Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
hjelp til valg av topptur/allroundski
#166368 29/10/2009 10:13 PM
onae Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

jeg skal ha meg nye topptur og allroundski denne sesongen. har tidligere hatt 07/08 mod av seth med duke. har vært veldig fornøyd med skien, men med den bindingen blir det tungt på de lange turene.

jeg har nå sett på k2 coomback og hardside og trooor jeg kommer til å velge en av disse.

men har noen her erfaring med disse skiene? coombaen er fristende, men virker veldig myk og litt skjør....

jeg har nå tenkt ¨å prøve meg på dynafit bindigner

vil jeg merke stor forskjell under kjøring mellom dynafit og duken?

¨håper noen kan komme med noen erfaringer eller begrunnede meninger fra eller til mellom disse skiene. eventuelt anbefale andre

kom gjerne med tips om plasser som har gode priser

Re: hjelp til valg av topptur/allroundski
onae #166369 29/10/2009 11:25 PM
Entusiast
Entusiast

Handleplassar:

Noreg:www.vpg.nowww.parkogpudder.no (evt .com..hugsar ikkje i farten)www.skishopen.com

Utlandet:www.sport-conrad.comwww.telemarkpyrenees.com

Bindinger:Dersom du liker å dra på litt og hoppe så løyser/knekker dynafiten lettare opp enn duken.

Ski: Gode valg begge to, sjøklv har eg gått for Side Stash skia og Marker Baron binding pga eg ynskjer litt meir breide og robuste bindingar. Som nevnt i eit anna innlegg er Hardsiden ei ski med litt meir fartseigenskapar og litt meir robust enn coombacken. Vil anta at du blir nøgd med begge to. Coombacken vil truleg vere litt meir lettkøyrd. Men den som prøver til vinteren vil sjå smile

onae #166370 30/10/2009 9:07 AM
Ringrev
Ringrev

Kjører Coomba med dynafit nå (181). Skiene er veldig allround: dvs veldig pålitelige men ikke gode på noe og ikke dårlige på noe. Synes de er litt kjedelige - de mangler litt feedback. Coomback'en flyter nok enda bedre.Har BlackCrows Corvus med dukeVedr. duke/dynafit:Hvis du kjører med rando-sko er det ikke merkbar forskjell mellom bindingene når du kjører, bortsett fra oppbygningen. Bruker du alpinsko blir kombinasjonen med duke stivere.

Jeg oppfatter dynafit som veldig robust. Har mindre tro på duke... ser for meg at den ikke er så sterk i gå-mode.

Utløsning: Begge to har høy nok din. Din 12 holder hvis man ikke er veldig tung eller er villig til å offre bena ved et fall. Jeg oppfatter dyanfit som tryggere ved seine vridninger (bein-brekker-snø), men mindre trygg ved hekt. Det er noe jeg tror.Dynafit krever litt mer forsiktighet når den tas på: is måfjernes.Dropp: har sett folk i parken på tryvann med jibbeski og dynafit...men jeg ser nok for meg at hvis du ofte dropper mer enn noen meter så er duke bedre. Hvis du velger dynafit-bindinger med eldre design, så kan de poppe ved dropp. Det gjelder ikke comfort eller vertical bindingene.

Den eneste grunnen til at jeg har duke på corvus'en er for å kunne bruke alpin-skoene.(Ski: tror generelt sett man velger for brede ski....men jeg skal ikke kaste noen stein....)

Hardside
onae #166371 30/10/2009 9:28 AM
Fersking
Fersking

Kjøp begge, so kan eg få dei du ikkje vil ha:)

Hardside fekk veldig bra kritikk i Åka Skidor...den beste offpiste skia av allroundkia som er testa..

"Den går bra på alla underlag och trivs bast i medellånga till stora svanger. Pålitlig."

Eg trur eg ville gått for K2 HARDSIDE! virka spennade...

og du er jo ikkje akkurat ein lettvektar:)

PS: Gje ein lyd om du skal bestille frå kontinentet:)

onae #166372 30/10/2009 11:38 AM
Fersking
Fersking

jeg kjører coomba med dynafit (12). Jeg synes dette er en veldig bra kombo, ihvertfall når tuppen kan gjøre jobben i løssnøen (nå må forsesongen blir de litt flaksete på hardt føre). men de bærer praktfullt i snøen, og er ikke altfor tunge å få med oppover (ift størrelsen). selve skien er myk foran, men stivere under skoen og bakover.

dynafit er overlegent å gå på, iforhold til duken. Den er også god nedover, om du legger litt penger i en sko av det litt stivere slaget. hvis du går for den billigste skoen, vil du merke stor negativ forskjell til duken. Duke har ikke god gåfunksjon: for lav oppbygning til skoen når det virkelig er bratt, og ellers tung og upraktisk å skifte mellom gå og kjøring. for meg er duken en binding for bakkekjøring kombinert med trasking utenfor bakken. derfor, for rene toppturer er det dynafit som gjelder. veldig robust, og løser skjeldent ut (har gjort det ett par ganger på noen drops..). Fritschi er en skjør plastikk binding, så den vil du heller ikke ha.

har veldig troa på de nye skia til k2, men har ikke fått prøvd dem enda. hardside/coomback virker spennende. kjøp ihvertfall en ski med litt bredde, det får du igjen for nedover. coombaen er vel 102, og det er ingen problem med dynafiten.

onae #166373 01/11/2009 9:03 PM
onae Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

vil jeg merke stor forskjell på dynafit tlt vertical st og ft modellen? ser at din graden går lenger på ft. løser st modellen lett ut?