Vet at gps signalet er heller dårlig når det kommer hindringer i veien....bare å kjøre gjennom en tunnel så er jo det mista. Så vet at gps ikke vil hjelpe om man skulle vært tatt av ras og er begravd!
Men sånn jeg ser for meg en bruken ville vært følgende: Når man starter turen så ville jo søkeren være i sendeposisjon, som du har på en vanlig skredsøker. Den vil da sende ut både gps-signaler og lokalsøk for en skredsøker. (feks Garmont astro 220 sender ut signaler i en radius på ca 10 km mener jeg å huske).
Skulle en bli tatt av skred og gps-signalene av den grunn bli mistet, så vil det feks dette markeres i mottakeren ( feks blinke på siste anmerkede sted). Den som da har mottakeren vil da ha en pekepinn på hvor han som ble tatt av skred sist var "merket". Mottakeren settes da over i søkposisjon på feks lokalsøk ( ren skredsøkerfunksjon).
Mulig dette blir en dyr affære i forhold til antall kjøpere av skredsøkere. Men teknologien finnes jo allerede, er bare snakk om å tilpasse dette.
Som jeg nevnte såvidt tidligere, så kan det finnes flere grunner til at man trenger en søkefunksjon. For de som ferdes i fjellet, så er det ikke bare ras som er faren. feks å skade seg i ett fall, bli værfast er kjente problemer. Derfor syns jeg en løsning som dette vil gi mye mer fullverdig fjellverktøy.... I tillegg vil man kunne vite nøyaktig posisjon om hvor man befinner seg. (Er du i nærheten av noen spesielle farer, feks stup).Dine turkamerater vil også til enhver tid vite hvor du befinner deg og motsatt, er jo ikke alltid man har de i øyesyn. Hadde det eksistert ett produkt som dette, så ville iallefall jeg vurdert det, selv om produktet fort kunne kommet opp en 8000-9000 sikkert ( mammut barrywox ca 4000 + astro 220 kr 5000 )
Tror jammen jeg skal patentere denne løsningen.....ser for meg Skaperen i nær fremtid:D Og så til dere skeptikere her inne...når jeg har tjent millioner på dette så skal jeg gi dere en gratis som dere kan teste ut!!!!