Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dynafit spørsmål
#165206 06/01/2009 11:29 PM
oddefa Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

I løpet av denne vinteren kommer jeg til å investere i nytt topptur utstyr. Det som er sikkert er at jeg skal ha FT 12 bindingen. Nesten like sikkert er at jeg skal ha Zzeus skoen. Har prøvd den i butikk og satt som støpt. Er det noen som har prøvd denne med ski på beina (opp og ned) ? Thermoinnerskoen kan varmes, men må den det ? erfaringer ? Likeså om noen har prøvd både den og Zzero (med og uten carbon) og om det er stor forskjell på komfor opp vs stabil nedover ?

Ski. Står her mellom K2 coomba (som jeg kjenner til og vet er en bra ski både opp og ned)og Dynafit Mansulu. Sistnevnte er jo veldig lett, og jeg har skjønt at den fungerer stort sett i pudder. Og selv om pudder er det en vil ha på veien ned, er realiteten at ikke alltid er det. Noen rukket å fått noen erfaringer med denne skien. Mange spm, men hadde vært kult å fått noen innspill.

Re: Dynafit spørsmål
oddefa #165207 07/01/2009 11:50 AM
Ivrig
Ivrig

"Thermoinnerskoen kan varmes, men må den det ?"

Nei, føler du ikke noe behov er varmetilpassing unødvendig.

oddefa #165208 07/01/2009 12:17 PM
oddefa Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Ok. Takk for infoen.

coomba
oddefa #165209 12/01/2009 6:28 PM
Medlem
Medlem

jeg ville valgt coomba, er jo en ski man KAN kjøre greit på varier føre selv om den ikke er opptimal.

oddefa #165210 12/01/2009 8:00 PM
Entusiast
Entusiast

Ville nok også godt for Coomba, har ikke prøvd noen av delen, men virker for meg som en mer stabil ski, vet ikke vekta på den . Men den er jo noe å breiere enn Mansulu, vet ikke hvordan føre du kommer til kjøre mest på . Men hvis du har gode erfaring med Coomba, VET du jo at det er ei god ski smile

sjekk ut scarpa skookum
oddefa #165211 12/01/2009 8:14 PM
Medlem
Medlem

På skifronten tror jeg du gjør et veldig godt valg om det blit Coomba. HAr et annet forslag til sko, Scarpa Skookum. Denne skoen er fantastisk bra. Selv menere jeg den på alle måter er et bedre valg.

Manaslu
oddefa #165212 13/01/2009 8:14 PM
Fersking
Fersking

Har også snakket med VPG der de sier at Manslu er ei pudder ski, har kjøpt den selv og den fungere veldig godt på skare og is, bindingen er stabil og god også.Inbiller meg at VPG har bommet stygt på prisen på denne skia, er jo billigere i Norge nå enn i resten av verden, kan det være at de ikke vil selge store mengder av den kansje?Valgte de grønne skoene med carbon jeg da, men har du bruk for en kombi sko så kan det være lurt å kjøpe en sko til begge formålene. Rando\alpint.

Les artikkel:http://www.wildsnow.com/1055/mount-sopris-wind-and-the-dynafit-manaslu-ski-review/

oddefa #165213 13/01/2009 10:08 PM
oddefa Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Yup! Snakket også med VPG og han jeg snakket med var nesten mer positiv til Coomba en Manaslu (de har begge) pga allsidigheten. Også lest Wildsnow artikkelen, samt noe annet amerikansk webzine stoff. Alle er positiv til Manaslu. Vektforskjellen er vel ca 500 gr skia. En annen ting er at den skia jeg kjøper skal tåle Chamonix-toppturer. Dumt at Manaslu ikke er testet i siste friflyt (toppturski), hvor forøvrig Coomba får skryt.

Når det gjelder sko er den Scarpa skoen også aktuell, men Dynafiten satt som støpt + får mye skryt.Ketil G: Hvor stor forskjell synes du det er på kjørefølelsen/kvaliteten Zzero carbon vs vanlig alpin støvel ? Og lengde har du Manaslu vs vekt/høyde ?

oddefa #165214 24/02/2009 4:15 PM
Ringrev
Ringrev

Skoene er knallbra. Jeg har brukt disse både i bakke og til topptur med snowwolf - og synes de er topp.

De aller fleste ski tåler toppturer i Chamonix. Gikk selv haute route med dynafit 4 og fischer tour extreme, og var veldig fornøyd med valget, selv om nedkjøringen kunne vært bedre grunnet den myke skoa. Brukte tilsvarende utrustning på rimfischhorn(??) og et par andre 4000 meter topper mellom saas fe og zermatt.

Det jeg derimot mener at du kan få bruk for, er skarejern til skiene....men da må du gå ned i bredden (tror ikke dynafit lager skarejern på 10cm).

Jeg er ekstremt fornøyd med snowwolf+de grønne dynafit-skoene. Det eneste jeg synes de ikke duker til er gjennomslagsføre - der er en bredere ski langt bedre. Stor fart og flyt er nok også et svakt punkt, men det er vel mest aktuelt på oversiktlige turer som ikke er alt for lange (jeg velger å kjøre konservativt når jeg er 6 timer unna folk).

oddefa #165215 24/02/2009 4:22 PM
Ringrev
Ringrev

En ting til:Jeg har Technica Diablo Magma alpinsko. Med en to år gammel innersko foretrakk jeg dynafit-skoen fordi den satt bedre på foten. Med surefoot innersko er nok technica'en hakket vassere. Dynafit'en har jeg kun brukt på snowwolf, diabloen på obsethed 189, volkl sl og ak rocket...så det er mulig at vekten på skiene kan ha påvirket inntrykket mitt.Jeg er litt skeptisk til å benytte dynafit'en til klatring...ser for meg oppfliset carbon...men jeg vet ikke.

Svar
oddefa #165216 28/02/2009 7:42 PM
Fersking
Fersking

Den zzero skoen er knall god, har ikke varmet den opp og etter noen gode turer så sitter den som støpt. Bente meg på å varme opp skoen sist og derfor anbefaler jeg deg å prøve uten, plastre godt så kommer den seg altså.manaslu skia fungerer kjempe bra altså, en annen ting som du ikke har tenkt på er den titan platen som bindingen er festet i, det gir ekstra sikkerhet med at bindingen sitter der den skal- samt at den gjør dindingen veldig vridningstabil.Jeg er 80 kg og 185 høy. valgte 178 i lengde, men det blir litt smak sak altså- noen turer som de med ekstremt pudderføre uten skogkratt og skare kunne jeg ha tenkt meg de som er 187. Men er førnøyd med de jeg har, for fordelen er mye støre en bakdelen- den flyter fantastisk godt og takler de ulike forholdene på toppene veldig bra. Mye pga dual radiusen og den spesielle svaien i tuppen.Fellene er også meget gode, ny av året de også

Er som sagt veldig godt fornøyd altså.Minner om at Dynafit kommer med en ny ekstrem støvel denne sesongen

oddefa #165217 28/02/2009 8:17 PM
Entusiast
Entusiast

Coomba er vel en ski hvor nedturen på løst underlag teller mest. Ønsker du en ski som skal være god og gå på, kjøre i bakke med og som også skal fungere i pudder er manaslun ett bedre valg. Jeg ville ikke satt dynafit på coomban.

oddefa #165218 04/03/2009 8:49 PM
Medlem
Medlem

Sitat Martinn:Coomba er vel en ski hvor nedturen på løst underlag teller mest. Ønsker du en ski som skal være god og gå på, kjøre i bakke med og som også skal fungere i pudder er manaslun ett bedre valg. Jeg ville ikke satt dynafit på coomban.

Hvorfor ikke? Dynafit er den stiveste toppturbindingen på markedet, hvis du lurte... Looks can be decieving!

.
oddefa #165219 04/03/2009 11:49 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat jokke:Sitat Martinn:Coomba er vel en ski hvor nedturen på løst underlag teller mest. Ønsker du en ski som skal være god og gå på, kjøre i bakke med og som også skal fungere i pudder er manaslun ett bedre valg. Jeg ville ikke satt dynafit på coomban.

Hvorfor ikke? Dynafit er den stiveste toppturbindingen på markedet, hvis du lurte... Looks can be decieving!

Joda, kjenner dynafit godt og er enig i at den er overraskende stiv og gå og kjøre på.

Var kanskje litt lite presis i forrige innlegg, men det jeg mener er at Coombaen kanskje ikke er det optimale skivalget hvis man ønsker en randoski man har planer om å gå lengre turer med. Sammenligner du f.eks. vekt på Coomba og Manaslu ser du jo at de er ganske forskjellige (Coomba 174 - 3890g / Manaslu 169 - 1380g). Tar du i tillegg hensyn til målene vil du slite med å få satt på skarejern på Coombaen.

Når det er sagt vet jeg jo ikke hvor mye turgåing oddefa har tenkt til å gå, hva slags terreng eller hvor hardt han har tenkt å kjøre med toppturutstyret sitt? For som Jokke sier, FT12 er en førsteklasses binding! :-)

oddefa #165220 05/03/2009 10:15 AM
oddefa Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Ble coombaen og ZZeus, men ikke testet de enda. Men det blir de veldig snart. Du blander vekt her Martin, Coombaen er av de aller letteste "vanlige" ski. Den vekten du oppgir er pr par på Coomba og enkeltski på Manaslu. Coomba i 181 (er vel nærmere 185 når sant skal sies) veier ca 1900 gram pr ski, mens Manaslu 187 veier ca 1500 gram, mao 400 gram forskjell. Det er jo en forskjell på veien opp, men på en annen side er jeg vant til mye tyngre utstyr (maden+ fritchi+vanlig alpinsko), så dette vil føles lett:)

Liker konseptet med Manaslu og var fristet, men inntrykket mitt er at Coomba er bedre kjøreski og at vekt forskjellen til å leve med. Foresten er det mange som kjører med Coomba og FT binding, og lurer på det ikke var til den bruk Doug Coombs hadde tenkt å bruke den til. Nedturen er viktig, og liker lange ski. Snakker ikke ekstremkjøring, men vanlig toppturer som klassikere i romsdalen, jotunheimen, men muligheter til litt brattere nedkjøring, samt ta med til alpene (for toppturer)når det blir aktuellt.

Mest lest på FRIFLYT.NO