Vil legge til en personlig erfaring om Norrøna Narvik
|
Entusiast
|
Entusiast
Som andre sier er ytterstoffet veldig viktig.Jeg har brukt Norrøna Narvik i vel et år nå, og er jevnt over fornøyd med den, spesielt på grunn av passform. Jakken har Gore-tex soft-shell, som gjør at den ikke blir like "kald" og stiv som en badass XCR. Neste gang tror jeg imidlertid jeg skal gå for en slik. Jeg ser at ytterstoffet ikke er like slitesterkt, jakken "loer" litt på enkelte slitasjepunkt. Samtidig merker jeg at velcroen utenfor den lengste glidelåsen kan bli et problem med tiden. Nevnte lås er heller ikke vanntett/tapet, men har ikke sett på dette som noe problem. Jeg savner imidlertid en vanntett lomme i den forstand at den også er vanntett/kondenstett fra innsiden. Med høy aktivitet blir det gjerne noe kondens som vil ut, og mobiltelefoner/mp3-spiller ser ikke ut til å trives særlig godt da.Jakken koster 4000 veil, men enkelte Intersportbutikker har hatt den nede i 3200. Vil du gli inn i mengden så kan du jo gå for 71°nord-jakkene til Bergans, de er i vinden for tiden. Froståelig er det også, de ser sabla solide ut.Whiteout er det vel norrøna som står bak, så her kan man kanskje forvente samme kvalitet og service?
|
|
|
 Gore tex er verdens beste!!!!
|
Fersking
|
Fersking
GT er ikke bra på noe, men kan brukes til alt. Det puster, iallefall før det blir under null og membranen fryser igjen så du blir våt av svette. Det er vanntett, den første måneden, om du ikke går med sekk på. Som produsentene sier, " du skulle ikke tro det fantes et slikt plagg!" Så for deres egen skyld, ikke kjøp noe annet enn GT.
|
|
|
 Nike og Peak
|
Medlem
|
OP
Medlem
Nike (ACG) og Peak (HIPE), hvordan er det? Hørte at noen ikke likte det pga. pusteegenskaper. Svetten bare la seg på innsiden av jakka...Mulig det var en litt eldre jakke, så i en Nike ACG jakke, at det var dri fit, og det puster jo som bare det. Synspunkter? erfaring?
|
|
|
 Nike ACG.
|
Entusiast
|
Entusiast
husker ikke navnet på modellen ,men hadde aldri noen problemer med pusting eller lufting. Jakken var spekket med lufte-mulihgeter, og det pustet veldig bra.
|
|
|
 71 grader nord jakken
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
det nye 71 grader noed jakken er driit kul...lofoten er heller ikke styg ass!!!
|
|
|
 Røldal
|
Medlem
|
Medlem
Jeg har hatt Norrøna Røldal i et år nå og har ingenting å utsette på den. Den puster bra og jeg har foreløbig ikke blitt våt i den. Ikke antydning til slitt heller. Det er heller ikke noe problem å ta den av og på, man blir fort vant til å tre jakken over hodet. Dessuten synes jeg Røldal annoraken er mer komfortabel i bakken enn de flste vanlige jakker jeg har kjørt med. Har kjørt med Norrøna i mange år nå og hatt ca. 7-8 jakker, de fleste i gore-tex, og har ingenting å utsette på kvaliteten. Bruker forøvrig en Norrøna klatrejakke (3 lags gore-tex) som regnjakke til vanlig, og den er potte tett. Whiteout er snowboard/jibbe kolleksjonen til Norrøna, det er i realiteten et Norrøna produkt, og har samme kvalitet som Norrøna produktene. Jeg kjører med Whiteout bukse nå som jeg også er fornøyd med. Eneste minus med den er at hendlene på glidelåsene ser ut til å være av litt dårlig kvalitet, de går ihvertfall istykker på min bukse, spesielt to små glidelåser nederst på beina. Stoffet nederst på beina ser forøvrig ut til å holde bra (kjører alpint) Hvis du skal gå for en Norrøna jakke så må du huske å kjøpe den litt stor. Det er skallbekleding, det betyr at du må ha litt klær under hvis det er veldig kaldt. Men det vet du sikket 
|
|
|
|
|
|
 Det koster å holde seg tørr og se bra ut samtidig!
|
Medlem
|
Medlem
The North Face har klær til enhver situasjon, jeg har en Ama Dablam som er 3 år gammel og den er moden for å byttes i en av årets toppmodell. Litt vedlikehold med barbermaskin og "impregnering" av gore-tex'n har holdt meg tørr for det meste, høljer det ned blir du våt uansett om du har g-t, dermi, eVent etc.!!Er vel litt smak og behag, ikke noe som nødvendigvis er bedre enn noe annet. Jakker til over 4tusen kroner har mye av de samme egenskapene, men passform og noen tekniske løsninger er ulike. Finn deg en du liker og ta godt vare på den, da har du den i flere år 
|
|
|
 e-vent
|
Fersking
|
Fersking
Spørs hvilken modell såklart, men helt vanlig skallbekledning skal tåle 30 000mm,, men heng deg ikke opp i vannsøylene, det er bare tull. Hvis en jakke er klasifisert som waterproof, så er de internasjonale reglene så kvasse at jakka funker uansett. De gamle pvc "gummi" jakkene har sikkert en uendelig vannsøyle , men de puster ikke spesielt bra!! Alt som ikke er gummi vil slippe inn vann når vannet er under press (f.eks under en sekk) over tid.. Skal du på langtur så impregner jakka godt på skuldre,,, Men sjekk vanntetthet i forhold til pusteegenskaper og stæsj (snølåser, lommer osv) som du vil ha.. så finner du en perfekt jakke..
|
|
|
 Jakker
|
Medlem
|
Medlem
Når en er ute etter jakker er det mye smak og behag. For meg er det viktig at den puster. Nesten uansett temp er jeg svett når jeg setter meg i heisen eller stiller meg i skitrekket. Da kommer pusteegenskapene til sin rett. Puster ikke jakken godt får du en kald fornøyelse på veien opp. Hadde selv en HH Veglasjakke med Hellytec XP i fjor og var godt fornøyd. Ikke alverdens dyr heller..2700 eller noe på XXL. Den begynte derimot å flises opp i membranen under snølåsen. Da var det bare å sende den inn til HH og plukke ut ny jakke. Så nå står det mellom HH Response med eVent membran og Mammut Cumbre med GoreTex. HH jakken puster best, men kanskje mammutten er tøffere.. Siden jakken nesten skal brukes året rundt ser jeg det som en fordel med snøskjørt man kan ta av. Velg den DU synes er finest og som passer ditt behov. De fleste har vanntettheten du trenger, men ikke alle puster like bra. Lykke til
|
|
|
 Bergans!
|
Medlem
|
Medlem
Bergans er tingen! Bergans snowdrift jakke, er en kjempe god jakke, med stor bevegelighet. Ypperlig til snowboard,alpin og telemark!
|
|
|
 dyr da
|
Medlem
|
Medlem
er jo ikke så billige da. 2900 ca.. ellers har jo fjellreven noen som er litt rimeligere"!
|
|
|
 jakke
|
Medlem
|
Medlem
kjør enten røldal, eller lofoten med 3 lags xcr tex , eller sweet, men de er med vanlig 3 lags gore tex. white out er jo og feite. men om vintern trenger du ikke jakke med mest vanntetthet. men bedre puste evne. derfor er røldal med 2 lags tex. dyre er de jo alle, men det er verdt det.
|
|
|
|
|
|
 Bergans
|
Medlem
|
Medlem
Bergans er bra.. puster selv om det blir møkkete (det gjør ikke Gore tex). Bra jakke med mange funksjoner dessuten er den billigere enn norrøna.. Jeg vil si at Bergans er den jakka man får mest for penga
|
|
|
 Kan virkelig anbefale....
|
Medlem
|
Medlem
Norrøna Lofoten, jakke i softshell og buksa i xcr. Har lys jakke, svart bukse og de kule gule glidlåsene går igjen på begge plaggene. De tekniske løsningene er gode og det er uten tvil skikkelig norrønakvalitet. Burde være det når settet koster 8600,- veil  Nordmøre here I come!
|
|
|
 jakker
|
Medlem
|
Medlem
har hatt 3 bergans jakker(brukt 2 av de). hatt problemer med at de lekker. har sendt de inn og fått kjempeservice og ny jakke hver gang, men denne gang var jeg lei og gikk i en sportsbutikk og byttet snowdrift jakken i en lofoten xcr softshell. sviindyr jakke, får håpe den er verdt pengene. litt irriterende å tenke på den sinnsyke forskjellen det er på produksjonskostnadene på de og utsalgsprisene. men men. sto i butikken og hadde tenkt å kjøpe den sweet jakken med lufting på ryggen, men når snorer løsnet og falt av når jeg prøvde den i butikken ble jeg litt skeptisk og valgte en norrøna i stedet.
|
|
|
 salg..
|
Entusiast
|
Entusiast
Hvis noen ønsker full ski beklednign til en grei pris, sjekk ut min side med påfølgene annonse... ;-)
|
|
|
 Norrøna
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg bare lurer på om det er noen som vet prisen på norrønna lofoten softshell jakken? Jeg ser på norrøna sine sider at den koster 2999, men mange som har skrevet opp i 4000. For øvrig så leter jeg etter en jakke mellom 3000 og 4000. Liker Norrønna vestveggen, men leste at den ikke har snø stopper, ikke det at det er hovedsaklig nødvendig, men det er et pluss å ha det. Noen som har noen gode eksempler? Vil helst ha 3-lags gore tex etc.
|
|
|
 Norrøna
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg bare lurer på om det er noen som vet prisen på norrønna lofoten softshell jakken? Jeg ser på norrøna sine sider at den koster 2999, men mange som har skrevet opp i 4000. For øvrig så leter jeg etter en jakke mellom 3000 og 4000. Liker Norrønna vestveggen, men leste at den ikke har snø stopper, ikke det at det er hovedsaklig nødvendig, men det er et pluss å ha det. Noen som har noen gode eksempler? Vil helst ha 3-lags gore tex etc.
|
|
|
|
|
|
 to forskjellige modellar
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Grunnen til at folk har sagt to forskjellige priser på lofoten softshell jakka er at det er to forskjellige modeller. Den eine er med trelags goretex og kostar over 4000, medan den andre er kun vannavisande og kostar litt under 3000 spenn. Sjølv har eg den reine goretex jakka til lofoten og er veldig fonøygd med den, den er trelags goretex, har snøstoppar og mange andre gode løysingar. Eg hadde lofoten si softshelljakka med goretex tidligare, men måtte senda den inn på reperasjon og valgte den med rein goretex istadenfor då eg fekk ei ny jakka av norrøna. Meir fonøygd med den nye. Den tørke fortare, er lettare og meir bruksvennlig når da gjeld sommar/vår aktiviteter, syns no eg. Ei god skijakka Koste vel litt over 4000 spenn..
|
|
|
 sweet eller berghans
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
sweet lager veldig bra jakker i gore tex...Dessverre er de kjempedyre(prisen ligger på rundt 4000kr.).Ellers er de berghans modellene fra 71 grader nord fått bra krittikk.Litt stiv pris der,men billigere enn sweet.
|
|
|
 Hvor
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
får man kjøpt sweet jakker? Noen som vet? I bergen altså. .
|
|
|
 sweet i bergen
|
Medlem
|
Medlem
platou sport selger, hadde en del jakker før jul.
|
|
|
 Voss..
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dei selge sweet jakke i bulabutikken på Voss òg..
|
|
|
 Mulig jeg har spurt før (gidder ikke scrolle opp)...
|
Medlem
|
OP
Medlem
Nike ACG, bra? Hvordan er det meg puste egenskaper? Ser de bruker Nike's "Dri-fit", funker det like bra sånn som i t-skjorter, shortser ol.?
|
|
|
|
|
|
 kjøp en bergans jake
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 bergansjakker
|
Medlem
|
Medlem
er på salg i bergen nå. så i bt at en butikk solgte snowdrift for 1900kr. tror det var sportsdepotet i marken
|
|
|
 Oakley og Lindeberg..
|
Medlem
|
OP
Medlem
Hva med Oakley og Lindeberg da?Lindeberg er vel ganske ny, men noen som har rukket å prøvd? Bra, dårlig? Oakley er vel et ganske "gammelt" merke, hvordan er det da?
|
|
|
 Jakker med eVENT eller Entrant ?
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Noen interessante tall her:http://m3relations.com/media/ground/eVENT/USMilitaryreport.pdf Er det noen som kan anbefale jakker med eVENT eller Entrant-membran?
|
|
|
 Entrant membran- håpløse greier
|
Fersking
|
Fersking
Kan på det varmeste ikke anbefale entrant-membran, hadde en jakke med det, og fuktigheten inni jakka ble til is.. ganske ubehagelig i lengden. sats heller på noe mer annerkjent..
|
|
|
 Topptur
|
Medlem
|
OP
Medlem
Lofoten? Råe jakker, eller?
|
|
|
|
|
|
 whiteout
|
Fersking
|
Fersking
Eg har whiteout jakke og er veldig godt fornøyd med den.
|
|
|
 Norrøna Lofoten
|
Entusiast
|
Entusiast
Den nyeste kreasjonen i Lofoten segmentet.. Lofoten iPod eller hva den nå heter.. Har selv fjorårs modellen av Lofoten og er VELDIG fornøyd..Den rosa Lindeberg jakka som Jon Olsson har kjørt med er også fet..
|
|
|
 jakke styr
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det med vassøyle kan ein ta med ei klype salt. Det eg ser på som viktig er slitestyrken til membranen. Etter mine erfaringer med Gore Tex og Triple Point (tidligare versjon av Event) er at membraner som er spraya på er meir slitesterke enn Gore T. Gore har ein lei tendens til å sprekka opp.Eg trur Bergans har nokon av dei beste jakkene, også er dei rimlige!! Men Klättermusen er det koolaste. Lykke til
|
|
|
 Sweet crusaider
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har nettopp kjøpt meg en sweet crusaider. Jeg synes den er veldig bra. Den har bedre passform og mye bedre løsninger enn f.eks. Norrøna Arc'wall og Trollveggen som jeg har hatt tidliger. Så med andre ord anbefaler jeg sweet jakken. I bergen får du dem på platou og Ute, men jeg tror ikke de har mange igjen.
|
|
|
 Dunjakker..
|
Medlem
|
OP
Medlem
Hvilke dunjakker er det som er bra da? Noen som har prøvd Norrønas? Andre? Nike, Haglöfs, Peak, Oakley, andre?
|
|
|
 ...
|
Medlem
|
Medlem
har en Hagløfs dunjakke uten gore-tex, gikk hull i den etter bare en uke pluss at dunet tyter ut av den stadig vekk!:( husker ikke helt hvliken modell d var.Kjøpte meg Norrøna lofoten hardshell jakke forr en stund siden og er veldig fornøyd.
|
|
|
 skal du ha en..
|
Entusiast
|
Entusiast
ordentlig og kul jakke er whiteout tingen. Jeg er kjempe fornøyd med min ihvertfall.
|
|
|
 Gore-tex vs. Softshell
|
Fersking
|
Fersking
Mye interessant å lese om jakker og membraner. Kjøpte min første Norrøna Trollveggen i 1990. Flott plagg til klatring, tur og ski, og mye nytt har sett dagens lys siden den gang. Min erfaring er at Gore-tex funker bra i det meste av vær, men også at jeg blir vått uansett. Langtur i regn blir for tøft, særlig når plagget er brukt en del, og i kaldt vær kondenseres svetten på innsiden av plagget. Til skigåing og kjøring vurderer jeg softshell som supplement eller erstatning. Jakke vs. anorakk foretrekker jeg det første, pga luftemuligheter og lettere å ta på. Det skal ikke være lett å skaffe seg stæsj...
|
|
|
 Arcteryx
|
Fersking
|
Fersking
Har selv Arcteryx Alpha SV og er strålende fornøyd med den. Såvidt jeg vet er det den letteste av GoreTex-Jakker du finner. Vunnet mange priser og jeg skjønner hvorfor. Har ikke noen stor erfaring fra andre merker men kan ihvertfall gå god for denne jakken. Viktigst av alt, det er den som ser tøffest ut. 
|
|
|
 Snømannen...
|
Medlem
|
OP
Medlem
...stikk på en sportsbutikk og kjøp gore-tex inpregnering, da holder jakka seg lengre, blir ''tett igjen''. Funker som faen...
|
|
|
|
|