Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Korsbånd-framtidige toppturer på telemark...
#165872 16/04/2009 9:14 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Det ble en brå slutt på årets ski sesong, når det framre korsbåndet på høyre kneet sa takk for seg. Nå begynner opptreningen for å komme tilbake! smile Jeg er mest ivrig på toppturer og er lite i preparerte løyper.

Så her kommer spørsmål. Vil gjerne ha tilbakemeldinger fra telemarks kjører (gutter og jenter) som har opplevd det samme. Renner dere fortsatt på telemark? Eller har dere byttet til randonne? Operert eller ikke operert? Er det noen som er tilbake på toppturer/off piste uten operasjon, men bruker skinne? Opptrening, operasjon, opptrening og skinne? Hilsen en 30 åring som ser fram til en tidlig kajakk sesong.

Re: Korsbånd-framtidige toppturer på telemark...
Elizabeth #165873 16/04/2009 10:36 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei!Føler med deg. Jeg røk fremre korsbånd i venstre kne for 5 år siden og står idag telemark både i bakke og offpist. Jeg ble operert og det ble tatt sen fra hamstringssenen (tror jeg det heter) bak kneet og satt inn som erstatning for korsbåndet. Det ble også fjernet noe skadet menisk. Dette ble gjort i januar eller februar og jeg var på ski igjen i desember. Jeg trente mye etter operasjonen og har siden den tid også syklet mye sommer og vinter. Jeg mistet mye muskelmasse i benet siden jeg ikke kunne bruke det noe særlig før det ble operert og måtte derfor trene mye for å få opp styrken igjen. Jeg merker idag at kontakten med kneet er noe dårligere enn med det andre - det føles noen ganger som det mangler en nervetråd, men styrke og funksjon er den samme og jeg kan nesten bruke det som jeg vil. Men jeg merker at jeg blir fortere sliten i kneet visst det er harde forhold og jeg synes det er bedre å kjøre offpist i myk snø enn i hard bakke. Jeg bruker nå NTN og føler at denne pga bedre stabilitet er mindre belastende for knea enn gamle Cobra som jeg hadde før. Det kan også ha noe å si at en ikke står så lavt med denne bindingen.God bedring!

ørjan

Elizabeth #165874 17/04/2009 12:46 AM
Ivrig
Ivrig

Det er mulig du får en del viktig informasjon i følgende Blogg samt innlegg. Det fikk iallefall jeg (som man kan se wink

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=55073

Elizabeth #165875 17/04/2009 9:45 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ørjan: Det var gode nyheter! Trenger det akkurat nå smile

Animal: Takk for tipset. Har lest gjennom alt. Interessant. Kommer vel en kommentar fra meg også etterhvert på den bloggen.

Elizabeth #165876 05/05/2009 12:45 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Dette blir en talmodighets prøve!!! Fjella står der også i 2011 :wink Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves! :grin