Tidsforbruk - Dronningkrona
|
Fersking
|
OP
Fersking
Det er sikkert en del her som har vært på Dronningkrona. Ser at det i Toppturboka beregnes ca 6 timer på turen. (regner med at det er opp) Er det noen som har erfaringer ang tidsforbruket. Skjønner at det er avhengig av forhold, men er likevel nysgjerrig. Tenkte å ta turen i løpet av de neste 10 dagene, og planen er å gå fra p-plassen ved dalsbøen.
|
|
|
 Re: Tidsforbruk - Dronningkrona
|
Entusiast
|
Entusiast
Var på Dronninga for ca 1 måned siden. 6 timer er nok opp og ned i moderat tempo. Husker ikke tiden vi brukte, men tror jeg gikk på ca 3.30, inkl to korte matpauser. Det var knallhardt opp til Sandvikhaugen så gikk med skia på sekken store deler av den bratta. Avhengig av snøforhold, men anbefaller å kjøre ned den første bowlen ned retning Sunndal (Sandvikdalen hvis jeg ikke husker feil). Vi traverserte oss greit tilbake på oversiden kraftlinja, og trengte ikke å stake/gå for å komme oss tilbake. Men tror det kan være verdt å brenne bowlen helt ned for så følge kraftlinja opp igjen. Hvis en føler seg sprek nok.God Tur, Nydelig topp!
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Jeg gikk opp samtidig som oddefa og brukte en god del lenger tid. Er vel i normal form men svak i låra. Veggen opp fra kraftlinjene og opp var skikkelig tung formin del siden skia måtte på sekken. Jeg hadde 1 kort og en lengre matpause på vei opp, og tror jeg brukte 1,5 timer lenger enn super-oddefa.. hehe.. Men kom meg opp smilende. Og hvem smiler ikke når solen skinne, det er vindstille og man har snø under skia med 1600 høydemeter i vente? Det er bare å gi gass og komme deg opp så bruker du den tiden du trenger :-) Lenge lyst i disse dager ;-)
|
|
|
 Takk begge to
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for tipsene. Får se an værmeldinga frem mot helga. Blir det bra, blir det tur. Blir nok så teltet blir med, så vi får tatt kongskrona også.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Har gått turen på 2:55 på rosinbollediett, en god del hastverk, relativt autistisk lynne, og ganske lette randonneski. Normalt bruker en fyr i ganske bra toppturform vel ca. 4 timer inkl. en halvtimes pause ved kraftlinja, med relativt hastig tempo og tungt utstyr (lett skiutstyr på Dronninga er bare tull). En turkompis i gikk turen på 2:40 på Madshus Glittertind, nå før påsken. Om formen er ok så greier de fleste det greit på under 5 timer. De som er på en av sine første (store) toppturer bruker gjerne 6 timer. Mange går seg tomme underveis, så å pjalle innpå en rosinbolle i ny og ne er et bra tips om man vil unngå å møte veggen. Ta med minst 1,5 liter drikke.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Glemte å nevne en ting: Begynner man å traversere oppover mot venstre tidlig, så innebærer det fort 800 høydemetre med ganske ensformig og tildels vond traversering, om man kommer inn på isete partier. Har man godt feste på fellene, og greier å gå nogenlunde bratt rett oppover, så kan man vente med stigningen innover dalen, og ta hele bakken opp til fortoppen i ett jafs, rett opp, og styre utenom ispartiene. Det sliter en hel del mindre på senefester og knoker, synes jeg.
|
|
|
|
|
|
 Får fylle opp med proviant...
|
Fersking
|
OP
Fersking
Får vel sørge for at jeg ikke går tom på vei opp. Har funnet ut at det er lite vits i å pushe seg for mye på slike turer. Så lenge man ikke skal ha flere topper, og flere nedkjøringer på samme dag, er det like smart å spare kreftene til nedkjøringene. Bruker G3 Saint, med targa ascent, og scarpa t2x. Har hatt noen fine turer i de siste, og gleder meg. Gikk ca 6,5km, og 750høydemeter på 2timer skjærtorsdag. Var på Ruten, i Hemne kommune. Ligger ca 10 mil sørvest for Trondheim. Hvis du ikke allerede har vært der, er det absolutt verdt et besøk til vinteren. Du kan mer eller mindre kjøre helt ned til bilen, og jeg synes jeg så en god del bra linjer der oppe. Siste km går gjennom litt lett skog, så man får mye å kose seg med. takk for tipsene..
|
|
|
 Enig...
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ja, det var et godt tips. Har ekstra bøyle på bindingene, så det gir meg totalt 95mm ekstra høyde. Kommer godt med i bratte stigninger. Mye bedre å la låra gjøre jobben, enn å "balansere" og slite ut legger, og "sidemuskulatur". Bruker G3 alpinist-feller, og det føles som om jeg kan gå rett opp tyholttårnet...uten staver.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Har ikke vært på Ruten, men det blir vel sikkert enten i vår, eller før eller senere. I vår er det 190 Katana, Crispi XR og Hammerhead det går på. Gradvis tyngre utstyr hvert år, men kroppen tilpasser seg etter etpar turer, så det er bare fryd å gå oppover. Hælløfterene til Hammerhead er ikke av de aller høyeste, men det går greit, lell. Tydalsnebba fra Kårvatn er også en super tur nå, og Blånebba fra Søyådalen, om du ikke allerede har tatt de begge.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat skogy:Får vel sørge for at jeg ikke går tom på vei opp. Har funnet ut at det er lite vits i å pushe seg for mye på slike turer. Så lenge man ikke skal ha flere topper, og flere nedkjøringer på samme dag, er det like smart å spare kreftene til nedkjøringene. Bruker G3 Saint, med targa ascent, og scarpa t2x. Har hatt noen fine turer i de siste, og gleder meg. Gikk ca 6,5km, og 750høydemeter på 2timer skjærtorsdag. Var på Ruten, i Hemne kommune. Ligger ca 10 mil sørvest for Trondheim. Hvis du ikke allerede har vært der, er det absolutt verdt et besøk til vinteren. Du kan mer eller mindre kjøre helt ned til bilen, og jeg synes jeg så en god del bra linjer der oppe. Siste km går gjennom litt lett skog, så man får mye å kose seg med. takk for tipsene.. </p>
Lurt å tenke på nedturen ja - ta det fra en som har måttet snu midt i henget :)<p>Litt for mye stress og for hard pushing til å begynne med gjorde at jeg gikk helt tom. Neste forsøk gikk det fint dog! Nå har du betraktelig lettere stash enn det jeg slepte opp også så tar du deg tid i tillegg så bør det gå radig 
|
|
|
|
|