Det er utolig mange ulike erfaringer og myter rundt ull/kunstfiber. Mye av dette skyldes de mange ulike måtene plagg kombineres og brukes på. Snakker vi brynje eller langarma genser med høy hals, behandlet eller ubehandlet ull? Hvilket syntetstoff er undertøyet laget av? Brukes innerste laget med et mellomlag? Er det et tykt eller tynt mellomlag? Er mellomlaget i ull eller flecce el.? Er ytterste laget i bomull, gore-tex, microfiber eller annet? Hvordan er været? Hvor høyt er aktivitetsnivået?

Dette er spørsmål som gjør alles erfaringer interessante og som sørger for dette evige spørsmålet: ull eller kunststoff?

Selv foretrekker jeg ull innerst på alt fra en kort markatur i mildvær til 3-ukersturer i februarkaldt i vinterfjell. Ull er en sikker helgardering og den klart billigste løsningen. De siste 10 åra har jeg kun hatt to sett med ull i skapet/på turer. Aldri frøset. Ser absolutt positive sider ved kunststoff på kortere eller "svetterike" turer, men da gjerne i tørt vær med bomull eller liknende "superpustende" stoff som ytterste lag.

Ofte fremheves syntetstoffenes fuktransporteringsevne som et fortrinn fremfor ull. Min erfaring er derimot at skallaget (om det er av gore-tex el. -noe det ofte er i disse dager) ikke greier å videretransportere all denne fuktigheten, spesielt i streng kulde. Fuktigheten "tetter" da jakka ved at det danner seg et tynt islag på innsiden av jakka. Selv om mye av dette kan "ristes" vekk svekker det over tid fuktransporteringsevnen til jakka (saltkrystallene i svetten setter seg i porene). Dermed snus ullas svakhet, at den tar opp endel fuktighet, til dens fortrinn. Når ull i tillegg holder deg varm også i våt tilstand, er valget enkelt for min del.

Prøv selv smile