Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Toppturer på ski i "nærheten" av Lillehammer?
#165676 11/03/2009 10:51 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg er en østlending som etter ni år på Vestlandet skal flytte, om ikke akkurat hjem, så ihvertfall til Lillehammer. I Sogn kunne vi velge og vrake i toppturer, og til og med i Bergen har vi hatt muligheter innenfor en times reiseavstand. 2 timer fra Bergen ga selvsagt betydelig flere muligheter.Så - hvordan er det med Lillehammer? Jeg kan selvsagt studere kart til øyet blir stort og vått, men for å unngå å famle i mørket setter jeg altså pris på tips.For helgeturer på våren vil nok Jotunheimen/Hurrungane brukes mye, men finnes det muligheter innenfor akseptabel dagsturavstand?Hva med toppene sørvest for Sjoa? Traktorveg opp gjennom skauen og så sikte på Grøhøa, Svarthøa og evnt. Saukampen? Forslag mottas med takk :-)

Re: Toppturer på ski i "nærheten" av Lillehammer?
EspenGudevang #165677 11/03/2009 12:55 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Og apropos Lillehammer og omegn:Rondane er snøfattig og ofte avblåst i forhold til fjellområder lengre vest, men kan området likevel by på interessant skikjøring, f.eks. med utgangspunkt Rondvassbu?Eller er det slik at det uten unntak vil være mer fornuftig å ta turen til f.eks. Jotunheimen?

Lurer på det samme
EspenGudevang #165678 11/03/2009 4:23 PM
Medlem
Medlem

Tenkte selv at Rondane måtte være det nærmeste, men jeg har akkurat flyttet til Lillehammer og kjenner ikke området. Fant en guide på FF om SpÃ¥tindtoppen.Men hadde vært kjekt å ikke måtte kjøre i 3 timer en vei for å få seg litt urørt snø.

Spåtind
EspenGudevang #165679 12/03/2009 9:42 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Joda, det er vel noen heng på Spåtind som helt sikkert kan by på fin skikjøring, men utfra kartet ser det vel mer ut som en topp der en med fordel kan benytte lettere utstyr (fjellski)...? Jeg sier ikke at en tur med fjellski er mindre verdt, men meninga med innlegget var altså en jakt på topper som gir kontinuerlig, litt brattere skikjøring.

Saukampen
EspenGudevang #165680 12/03/2009 9:56 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg legger ellers merke til tips i tråden Topptur GÃ¥lÃ¥-Ruten, bl.a. Saukampen og Heidalsmuen.

EspenGudevang #165681 12/03/2009 12:25 PM
Entusiast
Entusiast

Man må nok reise et stykke i bil ja. Kan selvfølgelig få fine nedkjøringer fra Nevelfjell, men det er flatt og et stykke inn til fjellet så tipset er å gå med langrennsski opp med pudderskia på sekken (og gjøre det på en kveld, ikke sette av hele helgen til det...).

Ellers har jeg sett meg ut dette til påsken:http://turistforeningen.no/trip.php?tp_id=13506

Fant en diskusjon et annet sted på det store Internettet også: http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=6686Rondane har vel fått såpass med snø at det kanskje blir liggende litt igjen i Rondane fremover også?! :cool

EspenGudevang #165682 12/03/2009 1:00 PM
Medlem
Medlem

Ikke vet jeg, har ikke vært der. Bare fant guiden etter å ha googlet litt. Etter å ha lest at det tar ca 5 timer og at stor snøskredfare er nevnt, regnet jeg med at den var en helt grei tur.

Ruten er stadig besøkt av folk på turski, og etter det jeg erfarte i romjulen er det ikke så mange nedkjøringer jeg ville ha dratt på full rigg etter.Men jeg har bare sett på østsiden.

EspenGudevang #165683 12/03/2009 7:06 PM
Entusiast
Entusiast

Bruker ikke mye over 2 (maks 2 1/2 time)timer fra Lillehammer til Bøverdalen/sognefjellet. Da har en både Galdehøpiggen, Stetind + andre topper rundt Leirvassbu, toppene fra Loftet og hele rekka mot Krossbu (både fra Leirådalen og Sognefjellsveien). 20-30 min til med bil og en når Fanaråki og Hurrungane. Langt for en dagstur ? Synnes ikke det. Faktisk tar vi noen ganger hver vår disse toppene som dagsturer fra Elverum, og da kan du plusse på en time. Er det meldt knall vær er det enkelt valg. Noen kan pga av familie og jobb kun en dag, da er det bare å stå opp tidlig.

Jotunheimen
EspenGudevang #165684 12/03/2009 7:37 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Neida, to og en halv time til Leirdalen er slett ikke verst. Loftet, Bukkehø og andre topper er absolutt verdt å tilbringe noen timer i bil for å få med seg. Jeg står bare ved Strandtorvet med tommelen i været og så plukker dere meg opp på veien fra Elverum.Og det blir nok noen turer til Turtagrø denne våren også...