Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Randonee/alpint-støvler til topptur.
#164781 01/11/2008 9:30 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Vurderer for tida å gå over til randonee, men er litt i tvil hva jeg skal gjøre med sko. Jeg har et litt lite budsjett akkurat nå, så lurer på hvordan det vil være å gå i vanlige alpintstøvler med f.eks Fritschi Freeride Plus eller Marker Duke (evt Baron) bindinger?

Har planer om å bruke skia i bakken også, derfor er det de to som er mest aktuelle.Støvlene er forresten Lange Freeride 110 hvis jeg husker rett.Takk for tips smile

Hei:)
taklampe #164782 01/11/2008 9:51 PM
Medlem
Medlem

Det går helt greit an å gå med alpintsko, men rando-sko er absolutt å anbefale! Selv har jeg gått en del med alpintsko på Dukebingene og Freeride Plus, men det blir stivt og relativt tungt, ihvertfall med duke! Duke bindingen veier nok som det er uten at man går med stive og "tunge" alpintsko... Black Diamond, Scarpa og Garmont lager noen fine rando-sko du kan sjekke ut som gir deg både den stivheten du måtte ønke for god gå-komfort og lav vekt! Jeg har gått litt med de forksjellige Scarpa Spirit skoa noen sesonger nå og er greit fornøyd med dem, ellers gikk jeg til anskaffelse av den nye Typhoon skoa nå nettopp og er veldig fornøyd med denne! Men prisene er litt stive kan man si.... Sjekk ut bruktmarkedet her på Fri Flyt så kan du sikkert finne noe bra!Ellers finnes det uttalige rando.sko på markedet! man må bare finn det som passer en best Vekt, flex osv... Vær obs på at noen sko ikke passer i bindinger som f.eks duke og royal serien til marker....

Re: Randonee/alpint-støvler til topptur.
taklampe #164783 01/11/2008 10:18 PM
Entusiast
Entusiast

Ikke passer i Duke? Den er jo justerbar...?

Kom gjerne med eksempler, for dette visste jeg ikke.

Har hørt at Duke kan "spise" randostøvler som er laget i pebax, ettersom dette er mykere enn plasten som brukes i vanlige støvler.