Sitat maar10:"Med rando-sko er duke bare marginalt mer stabile enn dynafit - så anbefalingen om å gå for duke bør derfor følges av en anbefaling om å bruke alpin-sko."Hvis jeg forstår deg rett er jeg uenig i dette utsagnet. Det kommer vel an på hvor stive randostøvler man bruker, eller hva?

</p>

Stive rando-sko vil slå postivt ut på dynafit også. Grunnen til at duke fungerer mye bedre med alpin-sko enn med rando sko er at alpin-sålen er mye mer stabil.Hvis man bruker rando-sko i alpin-bindinger vil det være mye mykere enn dynafit eller fritchi.<p>Med en tung alpin-sko og alpinbinding eller duke vil man få veldig god kontroll på skiene...men også veldig tungt utstyr - noe som i seg selv er bra for kontroll.

Se forøvrig:http://www.wildsnow.com/379/backcountry-skiing-binding-flex-tests-updated-august-2006/

Sitat maar10:Jeg bruker både Factor og litt eldre Head S10 freeride i et Duke-oppsett. Factor og Duke går hånd i hanske. Det samme gjør Head og Duke, men jeg velger helt klart Factor med sin gåfunksjon på vei oppover. (Det er vel uansett de færreste som bruker stokk, stive racingstøvler i Duke eller liknende.)Takk for link til custom-stoppere...

</p>

Factor har alpin-såle, så den burde derfor fungere optimalt med duke. For korte turer uten klatring høres det ut som bortimot ideelt. Factor med alpin-såle blir i denne sammenhengen alpin-sko med gå-funksjon. <p>Bytter du til at-såle, vil ikke duke være like optimalt, og forskjellen til en dynafit binding bli marginal. (Usikker på om at-sålen til factor tar dynafit)

Er du fornøyd med factor'ene? 130 stivhet med gå funksjon virker bortimot ideelt for et side-country oppsett.

I offpiste tror jeg uansett ikke at disse forskjellene er noe man bør henge seg opp i.(Jeg forsvarer dynafit ganske heftig her inne. Det er mest av alt fordi det er så utrolig mange myter rundt de. Jeg har selv et par ski med duke - jeg hadde ikke hatt det hvis jeg mente at jeg like gjerne kunne bruke dynafit. Grunnen til at jeg har duke er for å kunne bruke alpin-sko (men skulle helst hatt en cross-over-sko a la factor) og fordi jeg oppfatter bindingen som tryggere ved hekt. I og med at der montert på "dra-på-ski", så er ikke den sakte vridningstryggheten til dynafit like relevant.)