Gaustatopp-tråden 09/10
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Fjorårets tråd fungerte jo fint, så da kan vi vel starte en i år også? Rapporter om vær, føre, snødybde osv på østlandets topptur-topp 
|
|
|
 Re: Gaustatopp-tråden 09/10
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg begynner selv jeg; noen som kan rapportere om forholdene nå? I følge yr har det snødd hele uka. Sugen på en tur til helga. I fjor var det et webkamera som viste toppen, men jeg finner det ikke igjen (gaustablikk.no fungerer ikke).
|
|
|
 Gaustad
|
Fersking
|
Fersking
Hei!Har bare gått Gaustad toppen på sommer tid, men er helt klar for en topp tur eller fler der i vinter. Veit noen om kart over hvor det er fint og kjøre ned?
|
|
|
 Angivelse av renner
|
Medlem
|
Medlem
I lenken fra i fjor mener jeg å huske at det ble lagt ut et bilde der hver renne hadde et nummer. Om den kommer tidlig inn i lenken, vil det gjøre orienteringene enda mer oversiktlige. Dette er en genial lenke. I år skal jeg også forsøke.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Her er det jeg laget i fjor
|
|
|
 Hvor skal man starte
|
Medlem
|
Medlem
om man vil starte med lavest vanskelighetsgrad/bratthet? En slags rangering og stigende rekkefølge om man vil.
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Av de fem rennene jeg har kjørt vil jeg rangere 9 som lettest og deretter 4. 1,5 og 7 er vel ganske like. Letteste turen innenfor bildet er rett ned fra tårnet (grønn linje uten nummer). ørjan
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Godt å se at LarsThomas har videreført tråden jeg startet opp i fjor! Flott hvis folk er aktive å holder den oppdatert i år også.. Måtte det bli en bra vinter! 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Noen som veit om hiesen er oppe å går nå? Jens
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
FF-medlem (VG) skreiv til meg at: Har sjekket ang Gaustabanen. Planlagt gjenåpning er i februar 2010. I skrivende stund holder jeg på med undersøkelser om Formannsapet i Rjukans sak om kvisting av offpisttrasè under KROSSOBANEN (sak fra 2005) Nærmere info legger jeg ut når jeg har fått svar fra bla. heisselkapet.
|
|
|
 Har det...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...kommet nok snø nå eller hvordan ligger vi an?
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Sitat Gammel-Erik:...kommet nok snø nå eller hvordan ligger vi an? Har ikke vært så mye feedback på det, men jeg skal sjekke ut på søndag. Gaustablikk melder 45cm på sine sider, holder det til en base? Kommer til å ta med noen gamle rossi scracth bc som stein-ski 
|
|
|
|
|
|
 Ikke sant.
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ser at været er iferd med å bikke under null på lørdag i området. Lurer på enten blikk eller beito. Blire blikk er det fristende å ta turen opp. Kan du ikke sende opp en kid med lovnader om å kjøpe øl til han eller no?
|
|
|
 Kart
|
Fersking
|
Fersking
Veldig bra oversikt av Ørjan. Er drit klar for en eller fler turer opp dit snart.
|
|
|
 Det var...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
..temmmlig vått deroppe idag. Det sluddet på Gaustablikk,men snødde på toppen. Vi si det ligger ca 35-40 cm uttafor i skisenteret. Mer på fjellet. P.g.a endel vind og dårlig sikt var lite vits å gå opp i dag.Sånn det var der idag vil jeg si at det er fullt kjørbart nå.
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Var på toppen i dag, våt og tung snø i bunn som gikk over til hardere og tørrere over tregrensa. Ganske ok føre i renne 1, men vi holdt oss ute ved kanten av renna ved steinene pga. litt skummel lagdeling i snøen. Vi løste ikke ut noe større snømengder dog. Over halvmetern med snø i skogen, litt mindre på snaufjellet pga vindtransport. Det finnes lommer med mye snø. Ved røde kors hytta i bunn: På toppryggen:
|
|
|
 PÅ toppen i dag
|
Fersking
|
Fersking
Hei alle sammen,i dag var jeg på toppen etter 95 flotte minutter i oppoverbakke.Blå himmel, sol, noen minusgrader og svak vind. På toppen blåste det ganske mye og det var kaldt!Snøen på toppryggen så veldig annerledes ut i forhold til da Lars Thomas var der: vinden har skapt enormt mange "sastrugi" (= sopp-lignende formasjoner, mellom 20 og 60 cm høye) og dette gjør det vanskelig både å gå opp og ikke minst kjøre ski nedover.Dette var begrenset de 30-40 høydemeter på toppen av fjellet.Nedenfor for dette området var snøen meget bra å kjøre på: kompakt underst og cirka 10 cm kornete løssnø på toppen.Jeg kjørte på utkanten av renn nr.1 (mot tårnet), der forholdene var best. De andre rennene hadde mer "sastrugi".Det siste "henget" før det flate, åpne partiet i bunnen av fjellet var gjennomblåst og mange steiner "tittet frem": der ble det sakte kjøring og full konsentrasjon for å redde skikantene. Det gikk veldig greit.I lavskogen var kjøringen veldig bra, med god snø.Knall dag, ingen andre å se, bare meg og fjellet...
|
|
|
 Siste nytt?
|
Fersking
|
Fersking
Noen som har siste nytt om forholdene? Vurderer å ta turen opp på søndag.
|
|
|
|
|
|
 Tidsberegning
|
Fersking
|
Fersking
Hellu! Hvor lang tid bør man regne for å gå opp på toppen? Og er utganspunkt røde kors hytta på vinteren også? Har vært på toppen utallige ganger på sommeren, men da har det alltid vært bart der. Vil man følge samme "stien" på vinters tid? Jens
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hvor man bør gå avhenger litt av rasfare. Det vanligste er å gå rett opp etter svingen ved den lille hytta med all spiker-planken liggende utenfor. (ironisk hvis dette er rødekors-hytta - lett å skade seg der) Derfra sikter man seg inn litt til venstre for tårnet. (Ved rasfare tror jeg man bør holde litt mer til venstre). Har også gått opp til venstre for "heis-huset" i den renna som går ned der...men kun på våren når veien har vært åpen.
|
|
|
 Veldig grei tråd.
|
Fersking
|
Fersking
Noen som har vært der i midten av november09? Ser det skal snø litt denne uken, og været skal være litt pent lørdag 21 nov, ( http://www.yr.no/sted/Norge/Telemark/Tinn/Gaustatoppen_turisthytte/helg.html ), noen som trur det kan være smart og ta turen opp ditt denne dagen 21 november? Har utrolig lyst, aldri stått slik pudderkjøring, med renner,og slike "hopp", har kunn vært utenfår løypa på div skisentere. Har stått endel på det meste som er av Brett(board), men trur detta blir både en utfordning, og kjennelse får beina, men gleder meg som en liten unge. Tenkte å muligens slenge meg ut i renne nr 9, 7 eller 1 fra Ørjans bilde (Genialt Ørjan, takk), som jeg syntes så fettest ut, og som jeg får mest tid i, men som sagt, aldri vært på stedet, så har ikke prøvd en av de 14 mulige rennene, så ser fram til første tur, og tar gjærne imot tips:) -Daniel.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Til Danielsan. Jeg leser at du: "har kunn vært utenfår løypa på div skisentere" . Det jeg spør deg om da, er om du har kunnskap om skredfare og om du har søker, stang og spade som er obligatorisk når man skal opp på Gaustatoppen? Bakdelene med å kjøre lengre bort enn renne 4 for oss med brett er at man kommer i feil posisjon/rettning mot parkeringa. Endten må man skrå veldig tidlig "skiiers høyre" som gjør at en del av turen blir ganske kjip, ellers så må man på med truger å gå tilbake. Litt dårlig forklaring av meg men du skjønner det når du er der.
|
|
|
 Forhold 15.11
|
Fersking
|
Fersking
Da kan jeg svare selv: var en tur på søndag og forholdene var vel oppsummert midt på treet. Fra hytta og oppover var det et skarelag på noen cm som ble hardere jo lenger opp man kom. Videre oppover mot venstre siden av tårnet var det hardt og tidvis isete, med partier av tynne lag med fokksnø.Jeg snudde ca på høyde med foten av rennene, delvis pga at jeg var sent i gang og at det snart ble mørkt, delvis pga forholdene oppover.Det så ut som det var bra med snø i rennene, så med litt snø denne uka, blir det sikkert fine forhold. Jensern: hvis du regner et par timer opp, har du sånn passe grei tid. Noen bruker 1,5, andre rundt 3.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hardt er ikke så dumt nå IMHO. Lite er så trist som perfekt pudder uten såle - noe jeg har opplevd noen ganger der oppe. Det blir fort dyrt (og farlig). Er det noen som vet hvordan den lette nedfarten helt til skiers-right er? Funderer å ta en tur med samboer, og da er det en aktuell nedfart.
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er meldt på yr om ca 28 cm med snø på mandag.. og sol på tirsdag! Noen som vet hvordan snøen er på gaustatoppen etter mildværet som har pågått en stund? Noen som tenker seg en tur på tirsdag?
|
|
|
 Noen som tenker på...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...en tur på lørdag 28.11?Lurer på å parkere kompisene på skisenteret siden de ikke er veldig toppturorientert og ta turen opp. Hyggelig/tryggere å kjøre sammen. Jeg er fjellvant og kan ta vare på meg selv,men gidder ikke være barnepike.Om fler er i samme båt ,legg igjen en liten beskjed!
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Var der en tur idag, strålende sol og vindstille. Og for en tur! Faktisk en av de beste jeg har hatt der oppe føremessig. Mildværet i det siste har lagd en bra såle og oppå der lå det 20 cm florlett pudder i rennene. Gradvis mindre nysnø nedover. Kjørte en usporet renne 4 sammen med etpar trivelige karer jeg traff på toppen. ørjan
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nydelig dag på toppen i dag... ...og 15-20cm med nydelig pudder i rennene (her fra renne 4) Vi fant også en del fasettering, som kan bli skummelt med nye lag snø oppå senere utover sesonge
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Sitat ørjan:Var der en tur idag, strålende sol og vindstille. Og for en tur! Faktisk en av de beste jeg har hatt der oppe føremessig. Mildværet i det siste har lagd en bra såle og oppå der lå det 20 cm florlett pudder i rennene. Gradvis mindre nysnø nedover. Kjørte en usporet renne 4 sammen med etpar trivelige karer jeg traff på toppen. ørjan Takk for turen!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Går det greit å gå opp uten truger nå?
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Sitat Dozer:Går det greit å gå opp uten truger nå? Mener du å gå på beina opp? Det tror jeg blir strevsomt, det er alt fra gjennomslagskare til is til pudder på veien opp.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hm, hørte rykter om flere som gikk opp med bootsa i helgen..
|
|
|
 transport
|
Fersking
|
Fersking
Er man avhengig av bil eller kan det funke med kollektivt for å komme seg opp? (fra oslo..) Ble syykt keen nå!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Dozer, dere vi møtte på parkeringen i dag når vi skulle opp eller?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Det var nok det ja:-)Ble turen deres bra?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har hytte ved gaustatoppen og er der flere ganger hvert år, så har gått litt lei. Noen som vet om det er noen andre bra fjell i omrødet rundt gaustablikk?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Dozer: vi var jo litt sent ute men ble ok tur for det! bra førstetur for topptursesongen btw: trengte faktisk ikke trugene oppover, skibootsa holdt greit takket være sporet deres.. :cool
|
|
|
 Førjulstur...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg går ut i 3 uker juleferie fra neste uke og har tenkt til å ta en hverdagstur på Gaustatoppen før jul. Er det noen andre som har fri i ukedagene og som kunne tenke seg å slå følge oppover? -Per-Eivind.
|
|
|
|
|