monterer det. Tar meg et par dager med tøff kjøring før jeg stoler på et nytt par dynafit-monterte ski. Det hender fremdeles at jeg jeg løser p.g.a. is når jeg har slurvet med innklikkingen. Se wildsnows tutorial på youtube for idiotsikker teknikk.
(Opplevde også en del pussige utløsninger etter skoene mine brakk ved front-festet...alt kjentes mykt og rart ut)