Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Teknologien i skredsøkere
#165608 03/03/2009 10:01 AM
accet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har tenkt litt her på den teknologien som er i de nyeste skredsøkerne. Og en ting jeg stusser over er hvorfor ikke dagens skredsøkere kan kombineres med gps-teknologien. Med tanke på hvor langt de har kommet her, så burde det da ikke være problem å kombinere dette....kjøpte akkurat en gps hundepeiler til mine foreldre i gave, og så jo helt klart en ekke fordeler med dette.Er det noen her som vet hvorfor dette ikke finnes??

Re: Teknologien i skredsøkere
accet #165609 03/03/2009 10:26 AM
Medlem
Medlem

har ikke så mye peiling på disse greiene men kanskje gps-en ikke vil få signal 3m under snø...

accet #165610 03/03/2009 10:44 AM
accet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

det er forsåvidt mulig det, men hva med mulighetene for en som feks brekker beinet på ett avsidesliggende sted, lete etterfolk som har gått seg bort i fjellet? Tror bare at en gps-sender ville gitt en enda bedre trygghet, og at skredsløkeren som verktøy ville blitt veldig mye bedre og mer anvendlig

accet #165611 03/03/2009 10:57 AM
Entusiast
Entusiast

accet har jo et veldig godt poeng her. skal til innkjøp av søker til høsten og GPS-funksjon ser jeg på som et pluss.Prøvde et søk på google, etter "skredsøker gps" og leste sånn veldig raskt at dette var noe som skulle komme med tiden.

Noen som vet noe mer?

ja
accet #165612 03/03/2009 11:53 AM
Entusiast
Entusiast

Det finnes lignende saker. Husker ikke navnet, men så det på Outdoor Retail i Salt Lake sist vinter. Er gps baserte med knapp får nødsituasjoner der den varsler et sted og du kan bli lokalisert. De kan også brukes til sporing, slik at de hjemme kan sitte på nettet å se bevegelsene dine. Men de er ikke kart eller skjerm på disse. Så funker kun til en ting.

Kombinert gps, skredsøker å nødvarsling (med lokalisering) må jo være et bra produkt, om det finnes eller ei!

Gps og skredsøker
accet #165613 03/03/2009 11:59 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvis poenget var å bruke GPS-teknologi for å lokalisere begravde personer, så vil det trolig fungere dårlig. Det finnes GPSer som er nøyaktig nok, men GPS-teknologi krever at du har direkte "line of sight" mot satelitt og dersom du er begravd vil du trolig ikke få koordinatfesta posisjon. GPSer mottar kun signaler, sender ikke. Men for å sende koordinater på rasområdet til redningstjenesten, så kan jo det ha noe for seg. En annen sak er at det er ikke bestandig du får inn nok satellitter om du har bratte fjell på alle kanter.

accet #165614 03/03/2009 12:02 PM
Entusiast
Entusiast

Fant de to typene jeg så på Outdoor Retailer sist sesong. Men ser det finnes noen flere typer..

http://international.findmespot.com/http://www.acrelectronics.com/

accet #165615 03/03/2009 12:26 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat pete:Hvis poenget var å bruke GPS-teknologi for å lokalisere begravde personer, så vil det trolig fungere dårlig. Det finnes GPSer som er nøyaktig nok, men GPS-teknologi krever at du har direkte "line of sight" mot satelitt og dersom du er begravd vil du trolig ikke få koordinatfesta posisjon. GPSer mottar kun signaler, sender ikke. Men for å sende koordinater på rasområdet til redningstjenesten, så kan jo det ha noe for seg. En annen sak er at det er ikke bestandig du får inn nok satellitter om du har bratte fjell på alle kanter.

Snø stopper gps-signaler veldig effektivt. Bølgelengden er i mikrobølgespekteret, så vann er ideelt for å blokkere dem. Dermed er det ikke gjennomførbart å bruke gps for lokalisering av begravde personer. Presisjonen i lokaliseringen vil heller ikke være veldig bra uten at enheten er koblet til en bakkestasjon.

Å bygge inn gps i skredsøkeren vil jo være kompliserende og fordyrende for selve søkeren. Selv vil jeg heller ha en separat gps, med skjerm, kart osv, enn denne bygget inn i søkeren. GPS er jo uansett et passivt format (enhetene har normalt ikke sendere), så det er ingen som i utgangspunktet vet hvor du er når du bruker gps-en din. Den må isåfall sende et separat signal på en annen frekvens for å fortelle noen om hvor du er.

accet #165616 03/03/2009 4:37 PM
accet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Vet at gps signalet er heller dårlig når det kommer hindringer i veien....bare å kjøre gjennom en tunnel så er jo det mista. Så vet at gps ikke vil hjelpe om man skulle vært tatt av ras og er begravd!

Men sånn jeg ser for meg en bruken ville vært følgende: Når man starter turen så ville jo søkeren være i sendeposisjon, som du har på en vanlig skredsøker. Den vil da sende ut både gps-signaler og lokalsøk for en skredsøker. (feks Garmont astro 220 sender ut signaler i en radius på ca 10 km mener jeg å huske).

Skulle en bli tatt av skred og gps-signalene av den grunn bli mistet, så vil det feks dette markeres i mottakeren ( feks blinke på siste anmerkede sted). Den som da har mottakeren vil da ha en pekepinn på hvor han som ble tatt av skred sist var "merket". Mottakeren settes da over i søkposisjon på feks lokalsøk ( ren skredsøkerfunksjon).

Mulig dette blir en dyr affære i forhold til antall kjøpere av skredsøkere. Men teknologien finnes jo allerede, er bare snakk om å tilpasse dette.

Som jeg nevnte såvidt tidligere, så kan det finnes flere grunner til at man trenger en søkefunksjon. For de som ferdes i fjellet, så er det ikke bare ras som er faren. feks å skade seg i ett fall, bli værfast er kjente problemer. Derfor syns jeg en løsning som dette vil gi mye mer fullverdig fjellverktøy.... I tillegg vil man kunne vite nøyaktig posisjon om hvor man befinner seg. (Er du i nærheten av noen spesielle farer, feks stup).Dine turkamerater vil også til enhver tid vite hvor du befinner deg og motsatt, er jo ikke alltid man har de i øyesyn. Hadde det eksistert ett produkt som dette, så ville iallefall jeg vurdert det, selv om produktet fort kunne kommet opp en 8000-9000 sikkert ( mammut barrywox ca 4000 + astro 220 kr 5000 )

Tror jammen jeg skal patentere denne løsningen.....ser for meg Skaperen i nær fremtid:D Og så til dere skeptikere her inne...når jeg har tjent millioner på dette så skal jeg gi dere en gratis som dere kan teste ut!!!!

Spot
accet #165617 04/03/2009 11:03 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat accet:det er forsåvidt mulig det, men hva med mulighetene for en som feks brekker beinet på ett avsidesliggende sted, lete etterfolk som har gått seg bort i fjellet? Tror bare at en gps-sender ville gitt en enda bedre trygghet, og at skredsløkeren som verktøy ville blitt veldig mye bedre og mer anvendlig

Spot er en fasinerende dubbiditt som funker til det du beskriver.www.findmespot.eu

accet #165618 04/03/2009 5:05 PM
accet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jo, men det jeg gjerne skulle sett her, var ett produkt som innholdt flere løsninger. Ser ikke helt for meg å være spekket med 6-7 produkter rundt halsen....

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå