Hadde jeg kjøpt duke nå så hadde jeg kjøpt den store fordi skoen min er 324mm som er akkurat på grensen av hva medium kan tåle.Jeg tror riktig nok at jeg heller hadde valgt Baron - veier rundt 85 og knærne mine tåler ikke mer enn din 12 uansett. Kan det være Baron som er "lille" duke?
Om duke/baron:- løfter skoen fra skien. Dette blir likt med en racing plate og fører til mer momement. Dette passer noen ski veldig godt, andre mindre godt. Coomba skal visst nok være bedre med lavere bindinger- litt trang i løs-snø (for meg har dette vært et problem ved kiting - når jeg står der med kiten i luften og ikke føler for å børste bindingene fri for snø....neppe problem ved toppturer)- tung (baron er letter)- Platen under skoen må justeres etter hvilken sko man har (Dvs IKKE BRUK ALPIN INNSTILLING DERSOM DU HAR RANDO SKO)
Siste punkt er viktig, og er grunnen til at jeg ikke har Duke i dag. Solgte de før/mens jeg fant ut av den reguleringen. I alpin-mode løser rando-sko ut på merkelige måter. Jeg løste ut gradevis på en bratt og isete travers med ett vann i bunden....ikke gøy! Lurer litt på å kjøpe baron/duke til et mega-fat oppsett for å kunne bruke alpinskoene mine, men også kunne gå på tur.