Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger noen tips fra folk med erfaring..
#165450 08/02/2009 11:51 PM
Torshy Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hallo. Jeg er gutt på 21 år som har gått lei av snowboard. Har vært på noen toppturer nå på nyåret der pudderføre i Gausdal rett å slett er for bra akkurat nå! Mitt litt korte brett "graver" seg ned 30 cm i snøen når det ikke er skikkelig bratt og jeg har god fart. Så nå er det på tide med ski har jeg funnet ut. Og da snakker jeg om en telemarkski som primert er god for toppturer.

Jeg er 180 høy, og 75 kg, godt trent med god skierfaring. Har kjørt en del på telemark i de siste årene, Men har aldri hatt skikkelig utstyr. Jeg har noen skarpa T3 sko. Så det jeg trenger er ski og bindinger. Dette vil bli brukt 85% i pudder og toppturer. Jeg har til nå sett litt på to Atomic ski, sugar daddy og snoop daddy. Noen som har erfaringinger med disse to? Eller eventuelt andre ski?

Jeg jobber i sport1, det er derfor jeg har sett litt på atomic-skiene siden vi bestiller en del ski fra dem. Har et budskjett på slik ca 5000 kr. smile

Re: Trenger noen tips fra folk med erfaring..
Torshy #165451 09/02/2009 12:20 AM
Entusiast
Entusiast

Kjøp et lengre brett(hva skal man med korte brett?), gjerne splitboard, så kan du tusle med feller oppover.

Annet enn det har jeg ikke så mye å bidra med, da jeg holder på å se etter ski selv til dårligere forhold når brett ikke er like festlig(fasthæl).

Lykke til med skikjøp!

Re: Trenger noen tips fra folk med erfaring..
Torshy #165452 09/02/2009 12:25 AM
Torshy Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Fattet interesse for telemark etter et kurs for 2 år siden, etter det har jeg lånt utstyr fra forskjellige kjente. Og for ei ukes tid siden så bare bestemte jeg meg for at nå var på tide siden jeg sto helt fast i snøen å banna :P

Leit å svikte brettfolket, men trenger noe litt annerledes nå smile

...
Torshy #165453 09/02/2009 12:37 PM
Fersking
Fersking

Hei,både snoop og sugar er gode ski, sugar flyt godt og har større svingradius, medan snoop er littsmalare med litt meir carve og vil ta bedre på hard underlag enn sugar. Kva du vel avheng av kva forhold det normalt er der du skal kjøra. Sleng gjerne på ein T2 sko, litt stivare og alikevel lett. ANdre bra ski er m.a. BD Kilowatt, BD Havoc, Vokl mantra, K2 Seth, K2 mount baker, K2 Coomba, G3 rapid transit, ikkje prøvd alle desse men utvalget av ski er stort, kjem an på kva du likar og kva føre det er der du skal stå. Dersom du kun skal gå toppturar så er G3 Targa accendt bindingene evt bare G3 accent eit godt val, lette og solid.