Kan komme med litt innspill, men skal si med en gang at jeg ikke har brukt noen av skiene selv, bare kjent mye på dem.
Åsnes Nansen og Fischer E109 er to ganske like ski med endel innsving og enkeltspenn. Åsnes Combat/Ingstad er en bredere variant av dette igjen. Høres ut som det er noe i denne stilen du er ute etter. E109 fåes også som smørefri (E109 crown), mens Nansen/Ingstad leveres med Åsnes sitt nye festesystem for kortfeller. Kjekk løsning, men hvor mye poeng det er med kortfeller på en ski med enkeltspenn er jeg mindre sikker på. Når det gjelder lettere løsninger enn Ingstad har åsnes en carbonski de har laget til lette toppturer osv. Mener den er ganske lik i størrelse som Ingstaden, men en liten anelse lettere. Mulig det kan være noe? Ta en titt på www.asnes.com, så kan du se specs osv der.
Tua tror jeg rett og slett du sliter med å få tak i. Er i alle fall mange år siden jeg har sett dem i butikk, og jeg tror ikke Vertikal tar dem inn til landet lenger. Usikker på om de har lagt opp helt, men kan virke sånn.